Lucky Luke

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Lucky Luke

Inlägg av MrKumquack »

Bild
Är det någon mer än jag som helt har missat att denna har kommit ut??? Tycker jag brukar ha hyfsad koll (på det nu jag är intresserad av), men den här har fullständigt passerat min radar... Kanske p.g.a. att det inte var alltför länge sedan nr. 93 Kid eller dubbelt utkom?
Någon som har köpt och läst? Ett bra eller mediokert album?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Lucky Luke

Inlägg av burnout »

MrKumquack skrev:Bild
Är det någon mer än jag som helt har missat att denna har kommit ut??? Tycker jag brukar ha hyfsad koll (på det nu jag är intresserad av), men den här har fullständigt passerat min radar... Kanske p.g.a. att det inte var alltför länge sedan nr. 93 Kid eller dubbelt utkom?
Någon som har köpt och läst? Ett bra eller mediokert album?


Jag gillade den, handlar om södern med allt vad det innebär. jag rekommenderar den, en av dom bättre på senare tid.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Lucky Luke

Inlägg av RioGrande »

Man får försöka ta sig samman och läsa den.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Lucky Luke

Inlägg av MrKumquack »

burnout skrev:
MrKumquack skrev:Är det någon mer än jag som helt har missat att denna har kommit ut???
Någon som har köpt och läst? Ett bra eller mediokert album?


Jag gillade den, handlar om södern med allt vad det innebär. jag rekommenderar den, en av dom bättre på senare tid.

Tack för info! Då får den följa med nästa bokbeställning. Lite märkligt bara, att den enbart finns att beställa ifrån Bokus, men inte från Adlibris. Kan vara därför jag inte hittat den förrän nu.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Lucky Luke

Inlägg av zlv »

MrKumquack skrev:Lite märkligt bara, att den enbart finns att beställa ifrån Bokus, men inte från Adlibris. Kan vara därför jag inte hittat den förrän nu.


Går att läsa varför i Albumförlagets egna tråd: viewtopic.php?f=59&t=2413&start=1460#p209970
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Lucky Luke

Inlägg av MrKumquack »

zlv skrev:
MrKumquack skrev:Lite märkligt bara, att den enbart finns att beställa ifrån Bokus, men inte från Adlibris. Kan vara därför jag inte hittat den förrän nu.


Går att läsa varför i Albumförlagets egna tråd: https://serieforum.se/phpbb3/viewtopic. ... 60#p209970

Ahh... Det hade jag glömt. Tack för påminnelse!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Lucky Luke

Inlägg av MrKumquack »

Kan kort nämna att album 95 Ratatas ark, nu finns att köpa från Bokus!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Lucky Luke

Inlägg av RioGrande »

Intressant att jämföra priser i Adlibris?
Wanted Lucky Luke. (Bara för att ta ett exempel)
Norska 138:-
Svenska 206:-
Danska 305:-
Engelska 148:-
Då är ju vissa inbundna och vissa inte. Men om man bara vill läsa... är nog norska ett alternativ? (Kan du finska också... så kan du komma ner till 110:-!)
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Lucky Luke

Inlägg av zlv »

RioGrande skrev:
tor 26 jan 2023, 10:43
Intressant att jämföra priser i Adlibris?
Wanted Lucky Luke. (Bara för att ta ett exempel)
Norska 138:-
Svenska 206:-
Danska 305:-
Engelska 148:-
Då är ju vissa inbundna och vissa inte. Men om man bara vill läsa... är nog norska ett alternativ? (Kan du finska också... så kan du komma ner till 110:-!)
Då kan vi ju också titta på vad den kostar direkt ifrån Cobolt själva, 189:-, dessutom kör dom ofta 10% rabatt = 170:-
https://www.coboltforlag.se/store/category/lucky-luke-260083
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Lucky Luke

Inlägg av MrKumquack »

