Superman&Lois Pilotavsitt

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Superman&Lois Pilotavsitt

Inlägg av super85 »

Blev lite långt hehe.

Spoilers för diverse saker i min.


uperman and Lois (pilotavsnitt)

Regi: Lee Toland Krieger Manus: Todd Helbing

I rollerna. Tyler Hoechlin,Elisabeth Tulloch, Wole Parks,Jordan Elsas,Dylan Walsh,Alex Garfin.

DCs TV-serier är populära världen över. I de flesta länder jag besökt har jag ofta noterat hur “Arrowverse” serierna går på vanlig TV rätt ofta. Jag själv gav upp på dem för flera år sedan. Mestadels eftersom jag anser inte att de håller tillräckligt hög nivå. Vissa av dem började utmärkt, t ex Arrow och Flash. Man hade liksom några bra säsonger. Därefter så känns de som man kapade budgeten och det var som att kolla på någon form av halvbra cosplay. Halvbra cosplay filmat i ett regnigt Kanada, gärna i ett garage eller på en parkeringsplats. Med kass CGI.

Att serierna ofta använde sig av den typen av föråldrad Joss Whedon-inspirerad dialog där vuxna människor enbart pratar som tonåringar och ofta beter sig som så hjälpte inte. Det som funkande för 20 år sedan behövs inte användas hela tiden idag. Helst att det inte används alls.

Arrowverse/ TV kanalen CWs DC serier var dock ofta rätt populära. Eller ja vissa av dem var det. Vissa av dem verkar få fortsatt förtroende på grund av mångfalds-entusiasmen, trotts dalande tittarsiffor. Häromåret så gjorde Arrowverse sin version av “Crisis on Infinite Earths”.

Nu, så var det ungefär lika kasst jag var rädd för. En stor cosplay-fast med kassa effekter. Det som de gjorde rätt häftigt var att man introducerade sitt Multiverse koncept på stort sätt. DC har en väldigt rik historia med olika versioner av sina karaktärer på både TV och Film. Att man börjat göra “Multiverse” (alltså olika paralella världar versioner av planeten jorden) och haft cameos från tidigare versioner var faktiskt coolt. Att se t ex Brandon Routh igen som Superman, och snabbvisiter till Smallville(Tv serien) och Tim Burtons Batman etc...var coolt. Själva avsnitten i sig var rätt och den versionen av Bruce Wayne som Kevin Conroyfick spela i “Crisis” var det sämsta skitet jag nånsin sett. Det är lite så med de tv serierna. De ger och tar.

Varför tjatar jag om detta? , jo , denna version av Stålis (spelad av Tyler Hoechlin) introducerades i “Supergirl”. Och från första början så kändes det som en rätt typisk TV-version. Han hade den rätt hemska New 52 dräkten och det hjälpte inte saker heller. Från början så var han ganska populär. Man gillade honom. Därefter så blev det ett skämt. Man skulle konstant visa att Supergirl var bättre och coolare på allt, man hade t om Superman säga saker i stil med att “jag är så jävla kass i jämförelse med dig”. Visserligen så var han ju oftast bara gästskådis i hennes tv-serie eller de där crossoversen, men man behövde ju inte göra karln komplett onödig.

I alla fall, TV versionen av Crisis gjorde inte av med alla andra världar, det finns kvar flertalet Earth-1, Earth-2 osv. Vad de gjorde var att de säkert ändrade i sin egen kontinuitet. Rebootade eller gjorde en soft reset. Detta är enbart en bra grej. Jag läste att det jobbades med manus till en TV-serie och var inte intresserad. Jag hade inget intresse av att se Superman göras till en kass, sketen tv-serie med begränsad budget.
Ett problem jag har med dessa är att multipla versioner gör varumärket förlorar lite av det speciella de har. Jag har inget emot när något görs bra, t ex att i just Crisis så hade du t ex en TV version av en karaktär möta en filmversion. Det är coolt och nördigt. Men t ex “Titans” har en Iain Glenn som en äldre Bruce Wayne, och man har inte gett honom något vettigt att göra alls.

Om man ska använda sig av sådana karaktärer så ska de användas av bra anledningar. Och Jag ansåg att man inte ska göra DCs toppkaraktärer på vanlig tv.

Sen hände det en del grejer. Det händer konstant saker hos Warner Media/TNT . Det flesta som händer där är ju negativt för oss som läser serietidningar. En grej som hände var att DCs streaming-avdelning som hade “DC Originals” bannern ( Titans, Doom Patrol etc) blev ju en del av HBOs streaming “HBO MAX”. Något jag är rätt säker på har gynnat den här TV-versionen av Superman. För detta ser inte alls ut som en Arrowverse TV-serie. Och jag hoppas att vi slipper att denna serie ska förknippas och vara en stor del av de andra tv-serierna.

För det första så är den här TV-serien jäkligt snygg. Regissören av pilotavsnittet, Lee Toland Krieger har själv sagt hur mycket han gillar långfilmen “Man of Steel” och influensen är extremt tydlig. Detta ser så mycket bättre ut än jag tänkte mig. Det ser inte ut som något som The CW skulle sända. Att HBO är bakom serien syns, och jag förstår att man ville höja “production values” när det blev klart att HBOs stream skulle sända serien. TV serier som är snygga/har en speciel stil brukar ju ofta vara inspirerade av filmer, och “Man of Steel” är ju en av snyggaste Superhjältefilmer som gjorts, så de snor verkligen från rätt film.


Sen kommer vi till castingen. Serietidningar är ett visuellt media och man har som ett fan alltid förväntningar och förhoppningar hur en karaktär ska se ut. Tyler Hoechlin har inte i närheten samma fysik som Henry Cavill. Hoechlin har lite snea tänder, och är rätt slim. Jag antar att man tänkt att denna mer “realistiska” look gör det mer lätt för folk att relatera till honom och att Clark Kent lättare kan “gömma sig “ i vanliga livet. Sen kan det helt enkelt vara att skådespelaren var så bra kompis med Greg Berlanti att han fick första tjing på rollen.

Hoechlin är rätt skaplig i rollen. Han är inte dålig alls tycker jag. Kan vara att det att TV-serien är visuellt sätt så lik Zack Snyders långiflmer att det hela känns “off” till en början. Man ska förvänta sig att se Henry Cavill i rollen eftersom allt är så likt filmer till looken. Detta är ju inte Hoechlins fel, och jag tycker han ger både Superman och Clark Kent en fin värme. Jag måste bara vänja mig med det. Det är lite som om man nu skulle recasta Tony Stark i Marvel-filmerna efter att man är så van att se Robert Downey JR som Iron Man. Det skulle bara kännas konstigt.


TV-serien visar ursprunget bara i en väldigt kort sekvens i början. Med homages till TV serien Smallville (Kents Farm är samma som i den TV-serien) och flertalet serietidningar.

Dräkterna har jag ett kluvet förhållande till den. I första scenerna så visas Superman under tidiga dagar som superhjälte. Han har en cool dräkt som är i stort sätt samma som Stålis hade i Fleischers anmerade kortfilmer. Det är coolt. Sen är hans moderna dräkt väldigt nära moderna filmversionen. Designen i sig är bra, men det ser ibland löjligt ut eftersom den är så “pumpad”. Ser nästan ut som en maskerad-dräkt för barn där man har uppblåsbara fejk-muskler.

Jag hoppas att det korrigeras eftersom det ser så konstigt ut. Liksom en kille med smal nacke och sen en sådan uppenbart fejkad musclesuit. Att han tidigare visats i en mer slim dräkt, och att man castat en smalare kille, gör detta bara till en märklig grej.


TV-seriens status quo i början är att Clark är gift med Lois och bor i Metropolis. Och att de har två tonåriga tvilling-söner. Redan det är intressant. Jag gillar att följa vuxna människor för en gångs skull. Clark har en jävligt dålig dag, han blir av med sitt jobb på Daily Planet. Det är lite lustigt att Clark Kent blir avskedad från Daily Planet, när man på senare tid läst hur mycket folk Warner Media avskedat hos DC Comics…


För att göra dagen ännu hemskare så dör Clarks mamma Martha Kent. Detta gör att serien får en helt annan twist. Clark och Lois åker tillbaka till Smallville.

Eftersom man läst moderna serier och sätt såpass mycket av vad som produceras idag så ringde varningsklockarna efter Clarks dåliga dag. Jag tänkte att nu kommer Clark visas som en vek och svag mes och att Lois (Elisabeth Tulloch) kommer nästan vara en mamma istället för en fru för honom. Som tur är så hade jag fel där också. Deras relation skrivs moget, hon stöttar sin man och är en faktiskt trevlig mot honom.

Jag är inte helt såld på Tulloch heller, men hon är OK här. Som jag skrev tidigare så är detta ju “TV versioner “ av karaktärerna, och det är väl enbart där som casting känns som TV medans allt annat har ( i alla fall pilotavsnittet) långfilmsnivå .

Lois och Clarks ungar är också rätt normala tonåringar. Som beter sig som tonåringar, inte som hur manusförfattare tänker sig att tonåringar beter sig. Manuset känns moget. Det är liksom genomtänkt och de flesta karaktärerna beter sig realistiskt.

Action-sekvenserna är av hög nivå och musiken av Dan Romer helt ok, även om kanske lite anonym i pilotavsnittet.


Grejen är, jag tänkte flera gånger “varför varför kunde de inte bara ha filmskådespelarna med i denna istället!?”, speciellt med tanke på att filmversionen kommer ju synas snart (på samma streaming tjänst!) i Zack Snyders Justice League! ,men det är som det är. Skådespelarna här är skapliga och jag ger dem en chans.

Vad jag förstått så är det inte tanken att denna seria ska göras i 23 avsnitts säsonger, utan att första säsongen var skriven som 13 delar med 2 extra avsnitt inköpta på grund av olika anledningar. Jag hoppas innerligt att detta fortsätter kännas som en HBO produktion och att denna hålls helt fristående från Arrowverse.

Med tanke på att Warners kalla relation till Superman , och deras ointresse av att göra nånting med traditionella versionen av karaktären, så kommer denna version av Stålis vara det “närmsta man kommer” på ett bra tag.


Finns inga garantier att håller nivån med den här i framtiden, men pilotavsnittet var flera snäpp bättre än vad jag förväntade mig . Närmast chockad hur mycket bättre det var.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Superman&Lois Pilotavsitt

Inlägg av Wakuran »

Vad jag förstått gick den här TV-serien bara upp i USA och Kanada, så jag förstod inte riktigt hur man ska göra för att se den i Europa *lagligt*

Kanske iofs kan gå att streama via VPN eller något sånt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Superman&Lois Pilotavsitt

Inlägg av super85 »

Finns på HBO Nordic också.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Superman&Lois Pilotavsitt

Inlägg av Agentum »

Det är nån modern variant på 90tals serien som gick, den var riktigt dålig fö.

Men den gick då på bästa sändningstid även i Sverige, DC hade ju den gången kopplat serien en aning så de gifte sig samtidigt i tv serien och serien.

Det var väl en familjeserie dock och inte vad dagens tv serier baserade på superhjältar är.

Det låter urtråkigt jag jag tycker inte Superman som pappa mm är av intresse alls, så jag står över denna och förstår inte varför nåt sånt hör ska ha mer pengar än de andra.

Inte för att jag ser Arrowverse sen länge, texctycker jag GA var sämre från början än mitt i nånstans för att sen sjunka igen, Flash hade några sösonger med.å, som var påhittiga.

Men ofta blir de för mycket av såpa med tiden, alla ska liksom vara med jämt och det känns som man ser på just en halvtrist såpa bara när folk liksom tas in och åker ut och sen in igen etc.

Marvel vet jag inte vad som hände med de inledde ju stort med ranke på vad man kan göra med tex Dardevil tex utan enorm budget, bättre än spelfilmen i min mening.

Men strunt i det tack för påkallandet iaf.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Superman&Lois Pilotavsitt

Inlägg av super85 »

Det är nån modern variant på 90tals serien som gick, den var riktigt dålig fö


Nej det är den inte. Titelns ursprung möjligtvis därifrån, men den närmsta inspirationen känns som om den kommer från
Dan Jurgens senare Superman-serier.

Det var väl en familjeserie dock och inte vad dagens tv serier baserade på superhjältar är


Den började bra, däremot blev det progressivt sämre eftersom de ville göra saker som de verkligen inte hade budget till. Första avsnitten i Lois and Clark är fortfarande rätt bra.

Det låter urtråkigt jag jag tycker inte Superman som pappa mm är av intresse alls, så jag står över denna och förstår inte varför nåt sånt hör ska ha mer pengar än de andra.


Klart det gör för dig. Du har ju inte sett den och den är på något sätt annorlunda. Du förstår inte varför Superman, ska ha högre budget än någon sketen vanlig Arrowverse serie baserat på C-list karaktärer? det är sjävklart att du förstår varför den förtjänar bättre än annat.

Inte för att jag ser Arrowverse sen länge, texctycker jag GA var sämre från början än mitt i nånstans för att sen sjunka igen, Flash hade några sösonger med.å, som var påhittiga.


Som jag skrev, man uppenbarligen vill sätta den långt från den vanliga Arrowverse-snabbmaten. Hoppas själv att trotts att ursprunget är därifrån, så slipper man det.

Marvel vet jag inte vad som hände med de inledde ju stort med ranke på vad man kan göra med tex Dardevil tex utan enorm budget, bättre än spelfilmen i min mening.


De flesta av oss föredrog Daredevils TV serie. Enorm budget kanske inte, men de där Netflix serierna hade rätt så hög budget .
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Superman&Lois Pilotavsitt

Inlägg av Agentum »

haha klart det är, jag har inte sett det.

Och om det inte börjar höras att det är nåt helt nytt i kvalitet så kommer jag inte göra det heller, nog för at jag vant mig vid TV seriernas alternativa grejor som jag ärligt är rätt trött på då det ofta ändras utan anledning, men så ska det tydligen vara för de som ser det hela.
DEt här mesd att filmversioner och TV serievarianter möts tog jag upp för länge sen, det tyckte du inte om mins jag.

Förutom högre budget är inte alltid filmversionerna bättre i min mening, men ok det är som svårast när säg Batman eller Superman ska användas i en TV serie, man vill ju inte mangla det och därför har det ju alltid varit vid sidan om förr med säg gamla Lois & Clark och senare Smalville, det blir inte mycket Supeman av det.
Eller den usla Gothmam TV serien.

Jag menade ju att en dag kanske TV serier kan få en större satsning på säg en miniserie skrev jag, det trodde inte du på mins jag, och begripligt då filmerna ju spelar in si och så hur än de är och hur mycket bättre de varit med mer plats.

Det kan dock flyta ihop en dag.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Superman&Lois Pilotavsitt

Inlägg av super85 »

nog för at jag vant mig vid TV seriernas alternativa grejor som jag ärligt är rätt trött på då det ofta ändras utan anledning, men så ska det tydligen vara för de som ser det hela.


Dan Jurgens senare run på Superman skrev jag redan tidigare.

DEt här mesd att filmversioner och TV serievarianter möts tog jag upp för länge sen, det tyckte du inte om mins jag.


Du minns nog fel. Annars får du hänvisa till vad jag sagt. Jag gillar DCs multiverse koncept. Alltid gillat det. Sen gillar jag inte när det eller något annat koncept används på ett kasst sätt.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Superman&Lois Pilotavsitt

Inlägg av super85 »

Såg andra avsnittet nyss. Som vanligt att man använder samma regissör för avsnitt 2 som för pilotavsnittet. Ser fortfarande lika bra ut, snyggt och med hög budget.

Vissa drag av "vanlig TV serie" som stör. Clark gör ett rätt klassikt misstag som farsa som jag tycker kändes lite för "newbie" och billigt. Att stora skurken verkar komma från ett annart universum där Stålis är en elak diktator kändes lite klyschigt. Men själva utförandet var bra. Musiken var toppen, de försöker verkligen ge Hans Zimmer/Man of Steel vibbar här.

Fortfarande värt att titta på.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Superman&Lois Pilotavsitt

Inlägg av super85 »

Den här serien hade en lång paus, delvis på grund av pandemin om jag förstått rätt.

Nu är den tillbaka, och det är fortsatt en trevlig TV-serie. Vissa typiska TV-serie twists vilka jag inte uppskattat, men rent allmänt en lyckad serie. En av de bästa, om inte den bästa TV-serien man gjort om DCs karaktärer i live action på flera år.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Superman&Lois Pilotavsitt

Inlägg av super85 »

Såg färdigt denna säsong 1 på HBO för några veckor sen.

Väldigt bra, även om 15 avsnitt är 2-3 för mycket tycker jag. Hoppas innerligt att de håller det på den nivån.

Många av TV-serierna baserade på DCs karaktärer har haft tendens att dippa i kvalite eller rakt av suga efter några år. T ex Flash och Arrow som efter bra starter blev i stort sätt omöjliga att titta på.


Denna höll, mestadels väldigt hög nivå första säsongen. Man hoppas att det fortsätter, även om jag inte riktigt litar på det.

Hoppas att man också håller alla former av cross-over/gästspels-tankar och planer till ett minimum. Den här är bra för vad den är.
Skriv svar