Svenska PVC-figurer

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:Är det Nils Egerbrandt själv som gjort den där statyn, förresten?

Det verkar vara fallet ja. Finns lite kommentarer i "Seriefrämjandets Tankebubbla - Thought bubble", på Facebook.
Sök på "91:an-statyn i Halmstad"
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Bear »

Plastfiguren av 91:an ovan har ju en ögla, och är en av den nyckelringar som fanns. Minst en variant till ska finnas, vilken håller nycklar under sina armar, om jag inte missminner mig.

91:an statyetten av trä, gavs ut till visa befäl i Sverige. Egerbrandt snidade den och målade den själv. En liknade skulptur gick att vinna i vissa tävlingar, men var då en sparbössa.

Jag hoppas denna info är korrekt, men om något är fel, blir jag glad ifall någon korrigerar mig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Tack för info. Så vet du hur, när och var man kunde få tag på de där nyckelringarna?

Och när var det som Egerbrandt snidade till de där trästatyetterna?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Bear »

Enda sättet att få tag på nyckelring, var att vinna tävling. Antagligen korsord eller svara rätt på frågor. Tävlingarna i 91:an var betydligt fler förr och priserna var ibland väldigt fina.

Nyckelringarna har jag för mig, fanns som vinster runt 75-82 något. Samma med sparbössorna.
Statyetterna delades ut Från början av 70-talet till slutet av 80-talet om jag inte missminner mig.

Det fanns även gipsformar att köpa i butikerna till 91:an galleriet. Figurer som 91:an själv, 87:an, Elvira, Översten, Majoren och Korpral Revär (Han
hade inte blivit furir då).
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Tack igen.

Så är den där Egerbrandt-statyetten alltså i trä? Att döma av bilden ser det snarare ut som gips eller liknande.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Bear
Very Good
Inlägg: 118
Blev medlem: mån 28 mar 2005, 22:32
Ort: Sweden

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Bear »

Så vitt jag vet så ska den vara av trä, snidad och målad av Egerbrandt. Hur många han gjorde sammanlagt vet jag inte men borde inte finnas så många.

Sparbössan som fanns kan däremot vara av gips, det vet jag inte. Men gipsfigurer lär nog finnas ett par, med tanke på att de släppte gipsformar.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Det är egentligen en norsk serie, men såg på en loppis för ett tag sen att det hade gjorts plastfigurer med BK Slarvhult. Jag köpte inga, såg ingen copyright på foten vid en snabb koll, och har ingen direkt vetskap om tillverkare eller distribution.

Edit. Bilden har försvunnit, men det ser förresten ut som figurerna varit uppe på forumet tidigare.

viewtopic.php?f=38&t=3230&start=132
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
pogono
Fine
Inlägg: 529
Blev medlem: sön 24 jan 2010, 09:58
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av pogono »

Bild

Jag tror det var den här tråden som startade suget. Äntligen komplett!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Woot woot! Vilken var svårast?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:
burnout skrev:Är det inte diggemon figurer som dom "fejkat" i deras ansikten på?? man kan göra mycket med en dator. Jag har aldrig sett eller hört om att det ska finnas figurer av dom. man tycker att det borde ha dykt upp någon gång till salu.

Det känns som att det typ är 10 år innan Digimon. Dock använde Just D en väldigt medveten "mangastil" till försäljningen av Plast-skivan.

Av vad jag kan bedöma verkar det som plastfigurerna faktiskt har tillverkats, om det inte är en avancerad hoax.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Just_D#Fl. ... ne_Klubben
http://sv.wikipedia.org/wiki/Plast_(musikalbum)
http://hem.passagen.se/rocking/arkiv/arkivd.html (Brott lönar sig - fråga Just D )

Om man vill veta något mer kan man antagligen maila Wille Crafoord själv och hoppas på svar.

http://www.willecrafoord.se/

P.S. Peder Ernerots alias var nog förresten Pedda Pedd.

Sent svar, men enligt den här artikeln verkar det som de där plastfigurerna aldrig gjordes i en större upplaga ändå...

http://www.skivbacken.se/soulfunk/samta ... rkitekter/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
OnionMan
Fine
Inlägg: 408
Blev medlem: fre 08 dec 2006, 21:19
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av OnionMan »

pogono skrev:Bild

Jag tror det var den här tråden som startade suget. Äntligen komplett!

Finns det någon här som har ett exemplar av Klara, figuren längst till vänster på bilden. Jag vill gärna köpa en för att bli komplett. Gnuttar kan oxå vara av intresse. :-)

Jag har två dubbletter av Bobo om någon vill köpa eller byta.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Svenska PVC-figurer

Inlägg av Wakuran »

Råkade snubbla över en påse med plastfigurer på Myrorna som bl.a. innehöll Lipton från det svenska barnprogrammet "Höjdarna". Flera kraftiga skåror runt kanten på figuren, och inga copyrighttexter så det ser litet billigt ut. Jag hittar inte mycket info på Internet, men hittar åtminstone en länk med ett foto på figuren och litet övriga figurer från Höjdarna.

http://tidsmastarinnan.blogspot.com/200 ... efter.html

Det verkar som Lipton även blivit docka.

I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar