Lucky Luke

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Lucky Luke

Inlägg av Bear »

Läste nyligen senaste LL-albumet "Det förlovade landet". Var helt okej och småkul stundvis. För den stora massan går albumet obemärkt förbi, men om LL varit större, tror jag att albumet kanske fått lite medial kritik riktat mot sig p.g.a handlingen.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av smorkin »

Jag tyckte också att det var ett inte alls så dumt album; ingenting revolutionerande men småtrevlig läsning :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Wakuran »

smorkin skrev:Jag tyckte också att det var ett inte alls så dumt album; ingenting revolutionerande men småtrevlig läsning :-)

Aaah, jag ser nu på din blogg att det handlar om invandringen av ashkenaziska judar.

https://smorkin.wordpress.com/2017/07/0 ... de-landet/


Klondike-albumet med dödgrävaren har jag inte läst än, även om det låter litet märkligt att man skulle ta kål på en ikonisk karaktär på det sättet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av larsa66 »

Nu har jag läst "Mannen som sköt Lucky Luke"

Den har hyllats både här på forumet och i recensioner men jag är inte alls nöjd. Jag läste den på ett bibliotek då jag hade lite tid att slå ihjäl och jag tänker att det var tur att jag inte köpte den som jag hade planer på. Då hade den bara blivit en av böckerna som står och samlar damm.

Kanske var det att den var hyllad som jag hade för höga förväntningar. Jag hade väntat mig en blandning av spaghettiwestern och lite mer crazy humor än den vanliga Morris/Gozcinny men det var varken eller. Humorn var som gamla LL-skämt och teckningarna levde inte heller upp till kraven. Det enda som var lite kul var "tobaksgrejen" men jag hade väntat mig nåt klurigt slut på den eftersom den följde med hela tiden. Det tror jag Gozcinny gjort bättre.

Storyn var också förutsägbar, både vilka som var skurkarna och hur den skulle sluta.

Den var väl ändå värd att läsa (gratis) men det blir inte mer än en stark etta från mig på en femgradig skala.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av smorkin »

Synd du inte gillade den men förstår det mtp förväntningarna; jag gillade den för dess lugna och lite meditativa ton, de likaså harmoniska teckningarna, och hur LL kändes som en ung och ännu inte lika självsäker person. Så rätt långt från crazy-humor och spagettiwestern, minst sagt :-)

Se om du kan hitta ”Jolly Jumper svarar inte” på biblioteket istället. Spaghetti nej, men crazy mycket!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Rufus »

Jag har nu läst "Jolly Jumper svarar inte". Ett ganska udda Lucky Luke-album får man väl säga. Absolut riktigt rolig emellanåt och framför allt i början och många referenser till de klassiska albumen. Men efter ett tag in i albumet känner jag mig mer tveksam och min mer konservativa inställning börjar ta över. Kul grej, men håller inte riktigt helt. Är "Mannen som sköt Lucky Luke" ett liknande album? Av samma skapare?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Lucky Luke

Inlägg av RioGrande »

Inte samma skapare. Mannen som sköt... är mer som ... tja? Lucky Luke möter Blueberry? Dvs lite mer realistisk stil --- fast fortfarande med humor och (godmodig) ironisk blick på Lucky Luke.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Wakuran »

Det är väl litet som de där Spirou-abumen, där nya serieskapare får anlägga sin egen tolkning av myten.

Men hittills har det bara blivit två album...

https://www.bedetheque.com/serie-51747- ... u-par.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av Jerry Tumbler »

December 6, 2017:

Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
andersb80
Very Good
Inlägg: 195
Blev medlem: ons 29 sep 2010, 14:04

Re: Lucky Luke

Inlägg av andersb80 »

Trevligt! Fast man föredrar ju vuxna Lucky Luke.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av Jerry Tumbler »

andersb80 skrev:Trevligt! Fast man föredrar ju vuxna Lucky Luke.
Hålla med!
Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Lucky Luke

Inlägg av Bear »

Rufus skrev:Jag har nu läst "Jolly Jumper svarar inte". Ett ganska udda Lucky Luke-album får man väl säga. Absolut riktigt rolig emellanåt och framför allt i början och många referenser till de klassiska albumen. Men efter ett tag in i albumet känner jag mig mer tveksam och min mer konservativa inställning börjar ta över. Kul grej, men håller inte riktigt helt. Är "Mannen som sköt Lucky Luke" ett liknande album? Av samma skapare?


Kan delvis hålla med. De första ungefär 20 sidorna var kul, men sen avtar det och de sista 10 sidorna är rentav dåliga. Slutet avhandlas väldigt snabbt utan att handlingen egentligen avslutas, för han ska börja "svarar". Skulle nog vilja ha en uppföljare, någon planerad?
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av smorkin »

Rufus skrev:Jag har nu läst "Jolly Jumper svarar inte". Ett ganska udda Lucky Luke-album får man väl säga. Absolut riktigt rolig emellanåt och framför allt i början och många referenser till de klassiska albumen. Men efter ett tag in i albumet känner jag mig mer tveksam och min mer konservativa inställning börjar ta över. Kul grej, men håller inte riktigt helt. Är "Mannen som sköt Lucky Luke" ett liknande album? Av samma skapare?

Nej, olika skapare och väldigt olika slags serier. "Mannen som sköt Lucky Luke" är klart allvarligare till tonen än de vanliga LL-albumen, om än inte Blueberry-ton. Jag gillade det väldigt mycket; känns lite som en något yngre och inte lika självsäker LL i huvudrollen, och väldigt snyggt tecknat. IMHO, och jag skrev lite mer om albumet här: https://smorkin.wordpress.com/2016/04/0 ... ucky-luke/
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Lucky Luke

Inlägg av BoJustBo »

smorkin skrev:om än inte Blueberry-ton.

Som att blueberry inte har humor.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Lucky Luke

Inlägg av Agentum »

Ok, men han menar väl mer hårdkokt stil, måste väl inte vara humorlöst, Blueberrys suput till följeslagare tex hehe
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Lucky Luke

Inlägg av BoJustBo »

Jo precis, men då skulle jag vilja påstå att Mannen som sköt Lucky Luke är väldigt lik i ton till många Blueberry äventyr.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av smorkin »

BoJustBo skrev:Jo precis, men då skulle jag vilja påstå att Mannen som sköt Lucky Luke är väldigt lik i ton till många Blueberry äventyr.

Jag tycker nog att Mannen... framför allt är mycket mer lågmäld än Blueberry; i Blueberry får jag en känsla av att det är gott om rop&skrik, upprörda uttalanden, för att inte tala om alla explosioner, medan Mannen... är mycket tystare ;)

Och visst har Blueberry humor, men som sagt tänkte jag mer på att Blueberry i princip alltid är på allvar, hårdkokt (som sagt).
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Lucky Luke

Inlägg av Jerry Tumbler »

2 november 2018: Lucky Luke i Paris:

Bild
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Lucky Luke

Inlägg av Wakuran »

Det här ska tydligen vara första gången som Lucky Luke lämnar Nordamerika (även om han varit i både Kanada och Mexiko tidigare...).

Kanske inte helt oväntat ska även Bröderna Dalton följa med över Atlanten...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Lucky Luke

Inlägg av BoJustBo »

Someone photoshopped in cigarettes on that cover, and badly too.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Skriv svar