Den stora Tintin tråden

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av zlv »

I September kommer dom:
De sju kristallkulorna
Solens Tempel
Det svarta guldet
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
mib
Very Good
Inlägg: 97
Blev medlem: sön 17 jul 2016, 14:58

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av mib »

Fick hem de fyra första från Kartagos 2015 släpp idag. Är det bara jag eller är pappret inte lite väl tunt? Kan ju se igenom sidorna när man sitter och läser.
Tack för all hjälp jag får av detta forumet, citera om du vill ha svar ang något av det jag skriver.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av BoJustBo »

Såg på Bokus att Hergés Äventyr kommer släppas i utökad och inbunden utgåva av Cobolt första december.
https://www.bokus.com/bok/9789187861710/
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Den var ju redan utökad när Komika gav ut den, minns jag, men de ansvariga kanske arbetar på serien i etapper...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av GuestOnQuest »

mib skrev:Fick hem de fyra första från Kartagos 2015 släpp idag. Är det bara jag eller är pappret inte lite väl tunt? Kan ju se igenom sidorna när man sitter och läser.
Sånt är absolut avskyvärt. Jag skämtar inte. Man kan tycka att det är märkligt att Bonnier förlag (som ju äger Kartago) gör ett sånt misstag eftersom de har gett ut Tintin under så många år att de borde ha erfarenhet. Vem vill ha den typen av papper? Visst vill de hålla låga priser (112 kronor) men för tusan...
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:
mib skrev:Fick hem de fyra första från Kartagos 2015 släpp idag. Är det bara jag eller är pappret inte lite väl tunt? Kan ju se igenom sidorna när man sitter och läser.
Sånt är absolut avskyvärt. Jag skämtar inte. Man kan tycka att det är märkligt att Bonnier förlag (som ju äger Kartago) gör ett sånt misstag eftersom de har gett ut Tintin under så många år att de borde ha erfarenhet. Vem vill ha den typen av papper? Visst vill de hålla låga priser (112 kronor) men för tusan...

Jag har sett något album där pappret varit så tunt att det närmast är som smör- eller florpapper där tuschet på andra sidan skiner igenom i svagt ljus... Det var smått oläsligt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Lennart F
Good
Inlägg: 7
Blev medlem: tor 22 apr 2010, 09:27

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Lennart F »

En fråga om Tintin-posters/affischer. Jag har två affischer/litografier med Tintin gjorda av en konstnär som heter L S Martin. Den ena är "Tintin i Stockholm" (1993) och en där Tintin spelar golf (1997). Vet någon något om konstnären, om han/hon gjort fler verk med Tintin och hur stora upplagor de gjorts i? Det är mycket sparsamt om konstnären och affischerna på nätet, det vore tacksamt om någon delade med sig av sina kunskaper.
Lennart
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av RioGrande »

Lennart.
Om du är med på Facebook kan jag rekommendera att du går med i gruppen "Generation t - den svenska tintinföreningen", där kan du slänga ut din fråga och nå flera hundra svenska Tintinexperter. (Är du ännu mer intresserad kan du även gå med i FÖRENINGEN Generation T och få årsboken o s v)
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Rufus »

Tintin hör till mina absoluta favoriter, men det var nu många år sen jag senast läste ett Tintin-album, så det kändes dags att läsa om ett sådant. Det blev "Den mystiska stjärnan". Ett album som jag mindes som bra, men inte speciellt bra och som ett i mängden. Men nu uppskattade jag det desto mer, måste jag säga. T.ex. skämten om Haddock och hans medlemskap i "Nykterhet till sjöss" var inget som jag uppskattade som barn, men desto roligare nu. :-) Och om den galne domedagsprofeten. [:)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Är det Karin och Allan Janzon- eller Björn Wahlberg-översättningen? Janzons kan ha gjort en del underliga översättningsval, har jag för mig, framför allt den där kommentaren om att meteoriten är så "enormt stor" att en bit är ovanför vattenytan, istället för att den bara flyter...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av KRax »

Jag har bara läst Janzon, men håller ändå med om att albumet i lite högre grad är vuxenläsning. Det jag upplevde som mest spännande som barn var forskarna från den olika länderna och den lilla presentationen är ju ändå snabbt över. Som vuxen finns det en annan allmänpolitik att begrunda och nykterhetsdelen kräver ju en viss erfarenhet för att förstå till fullo. Ett riktigt snyggt album, av den där sorten som bara en redan etablerad världsartist kan ge ut och sälja stort, eftersom spänningen egentligen är ganska tam, men ändå är storyn och detaljerna kloka nog att fängsla de flesta, till och med barn.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Rufus »

Wakuran skrev:Är det Karin och Allan Janzon- eller Björn Wahlberg-översättningen? Janzons kan ha gjort en del underliga översättningsval, har jag för mig, framför allt den där kommentaren om att meteoriten är så "enormt stor" att en bit är ovanför vattenytan, istället för att den bara flyter...


