Marcinelle-skolan. Diskussion.

Diskussioner om främst de fransk-belgiska albumserierna men även andra serier som härstammar från Europas serie-Mecka.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Wakuran »

Det första jag tänkte på var att LC skulle kunna vara litet striktare, men åtminstone de tidiga Tintin-albumen innehåller ju massvis av både trams och flams och grov satir, så den analysen är nog egentligen rätt hafsig. Även om man bara räknar perioden mellan Blå Lotus och Tintin och Gerillan finns det en hel del flams och underligheter med, fortfarande.

Tack för länken, annars.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4393
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av RioGrande »

Det som binder samman Marcinelle är ju att det är runda gubbar (som mer eller mindre kan hoppa mellan de olika tecknarnas serier utan att det blir stilskarvar, som skulle bli om exempelvis Tintin och Spirou skulle ha ett äventyr ihop). En typisk detalj är vidare de vuxna som är lika små som barn (Joe, Pellevin, Asterix), dessa skulle ju automatiskt bli dvärgar i en LC-serie, eller en realistisk serie. En person med så förvrängd anatomi som Obelix eller Greven i Spirou skulle knappast kunna vara med i Tintin (eller i Blueberry).

Men äventyren har nog inget gemensamt drag. Tim och Tommys Burmaäventyr (exempelvis) hade lika gärna kunnat vara realistiskt eller LC.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Wakuran »

Jag kollade nyligen upp Yoko Tsuno på Bedetheque, som jag alltid sett som Ligne Claire, men det slog mig att serien kändes enormt Marcinelle i början. Det ser ganska Walthery-inspirerat ut. Framför allt alla små fartstreck runt fötter och armbågar känns väldigt Marcinelle. Kan ha varit en anpassning till husstilen i Spirou, eller anonym assistans från någon reguljär Spirou-tecknare.

http://www.bedetheque.com/serie-149-BD-Yoko-Tsuno.html

Bild

Bild

Senare känns serien mer Ligne Claire. Möjligen lämnade man Leloup i fred att teckna som han ville.

Bild

Bild
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4393
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av RioGrande »

Yoko blir bättre för varje album man läser!
Gnapp
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 22:47

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Gnapp »

Är det någon som känner till om det finns någon bok om Marcinelleskolan, eller några bra biografier över de större namnen? Helst på något annat språk än franska. Sugen på att fördjupa mig litet.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Wakuran »

Tja, Seriewikin har en artikel som går igenom grunderna.

Marcinelle-skolan

Sen vet jag inte riktigt vad du menar med biografier, men Lambieks Comiclopedia innehåller kortfattade engelska genomgångar över de flesta serietecknare värda namnet.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Gnapp
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 22:47

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Gnapp »

Tack för fina länkar, Wakuran. Jag tänker mig något litet större verk; åtminstone i amma omfång som en bok. Med tanke på hur länge seriekonsten har haft en stark ställning i Frankrike förvånar det mig att jag inte hittar någon som skrivit om det. Jag har snubblat över en tramsig "filosofisk" analys över hur man kan läsa Smurfarna, och så verkar det finnas en bok med korta biografier över Franquin, Peyo och några till. Dessa två hittar jag tyvärr bara på Franska.

Har jag missat något?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Wakuran »

Det finns ju böcker på franska som gör nedslag på Le Journal de Spirou, La bande à 4, enskilda tecknare etc. men eventuellt finns det ingen större bok som tar ett helhetsgrepp.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Gnapp
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 22:47

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Gnapp »

Förstår. Jag tycker att det borde finnas utrymme för flera sådana böcker - både ur ett kulturellt och ett kommersiellt perspektiv.

Tack för hjälpen. Letar vidare.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4393
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av RioGrande »

Finns några engelskspråkiga om franskbelgiska serier. Kanske inte specifikt om Marcinelleskolan dock.

Har haft två hemma, men minns tyvärr inte vad de hette. När jag försöker söka hittar jag istället denna, som tydligen bara finns som e-bok i Sverige... Men det går ju att köpa... http://libris.kb.se/bib/11786089

Den kan tydligen fjärrlånas (via svenskt högskolebibliotek) från Danmark! http://old.bibliotek.dk/linkme.php?ccl= ... k%3D820040


/////////////////
Lite annat smått & gott att gnaga på! http://libris.kb.se/hitlist?q=comics+fr ... 10&p=1&s=r
Gnapp
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 22:47

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Gnapp »

Ah, den ser spännande ut. Det var något i den stilen jag letade efter. Tack, RioGrande!

Det verkar vara enkelt att köpa den fysiskt, men betydligt knivigare att få tag på den som ebok. Den verkar inte finnas som "officiell" ebok utan finns bara i digitaliserad form i olika forskningsbibliotek som jag inte har tillgång till.

Nåväl, det blir väl till att skaffa ett fysiskt exemplar.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Peral »

Varför inte bara läsa Gaston, där kan man verkligen se mästaren i sitt esse!
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4393
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av RioGrande »

Gnapp skrev:Ah, den ser spännande ut. Det var något i den stilen jag letade efter. Tack, RioGrande!

Det verkar vara enkelt att köpa den fysiskt, men betydligt knivigare att få tag på den som ebok. Den verkar inte finnas som "officiell" ebok utan finns bara i digitaliserad form i olika forskningsbibliotek som jag inte har tillgång till.

Nåväl, det blir väl till att skaffa ett fysiskt exemplar.


Det var den FYSISKA boken som fanns i Danmark. Som man enkelt kan fjärrlåna genom nåt svenskt univ.- eller högskolebibl. (eller, för den delen, folkbibliotek också. Men då brukar det tillkomma 5:- i avgift... tror jag?)

Kollade du den övriga listan? (sista länken) Tyckte det fanns flera där som såg rätt intressanta ut.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Wakuran »

Den här boken finns ju också, men det är mer en akademisk genomgång av fransk-belgiska serier än en bok specifikt om Marcinelle-skolan.

http://www.amazon.com/Reading-Bande-Des ... B004S7F1TQ
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Gnapp
Good
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 15 apr 2014, 22:47

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Gnapp »

Jupp, jag betar av listan, RioGrande. Wakuran - Det där kan vara en spännande bok också, men först tänkte jag läsa på litet om historien kring serierna. Tack båda.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Peral »

Eller så kan du bara läsa massor av Gaston för att se hur energi och fart fungerar i tecknade serier. Här är en länk till hur mästaren arbetar!

https://www.youtube.com/watch?v=_yCIc0AFwnI
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4393
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av RioGrande »

Wakuran skrev:Den här boken finns ju också, men det är mer en akademisk genomgång av fransk-belgiska serier än en bok specifikt om Marcinelle-skolan.

http://www.amazon.com/Reading-Bande-Des ... B004S7F1TQ


Det där var en av de två som jag läste för några år sedan. Eller läste och läste.... hm... De VAR rätt tråkiga. Kom inte så långt. Skummade mest. (Men bra att du hittade den W!)
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Peral »

Man kan alltid lita på Wakuran! Finns det så hittar han det.
Användarvisningsbild
Furienna
Fine
Inlägg: 253
Blev medlem: sön 13 dec 2009, 20:14
Ort: Örnsköldsvik

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av Furienna »

När jag nu har jämfört Ligne Claire-skolan och Marcinelle-skolan, så känns det som att "Lucky Luke" är den mest LC-aktiga av Marcinelle-serierna. Jag håller ju med om en "dvärg" som Joe Dalton knappast skulle platsa i t ex "Tintin", men resten av figurerna känns som att de skulle platsa in i en LC-serie. "Asterix" känns däremot verkligen som en slags Marcinelle-serie.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4393
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Marcinelle-skolan. Diskussion.

Inlägg av RioGrande »

Och nu är det 2016. Och i nya Bild och Bubbla har det PLÖTSLIGT OCH LITE OVÄNTAT dykt upp en artikel om de nya "extraordinära" Spiroualbumen. Utmärkta exempel på hur L'ecole Marcinelle förts vidare in i 2000-talet....
Skriv svar