Jag har nu läst Lucky Luke Ratatas ark, och är inte imponerad.
Luke blir vän med djurbeskyddaren Ovidius Byrde, som har en vilsekommen Ratata hos sig. Denne gör Ovidius rik, genom att helt oförhappandes hitta en guldklimp i en kolgruva. (Tjolahopp, tjolahej!) Pengarna tänker han använda till att sprida djurens rätt, samt försöka få befolkningen att bli vegetarianer.
Ratata återbördas till fängelset, men blir till en avskedsgåva åt skurken Tacos Cornseed. Han beger sig till Ovidius för bli ”vän” med honom, med det ondskefulla syftet att lura av honom alla pengar.
Ett i mitt tycke lövtunt manus, gör de här albumet till ett av de sämre i Lucky Luke serien. Både handlingen och skämten känns konstruerade, och trots en slutsida med fakta om den verklige Henry Bergh (1818-1888), som grundade den amerikanska djurskyddsföreningen, har jag personligen väldigt svårt att få ihop tidsperioden i äventyret med den idag mer aktuella tematiken om mindre köttätande, och snällare djurhållning.
Teckningarna av Achdé är helt ok och Morris-trogna. Men är ni inte komplettister; köp något annat!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Rufus »

MrKumquack skrev:
sön 19 feb 2023, 19:37
Jag har nu läst Lucky Luke Ratatas ark, och är inte imponerad.
Luke blir vän med djurbeskyddaren Ovidius Byrde, som har en vilsekommen Ratata hos sig. Denne gör Ovidius rik, genom att helt oförhappandes hitta en guldklimp i en kolgruva. (Tjolahopp, tjolahej!) Pengarna tänker han använda till att sprida djurens rätt, samt försöka få befolkningen att bli vegetarianer.
Ratata återbördas till fängelset, men blir till en avskedsgåva åt skurken Tacos Cornseed. Han beger sig till Ovidius för bli ”vän” med honom, med det ondskefulla syftet att lura av honom alla pengar.
Ett i mitt tycke lövtunt manus, gör de här albumet till ett av de sämre i Lucky Luke serien. Både handlingen och skämten känns konstruerade, och trots en slutsida med fakta om den verklige Henry Bergh (1818-1888), som grundade den amerikanska djurskyddsföreningen, har jag personligen väldigt svårt att få ihop tidsperioden i äventyret med den idag mer aktuella tematiken om mindre köttätande, och snällare djurhållning.
Teckningarna av Achdé är helt ok och Morris-trogna. Men är ni inte komplettister; köp något annat!
Jag har också läst detta album eftersom just Ratata hör till mina absoluta favoritfigurer, men det var förstås hans skapare, René Goscinny, som kunde använda honom bäst.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Lucky Luke

Inlägg av trimble »

Jag ser fram emot Lucky Luke: Maskrosdalen av Ralf König från Cobolt,
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Lucky Luke

Inlägg av MrKumquack »

Rufus skrev:
mån 20 feb 2023, 08:19
MrKumquack skrev:
sön 19 feb 2023, 19:37
Jag har nu läst Lucky Luke Ratatas ark, och är inte imponerad.
Jag har också läst detta album eftersom just Ratata hör till mina absoluta favoritfigurer, men det var förstås hans skapare, René Goscinny, som kunde använda honom bäst.
Vad tyckte du om det? Håller du med mig i min diss, eller är du mer förlåtande, och kanske t.o.m. tyckte albumet höll hög klass?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Rufus »

MrKumquack skrev:
mån 20 feb 2023, 19:58
Rufus skrev:
mån 20 feb 2023, 08:19
MrKumquack skrev:
sön 19 feb 2023, 19:37
Jag har nu läst Lucky Luke Ratatas ark, och är inte imponerad.
Jag har också läst detta album eftersom just Ratata hör till mina absoluta favoritfigurer, men det var förstås hans skapare, René Goscinny, som kunde använda honom bäst.
Vad tyckte du om det? Håller du med mig i min diss, eller är du mer förlåtande, och kanske t.o.m. tyckte albumet höll hög klass?
För det första så tycker jag att Lucky Luke-album utan bröderna Dalton och Ratata brukar vara ganska ointressanta, så det finns allt många sämre LL-album. Men särskilt bra är det inte. Godkänd kanske.
Skriv svar