Janzon-översättningen. För mig duger Janzon-översättningen gott och det är ju de albumen som ger mig nostalgi.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Agentum »

Ja Tintin var stor i Sverige och väl först ut i album här med va?

Nyutgivningar ser jag själv personlingen inget i men säljer det så, jag menar det ör få album och utgivet i mängder tidigare och väldigt lätta att hitta begagnade iaf de mjuka albumen.

Klart man vill läsa om dem då och då, jag gillar Den Svarta ön, den var så spännande mins jag att jag tyckte som barn med sina skottska miljöer och det okända.
Men ok Haddock fanns ju inte då så jag förstår att de flesta gillar de senare.

Synd det inte blev fler, eller så är det tur då det kunnar blvit smurf av det.

Även Peyos Johan och Pellevin är för få, fast npgra nyare finns enbart på franska, tyvärr förstår jag dem inte.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av MrKumquack »

Lennart F skrev:En fråga om Tintin-posters/affischer. Jag har två affischer/litografier med Tintin gjorda av en konstnär som heter L S Martin. Den ena är "Tintin i Stockholm" (1993) och en där Tintin spelar golf (1997). Vet någon något om konstnären, om han/hon gjort fler verk med Tintin och hur stora upplagor de gjorts i? Det är mycket sparsamt om konstnären och affischerna på nätet, det vore tacksamt om någon delade med sig av sina kunskaper.
Lennart

Jag har själv Tintin i Stockholm inramad och uppsatt, men har aldrig sett eller hört talas om den andra affischen där han spelar golf. Har du tid och lust får du gärna lägga upp en bild på forumet! Den skulle vara väldigt rolig att se, då jag tycker mycket om min Stockholms-tavla. Har försökt att söka på nätet efter en bild på golf-Tintin, men som du skriver; mycket sparsamt om både Martin och affischerna...
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
captainknut
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: tor 03 apr 2008, 21:40
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av captainknut »

Det var ganska länge sedan del 1 av den svenska översättningen av The Art of Hergé kom ut:

https://www.bokus.com/bok/9789198285130 ... 1907-1937/

Kommer de andra delarna att komma ut på svenska? Är det nån idé att vänta på de svenska, eller är det lika bra att köpa de engelska? (Läser inte franska.)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

captainknut skrev:Det var ganska länge sedan del 1 av den svenska översättningen av The Art of Hergé kom ut:

https://www.bokus.com/bok/9789198285130 ... 1907-1937/

Kommer de andra delarna att komma ut på svenska? Är det nån idé att vänta på de svenska, eller är det lika bra att köpa de engelska? (Läser inte franska.)


Jag har fått svar nu, direkt från översättaren.

Björn Wahlberg skrev:Del två och tre är absolut planerade att komma ut på svenska, och
förhoppningsvis sker det under 2019.

Hälsningar,
Björn
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Jerry Tumbler »

Sedan 28 nov. 2018: "Les Tribulations de Tintin au Congo": Amazon.fr.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Jerry Tumbler skrev:Sedan 28 nov. 2018: "Les Tribulations de Tintin au Congo": Amazon.fr.

Tydligen någon udda mittenversion mellan den svartvita originalversionen från 1931, och färgversionen från 1946, gjord för nederländsk dagspress 1940-1941, och aldrig tidigare samlad i album.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Jerry Tumbler
Fine
Inlägg: 325
Blev medlem: sön 21 jun 2015, 19:16
Ort: Holland - EU
Kontakt:

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Jerry Tumbler »

Wakuran skrev:
Jerry Tumbler skrev:Sedan 28 nov. 2018: "Les Tribulations de Tintin au Congo": Amazon.fr.

Tydligen någon udda mittenversion mellan den svartvita originalversionen från 1931, och färgversionen från 1946, gjord för nederländsk dagspress 1940-1941, och aldrig tidigare samlad i album.
OK. Se också: BDZoom.com.
Glöm BUCK DANNY, vi har henne nu: ANGEL WINGS. [8D]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Den stora Tintin tråden

Inlägg av Wakuran »

Insåg förresten att just idag, 10 januari, är det precis 90 år sen som Tintin dök upp för första gången i den belgiska tidningen Le Petit Vingtième.

Hipp, hipp, hurra!
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar