Någon bra TV-serie ni vet?

Diskussioner om animerad film och spelfilm.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Grumme, jag tycker den störtdök i slutet helt, besvikelse.sons of Anarchy menar jag.

Som om de inte kom på mer, och velandet till hur säg Hells Angels fungerar(det är den typen av klubb de valt som bas, (dvs röstningarna osv vid bordet mm), de hade viss expertis och man skulle dragit på som det är hela tiden, ibland absolut, sen ibland mycket udda saker.

Funktionen är inte lika i alla alls, HA var ju grunden av bombplansbesättningar efter ww2 först, de hade levt farligt uppdrag efter uppdrag och kunde inte återvända till vardagen.
Idag är det ju en krimminell organisation men med en del hårda regler ivar som säg Bandidos saknar.
Fattade aldrig heller varför nån gjorde en serie av den, ok att den var upp haussad då iofs.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Oklart om detta hamnat på rätt plats (skulle kanske varit i "Eran musiksmak") men hursomhelst så har jag ägnat en inte föraktlig del av min TV-tid under helgen att se hela den imponerande dokumentärserien om countrymusikens historia. Producerad av den legendariske Ken Burns tar den ett helhetsgrepp på denna spretiga musikgenres rötter och utveckling från det tidiga 1900-talet fram till 1996. Som vanligt när det gäller denna typ av dokumentärer finns det naturligtvis invändningar vad gäller både historieskrivningen och urvalet, men jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna bli bättre än så här.
Under de tre första avsnitten (från början till 1953) var jag helt uppslukad av berättandet, och även de senare avsnitten är mycket bra fastän det mot slutet blir mer ett collage av mini-biografier (ganska plottrigt) än en sammanhållen historia.

Jag tycker nog att den borde gå att se med behållning även utan förkunskaper i ämnet, men blir naturligtvis ännu bättre om man har ett visst hum om vad det är för folk som intervjuas mellan filmklippen och Peter Coyotes berättarröst.

En varning dock:
Den version av serien som går att se på SvT Play är förkortad för kommersiell TV och avsnitten är bara 52 minuter långa jämfört med nästan två timmar(!) i original. Det säger sig självt att det blir tämligen snuttifierat. Bör om möjligt undvikas.




Naturligtvis finns det också en spellista på Spotify med 105 utvalda låtar från serien för den som vill lyssna vidare.

Två instrument som figurerar rätt mycket i serien:
Bild Bild

(Den mycket trevlige vakten på Country Music Hall of Fame förvånades över att jag definierade Maybelle Carter som "Carlene Carters mormor". Det brukar vanligen vara tvärtom... [;)] )
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Det är ng risk att sånt kommer bli allt vanligare pga all reklam och elände, dvs en version av en tv serie för reklam TV som ska passa tidsmässigt och sen en som ör som de tänkt sig för specialkanaler.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Serier som blir TV-serier har på sistone mest betytt diverse superhjältar från de båda stora förlagen i USA. Så mycket roligare då att en TV-deckare baserad på Greg Ruckas serie Stumptown från Oni Press har gått i 18 avsnitt på onsdagkvällar på ABC den gångna säsongen.

Redan när serietidningen debuterade 2009 angav Rucka att han var inspirerad av TV-serier från 70- och 80-talet som The Rockford Files, Simon & Simon & Magnum, P.I. så det är verkligen frågan om att cirkeln sluts när nu Dex Parios (i Cobie Smulders gestalt) och ett färgstarkt persongalleri av bi-figurer hamnat i rutan. Resultatet är verkligen lyckat: Anslaget är lätt, men då huvudpersonen har ett minst sagt trassligt privatliv (krigsveteran med PTSD som hon självmedicinerar med alkohol och tillfälliga förbindelser samt ansvarig för sin lillebror med Downs syndrom) som hela tiden kolliderar med hennes försök till att vara privatdetektiv är det riktigt jobbiga situationer hon hamnar i varje vecka. Det hela löser sig dock alltid, inte utan ett visst mått av humor då Cobie Smulders är en utmärkt komedienne. Då det inte är frågan om kabel-tv är också våldet tämligen nedtonat (men det är inte direkt någon brist på handfast action där Dex Parios ibland åker på rejält med stryk) och plottarna är för det mesta tämligen enkla.
Stumptown tittar man dock i första hand på för att det är trevligt att tillbringa tid i dess sällskap och för att det är lättspydd underhållning som ändå inte förolämpar ens intellekt.

Får man tro vad Rucka berättade för The Oregonian i samband med en förhandsvisning på Rose City Comic Con förra året är han inte direkt missnöjd med vad man åstadkommit av hans utgångsmaterial, utan ser saker som passar i bättre i TV än i serier som man har tryckt på här.
"It's my love letter to 'The Rockford Files,'" he said. "It's taking those things that I love in 'Rockford' and retooling them for my own purposes for a book set in a world that's 30 years later. And, you know, I want it to be fun. I want it to have that sense of joy that I got from 'Rockford.'"

En till intervju med Rucka om hur Stumptown blev TV finns här.

Trailer 1:


Trailer 2:


En intervju med huvudrollsinnehavarna Cobie Smulders, Jake Johnson & Michael Ealy från Comic-con förra året:


Tilläggas kan att Stumptown namnet till trots inte är inspelad i Portland, Oregon (utom vissa översiktsbilder) utan i Los Angeles då Cobie Smulders som gift småbarnsförälder inte vill vara borta från hemmet mer än nödvändigt.

Återstår att se om det blir en andra säsong. Trots svaga tittarsiffror verkar oddsen vara tämligen goda. Den som lever får se.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Johan Blixt
Very Good
Inlägg: 71
Blev medlem: sön 21 jan 2007, 18:23
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Johan Blixt »

Nu är jag färdig med de fem säsongerna av den franska "Falsk identitet" (Le Bureau des légendes). Mycket bra och enligt en del den bästa franska tv-serien någonsin. Allt finns på SVT-play.
It is possible to predict the past by gathering data about the future.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Den här tråden har jag inte tittat i på ett tag.

Greg Rucka brukar jag gilla, jag har dock inte läst Stumptown, det är svårt att hänga med trots att det inte är nytt material ser jag.

De tv-serier han inspirerats av mins man ju även Simon & Simon trots att det inte körts i repris som Magnum på samma sätt.

Kanske värt att se den här säsongen.

Jag har annars tacklat av väldigt med en tv-serier, ett tag såg jag allt seriebaserat nästan, utom de uslaste som fanns plus många andra som kändes värda att se.
Vissa blev ju trots att skaparen var med, tex Powers av Bendis en riktig skräp TV-serie, serien i sig var annars riktigt bra i början tills han skrev halva Marvel och inte hade tid med sin egna vision längre.

Men det blir väl höst är och grått igen för att sno ner lite att se på igen, jag bryr mig inte om Netflix och dylikt alls.

Ibland blir ju en TV-serie väldigt bra men ingen känner till den i all konurrens med ren skit idag folk ser per automatik, och då får de ingen tid att få avsluta, ibland nåt rushat slut bara tyvärr.

Tv serier med typ 15 säsonger är sällan värst intressanta längre, de bara finns, billiga kanske inomhusscener enbart, visst undantag finns men fasen vad fort en del tappar farten när de blir för långa, idag måste vi inte välja Hem till Gården liksom för att inget annat finns.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har under tiden efter semestern aktivt letat efter TV-deckare som utspelar sig på andra platser än de invanda brittiska och amerikanska storstadsmiljöerna. De finns faktiskt dylika, och några är också riktigt sevärda.

svtplay gick det tills alldeles nyligen att se Brottsplats Mallorca (The Mallorca Files) där det omaka paret Miranda Blake (Elen Rhys) & Max Winter (Julian Looman) löser diverse knepiga fall på den spanska ön medan de oupphörligt gnabbas med varandra. Serien har jämförts med Par i brott (Moonlighting) men jag tycker att den står närmare min gamla favorit Dempsey & Makepeace både vad gäller upplägg ("fish out of water") och utförande. Lite skojigt är det att det är tyske Max som är den som tar lätt på lagar och paragrafer medan engelska Miranda är den som vill att regler skall följas och inga genvägar är tillåtna. Som deras koleriske chef Ines Villegas (som inte är road av att ha fått utlänningar på halsen) ses Maria Fernandez Ache. Det är den uttalade ambitionen att det skall vara "feel good"-TV och har man inga andra krav än en stunds välgjort tidsfördriv (väldigt fint fotograferad och drar nytta av öns miljöer) är den alldeles utmärkt. Ytterligare 10 avsnitt är utlovade (när nu dessa skall spelas in?).



Det har totalt framställts fyra säsonger om sex avsnitt vardera om den kanadensiske detektiven John Cardinal ,verksam i den fiktiva staden Algonquin Bay placerad i Ontario. Serien bygger på böckerna av Giles Blunt och i titelrollen som den melankoliske polisen ses Billy Campbell (i seriesammanhang kanske mest känd som Cliff Secord) och som hans kollega Lise Delorme Karine Vanasse. Också här spelar miljön en stor roll oavsett om det är vinter (kallt, snöigt och jävligt i största allmänhet) eller sommar (varmt, klibbigt och massor med stickande insekter) och plottarna innefattar riktigt obehagliga brott som kan tyckas bli lite väl magstarka ibland. Spänningen skruvas upp till det olidligas gräns innan det alltid blir en tillfredställande upplösning (säsong två och tre hänger delvis ihop och kan med fördel ses i ett svep).



Den australiensiska Mystery Road är ovanlig så till vida att den består av två långfilmer, Mystery Road från 2013 och Goldstone från 2016 som båda kan sägas vara moderna westernhistorier med polisdetektiven Jay Swan spelad av Aaron Pedersen i huvudrollen, och två TV-serier om vardera sex avsnitt (från 2018 respektive 2020) som tidsmässigt passar in mellan dessa med delvis samma persongalleri. Förutsättningen är att Jay Swan är en kompetent polis som når goda resultat i brottsbekämpandet, men att hans metoder (han jobbar helst själv och litar mycket till sin intuition) gör att han helst skickas ut i obygden på fall där den lokala polisen behöver assistans (och han är ur vägen för sina överordnade). Att han dessutom tillhör den australiensiska urbefolkningen kan i vissa situationer vara både en fördel och nackdel. Serierna är bättre än långfilmerna där det går att berätta avsevärt mer komplexa historier och ge rollfigurerna ett större djup. I serie två kan dessutom Sofia Helin från Bron ses i en biroll.

"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

K-E Lindkvist skrev:svtplay gick det tills alldeles nyligen att se Brottsplats Mallorca (The Mallorca Files) där det omaka paret Miranda Blake (Elen Rhys) & Max Winter (Julian Looman) löser diverse knepiga fall på den spanska ön medan de oupphörligt gnabbas med varandra. Serien har jämförts med Par i brott (Moonlighting) men jag tycker att den står närmare min gamla favorit Dempsey & Makepeace både vad gäller upplägg ("fish out of water") och utförande. Lite skojigt är det att det är tyske Max som är den som tar lätt på lagar och paragrafer medan engelska Miranda är den som vill att regler skall följas och inga genvägar är tillåtna. Som deras koleriske chef Ines Villegas (som inte är road av att ha fått utlänningar på halsen) ses Maria Fernandez Ache. Det är den uttalade ambitionen att det skall vara "feel good"-TV och har man inga andra krav än en stunds välgjort tidsfördriv (väldigt fint fotograferad och drar nytta av öns miljöer) är den alldeles utmärkt. Ytterligare 10 avsnitt är utlovade (när nu dessa skall spelas in?).

Så är det en brittisk-tysk samproduktion (ungefär som Mord i paradiset var brittisk-fransk)? Att en tysk polis samarbetar med en engelska känns ju initialt nästan underligare än mordgåtor på Mallorca, med tanke på alla engelska expats... Och mitt intryck är att tyskarna gärna vill pressa in diverse tyska biroller i sina samproduktioner...

(SVT var ju medproducent till TV-serien om Kommissarie Montalbano eller vad den hette, men de verkar ha skitit fullständigt i allt sånt. Antingen så var väl böckerna redan populära i Sverige, eller så tänkte de att en deckarserie på Italien var tillräckligt exotisk för att folk skulle se den oavsett, eller något sånt...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Inte en direkt samproduktion eftersom det är det nybildade bolaget Cosmopolitan Pictures som står bakom serien. Men den finansieras av BritBox i USA och Kanada, tyska ZDFneo och franska kanal 2. Mer om upplägget står att läsa här. Och själva förutsättningen att brittiska och tyska poliser tjänstgör under spansk domvärjo har tydligen inte så mycket med verkligheten att göra. Jag antar att den dubbas till tyska och franska, men inslaget av exiltyskar på Mallorca i serien är oroväckande stort. För att komplicera det ytterligare är Elen Rhys bördig från Wales och Julian Looman österrikare...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Dock har det väl samproducerats tex filmer så?

Dvs politik har inte alltid stått i vägen

Borne filmerna var väl nåt sånt.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av GuestOnQuest »

Dags för lite våld och snusk, kryddat med humor. Tipsar om den norska TV-serien "Norsemen" om nu någon har missat den. Finns tre säsonger (2016-2020), både på norska och i dubbad form (engelska). Titta för sjutton inte på trailern SPOILER.

https://www.imdb.com/title/tt5905354/?ref_=fn_al_tt_1
Senast redigerad av 2 GuestOnQuest, redigerad totalt 0 gång.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av GuestOnQuest »

En annan TV-serie (som jag precis har börjat titta på) heter "Lilyhammer" och utspelar sig i Norge också. Handlar om en maffioso från New York som börjar sitt nya liv där. Den klassiska humorn med kulturkrockar kan man väl beskriva det. Tre säsonger (2012-2014).

https://www.imdb.com/title/tt1958961/?ref_=fn_al_tt_1
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

En serie som vi har upptäckt är "The Durrells". (Svensk titel: Enkel resa till Korfu.)

Trivsam dramakomedi med självbiografisk bakgrund om en änka i 1930-talets förkrigs-England, med fyra barn i åldrarna 10-22. En dag får hon nog av tillvaron därhemma, och tar sitt pick, sitt pack, sina barn, och flyttar till den grekiska ön Korfu. Inte för att hon har några som helst kontakter där, eller bostad heller för den delen, men lyckan står den djärve bi! Eller något... [:(]
Det här är en riktig feel good-serie. Visst har den sina inslag av schismer och problem (och till och med död upptäckte vi nu! [:0] ), men stämningen som genomsyrar hela serien är, som jag skrev tidigare, trivsam.

Den är baserad på tre böcker skrivna av Gerald Durrell, den yngste sonen i familjen.
Det myllrar av härliga och färgstarka karaktärer, och inte minst är det kul att hela serien utspelar sig i en kombination av tid och miljö som vi inte ser alltför ofta.
Sammanfattningsvis: Kanske inget mästerverk, men helt klart en serie som är värd att se. Med fördel ett avsnitt lite då och då, kanske när man känner sig lite nere och behöver muntras upp en smula. [:)]

https://www.imdb.com/title/tt5014882/?ref_=nv_sr_srsg_0
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Peaky Blinders vägen femte säsong med.
Om man gillar gängjriminalutet i organiserad form, den blev mycket bättre än nåt amerikanskt i samma stil det är 20 tal.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Agentum skrev:Peaky Blinders vägen femte säsong med.
Om man gillar gängjriminalutet i organiserad form, den blev mycket bättre än nåt amerikanskt i samma stil det är 20 tal.


Peaky Blinders är en grymt bra serie! Jag längtar till säsong sex kommer. (Den blev ju som så mycket annat senarelagd p.g.a. pandemin.)
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Clarkson's Farm

Jeremy Clarkson, f.d. programledare för brittiska Top Gear, och även för nuvarande "The Grand Tour" goes solo.
Nu har han köpt en bondgård, och ska ge sig på att bli bonde. Det innebär bl.a. att så, harva, skörda, hantera olika redskap och maskiner, byråkrati samt att få ekonomin att gå ihop. Lägg därtill hans egna små idéer om vad man kan göra på en bondgård för att få in lite extra inkomster.

Hur det gick? Ja, har ni sett något med Jeremy Clarkson tidigare så kan ni kanske ana, men jag kan oavsett vilket varmt rekommendera den för ett gott skratt. [:o)]

https://www.imdb.com/title/tt10541088/? ... _sr_srsg_3
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Agentum »

Hehe jag såg att det fanns, det får jag se på, det kan ju inte gå bra.

De tycks ha ett helsikes att försöka ersätta honom och han James May utan dess like.

De hade en tid som är rena Monte Python nästan, bäst av alla program om fordon men även för de som inte öht tyckte om bilar, i te lätt, det amerikanska var ren skit tex.

Och nu finns bättre på Youtube, de får liksom ta tillbaka dem igen och igen och det kan ju inte bero på så mycket annat än vilka DE är.

Har jag nån TV serie? Nä inget jag tycker är fantastiskt, To bad he Lake den första tv serie man sett från Ryssland var väl lite intressant pga språket och de fenomen man tyvärr ju tänkte sig om ryssar i, gjort i Ryssland, det utmålar i te direkt så mycket särskilt bra om nåt går åt skogen.
Så först trodde jag att fan det kan inte vara inspelat i Ryssland, men Jo så är det.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Grumme »

Agentum skrev:Hehe jag såg att det fanns, det får jag se på, det kan ju inte gå bra.

De tycks ha ett helsikes att försöka ersätta honom och han James May utan dess like.


Jag ska faktiskt erkänna att den nuvarande programledartrion för brittiska Top Gear är den bästa hittills, och bitvis riktigt underhållande. [^]
Inte i närheten av Clarkson, Hammond & May, men som sagt, bäst hittills.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Har jag nån TV serie? Nä inget jag tycker är fantastiskt, To bad he Lake den första tv serie man sett från Ryssland var väl lite intressant pga språket och de fenomen man tyvärr ju tänkte sig om ryssar i, gjort i Ryssland, det utmålar i te direkt så mycket särskilt bra om nåt går åt skogen.
Så först trodde jag att fan det kan inte vara inspelat i Ryssland, men Jo så är det.


Googlade upp ...

https://en.wikipedia.org/wiki/To_the_Lake
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Någon bra TV-serie ni vet?

Inlägg av GuestOnQuest »

Två rätt kuliga engelska TV-serier är "Fleabag" och "Friday Night dinner". Den första fokuserar på en singelkvinna och hennes relationer med främst familjemedlemmar och karlar. Den andra handlar om två bröder och deras fredagsmiddagar hemma hos morsan och farsan. Det är alltid nåt tokigt på gång där.

https://www.imdb.com/title/tt5687612/?ref_=ttls_li_tt
https://www.imdb.com/title/tt1844923/?ref_=fn_al_tt_1
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Skriv svar