Skivomslag med seriemotiv

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av Wakuran »

Det låter ju som pseudonymer, framför allt om man läser det andra namnet med engelskt uttal... I övrigt får jag litet Johan Andreasson-vibbar... När är omslaget ifrån?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rosen
Very Fine
Inlägg: 1417
Blev medlem: tis 01 jan 2008, 15:14
Ort: Järfälla
Kontakt:

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av Rosen »

Wakuran skrev:När är omslaget ifrån?...

1989. Bandet är fö från Holland.
"I wear eyeliner like a superhero mask."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av Wakuran »

Rosen skrev:
Wakuran skrev:När är omslaget ifrån?...

1989. Bandet är fö från Holland.

Ah... Det finns ju ingen brist på holländska tecknare som tecknar i Ligne Claire-stil, iofs...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av MrKumquack »

MrKumquack skrev:
MrKumquack skrev:Vem är det som har gjort omslagen?

Jag har i dagarna lyckats syna The Per Gessle Archives boxen lite närmare, och där står följande att finna: Artwork and designe by Wickholm Formavd.
Länk för den intresserade: http://wickholm.se/kategori/musik/
Har även slängt iväg ett mail till designbyrån, och frågat hur arbetsprocessen har gått till, och om konvoluten möjligen är en direkt "stöld" från något seriemagasin, och i så fall vilket? Ännu har jag inget svar fått, men återkommer om det trillar in ett.

Kan kort meddela att jag efter två mailförsök inte fått någon som helst kontakt med designbyrån Wickholm Formavd. Har varit både artig och trevlig i mina rader, och förklarat att jag inte anklagar någon för stöld utan är genuint intresserad och nyfiken över arbetsprocessen. Men som sagt, intet svar... Och förväntar mig nu inget längre.
Får passa på att tacka Rosen för det trevligt tecknade konvolutet med Brutal Obscenity! [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av MrKumquack »

Bild
Nu är jag ingen stor fan av Håkan Hellström direkt, men blev lite glad när jag såg detta konvolut, tecknat av Jan Lööf! [:)]
Budade förresten på "Hergé-albumet" med Gasolin för någon vecka sedan, men blev överbjuden. Det ligger ett annat ute på Tradera nu, får se hur jag gör...
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:Nu är jag ingen stor fan av Håkan Hellström direkt, men blev lite glad när jag såg detta konvolut, tecknat av Jan Lööf! [:)]

Nu kommer jag att tänka på alla svarta artister som uppträdde på segregerade vita klubbar i USA...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av burnout »

MrKumquack skrev:Nu är jag ingen stor fan av Håkan Hellström direkt, men blev lite glad när jag såg detta konvolut, tecknat av Jan Lööf! [:)]


Va kul, då måste jag försöka leta på den skivan, är det vinyl eller cd?
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av K-E Lindkvist »

burnout skrev:Va kul, då måste jag försöka leta på den skivan, är det vinyl eller cd?

Allla format, LP & CD. Limited edition i BLÅ vinyl finns till exempel på Ginza.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av MrKumquack »

Värt att veta är att vinylupplagans motiv är beskuret, eller rättare sagt överlappat med den Toblerone-inspirerade skylten/texten (den bilden jag lagt upp här ovan). CD-varianten verkar vara mer åt originalet som Lööf tecknat. Snyggare, men mindre i sin storlek... Valet är fritt!
Gillar för övrigt att vinylen börjar sälja mer. Kanske följden då blir att man lägger ner mera jobb på konvolutens utformning när storleken möjliggör detta.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:Värt att veta är att vinylupplagans motiv är beskuret, eller rättare sagt överlappat med den Toblerone-inspirerade skylten/texten (den bilden jag lagt upp här ovan). CD-varianten verkar vara mer åt originalet som Lööf tecknat. Snyggare, men mindre i sin storlek... Valet är fritt!

Lööf arbetar ju mycket digitalt numera, så vitt jag vet. Det ser ut som han utgått från samma bild och redigerat om den på olika sätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av Agentum »

Gorillor på omslag säljer alltid bättre.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av MrKumquack »

Wakuran skrev:Lööf arbetar ju mycket digitalt numera, så vitt jag vet. Det ser ut som han utgått från samma bild och redigerat om den på olika sätt.

Stämmer nog väldigt bra! Det är mer än bara skylten som skiljer vinylen och CD:n åt såg jag senare. Fågeln t.ex. är – med hjälp av datorn – flyttad på. Och inte nog med det. Rolls Roycen med förare och passagerare hittar jag i boken Jan Lööf 75 år. Där refererar de uppslaget (s. 242-243) med bilen till en tidigare utgiven bilderbok av Lööf som ska heta Fordon.
Så frågan börjar närma sig hur mycket Jan har skapat nytt till Håkans skivsläpp, och hur mycket gammal skåpmat som är hämtade och inklistrade från äldre alster? Någon annan Lööf-kännare kanske kan hitta fler direkta kopior på skivomslagen? (Även det murade valvet verkar taget från bilden med Rolls:en.) Oavsett hur det blir med den saken, är det här ändå ett väldigt trevligt konvolut tycker jag! Detta trots konstnärliga upprepningar från tidigare år.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av Wakuran »

Jo, jag tänkte nästan det när jag såg bilden själv... Undrar om lejonet var från någon av hans T-shirts, t.ex...

(Dessutom noterar jag att "appearance" blivit felstavat i hastigheten...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av Mithroth »

Råkade scrolla förbi den här på tradera precis:
Bild

JOE SATRIANI - SURFING WITH THE ALIEN
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av Wakuran »

Rosen skrev:
MrKumquack skrev:skivomslag/skivkonvolut med serieinspirerade motiv.

Bild
Det här något ironiska omslaget (jo, det är en death metal-platta) kvalar väl som serieinspirerat med sin rätt utpräglade ligne claire.

Enligt baksidan är det tecknat av "Roel & Fake", vilka nu det kan vara.


Jag hittade två nederländska tecknare nu som hette "Roel Smit" och "Fake Booij", även om jag inte kan svära på att det just är dem det handlar om här, men båda verkar ha umgåtts i samma alternativa nederländska 80-talskretsar...

Edit: Här verkar det åtminstone bekräftas att Roel är Roel Smit...

http://onh.nl/nl-NL/verhaal/6128/brutal-obscenity
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Skivomslag med seriemotiv

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:Jag hittade två nederländska tecknare nu som hette "Roel Smit" och "Fake Booij", även om jag inte kan svära på att det just är dem det handlar om här, men båda verkar ha umgåtts i samma alternativa nederländska 80-talskretsar...

Edit: Här verkar det åtminstone bekräftas att Roel är Roel Smit...

http://onh.nl/nl-NL/verhaal/6128/brutal-obscenity

Och här står det även litet om Roel Smit på Lambieks Comiclopedia...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar