Pussel (serie, tecknat & andra motiv)

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Pussel (serie, tecknat & andra motiv)

Inlägg av zlv »

Hittade ingen tråd om pussel.

Startade att lägga pussel igen förra hösten efter många års uppehåll, har lagt ett 20 tal sedan dess.
3000 bitar som mest hittills (går att se mera flickr).

Kommer att skaffa detta Asterix pussel snart, blir det första rena seriemotivet för mig.
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Pussel (serie, tecknat & andra motiv)

Inlägg av Grumme »

Min fru hade en period när hon mer eller mindre missbrukade Wasgijpussel.
För er som inte vet vad det är för slags pussel, så kan jag berätta att grejen med dem är att motivet man lägger alltid skiljer sig från det som syns på framsidan av kartongen.
Det finns flera serier:

* Bilden på framsidan visar att ett antal människor ser något häpnadsväckande, och på motivet man lägger får man se vad de ser. (Original)
* Bilden på framsidan visar att något är på väg att hända, och på motivet man lägger så får man se vad som har hänt. (Mystery)
* Bilden på framsidan visar en tämligen händelserik bild från en annan tidsålder, och motivet man lägger visar en likadan bild i nutid. (Ofta med samma personer på bilden, men äldre.) (Destiny)

Riktigt roliga, och det var långtifrån alltid som hon fick ha dem ifred. [:o)]


Bild
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Pussel (serie, tecknat & andra motiv)

Inlägg av MrKumquack »

Jag har precis lagt klart ett väldigt trevligt 1000-bitars pussel från Ravensburger. Det föreställer 15 stycken filmaffischer från de tidigare åren av Disney's produktion. Tack vare mycket text och olika teckningsstilar, blev det inte så svårt, men desto roligare att lägga. Locket till pusslet använde jag mig inte av att kika på.
Bild
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Pussel (serie, tecknat & andra motiv)

Inlägg av germund »

Jag tror jag måste lägga några pussel; fyra annonserade med Weird Science/EC-omslag:
https://www.amazon.com/Weird-Science-Fa ... 2041858109
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Pussel (serie, tecknat & andra motiv)

Inlägg av MrKumquack »

Jag fick ett 1000-bitars pussel förra helgen, som jag idag blev klar med! Pusslet är från Clementoni, och heter Disney Villains. Det föreställer nio stycken ondskefulla karaktärer från Disney's klassiker. Kan ju idag inte lägga in en bild, men hittade ett klipp från Youtube för den som vill kika: https://www.youtube.com/watch?v=npeMa9sgwmE
Det var riktigt svårt i början, med alla mosaikfönster som försvårade sorteringen av bitarna. Sen tyckte jag även att panoramaformen gjorde det mindre lätt än de mer normalt rektangulära pusslen.
Mycket snyggt nu när det väl är klart, men det dröjer nog innan jag kommer att lägga om det.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Skriv svar