Monokroma figurer

Diskussioner om leksaker och nostalgia.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

binde skrev:Hittade ett gäng med olika kexfigurer, då detta inte är inom mina samlingsramar.
Så kanske någon är sugen på att byta eller dyl.


Kanske det. Lägg upp en annons i Privatannonsavdelningen, där du visar upp vad du har och specificerar vad du vill byta till dig. Lycka till!
jz2014
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 07 dec 2014, 19:15

Re: Monokroma figurer

Inlägg av jz2014 »

Kung Orne I skrev:Efter att ha googlat "dunkin" hittade jag bl a detta:

Bild

Dom har jag försökt att inte samla mer än en av varje av.


Kul att se igen. Jag har samtliga ex. Säkert 5-600 st [8D]
jz2014
Fair
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 07 dec 2014, 19:15

Re: Monokroma figurer

Inlägg av jz2014 »

Beef Supreme skrev:
Kung Orne I skrev:Dargaud. Säljs på Tradera då och då, bl a nu.


Aha, jag har alltid trott att det var företaget som tillverkade gubbarna!

Bild
De här två är riktigt svåra att hitta kompletta, jag har nog slängt ett tjugotal utan trumpet och fjäder.


Trumpetaren har jag komplett, men inte den andra tror jag
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Cadial »

Du menar den nubiska slaven? Hur gamla ar dessa figurer? Jag blir inte forvanad over att det ar pa spanska, for I Spanien kan man kopa tennsoldater som liknar Hitler, Franco och Mussolini.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Wakuran »

"Asterix och Kleopatra" utkom 1965, och "Asterix och britterna" 1966, så rimligen ungefär i den vevan.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Idag gjorde jag en ganska sensationell upptäckt och köp på loppis. En liten mikroversion av Heimos Kalle Anka-figur (här tillsammans med just Heimo-versionen som jämförelse):

Bild

OBS! Det är alltså en mindre version av "glassfigurerna" (tyvärr har jag ingen sån att använda som jämförelse med). Och nu blir jag osäker på om de figurer som vi har utgått ifrån medföljde Musse Piggs bästisar-glassen, verkligen är de figurerna, när det nu har visat sig att det även finns en mindre variant och storleken inte framgår från de knapphändiga uppgifter som finns från Trollhätteglass.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Wakuran »

Du kanske ska sätta någon enkrona eller något bredvid som jämförelse för folk som har mindre koll på de här figurerna...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Mithroth »

Vill minnas att Kung Orne också hade en sådan liten Kalle. Sällsyntheten kan bero båda på att de har ett annat ursprung än Sverige men också att de är så pass små att de lätt försvinner.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Mithroth skrev:Vill minnas att Kung Orne också hade en sådan liten Kalle. Sällsyntheten kan bero båda på att de har ett annat ursprung än Sverige men också att de är så pass små att de lätt försvinner.


Eller låg upplaga? Eller kanske för att det bara var Kalle som gjordes i det formatet, om det nu var så? Är det alltså bara "Kalle-figurer" som har hittats i mikroformatet?
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Jag kollade igenom tråden efter tidigare foton och hittade Ornes mikro-Kalle:

Kung Orne I skrev:Bild


En blåfärgad alltså, så blå och vit färg finns av denna figur. Troligtvis finns den även i fler färger, men finns det även andra än just Kalle? Och varifrån kommer de? Förmodligen från nåt helt annat än Musse Piggs bästisar-glassen.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Mithroth »

Snubblade precis över ny information.

Bild

http://www.collra.com/user/2040/collections/559

"Kalle Anka Kex och Glassfigurer

1969 till 1991 kom Kalle Anka (barn)kex ut från först Örebro-kex och sedan Göteborgskex. I varje kexpaket fanns en kexfigur. De finns i olika färger och tre olika uppsättningar figurer.

1967-1968 sålde Trollhätteglass Musse Pigg's Bästisar. I varje glasskartong fanns fem Disneyfigurer i plast. Sammanlagt 24 st olika och många olika färger. Figurerna är ungefär hälften så stora som Kexfigurerna, och finns även utanför Sverige i andra färger.
Liknande figurer kom med tuggummi mm. och föreställer figurer ur Asterix, resp. Familjen Flinta."


Kan det vara så att minivarianterna då är de som kom från glassar och de andra från kexpaket?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

Mithroth skrev:Snubblade precis över ny information.


Det är egentligen känd information och inte ny information. Det är Steamboat Willies hemsida. Han är med på Serieforum också med samma nick.

Mithroth skrev:Kan det vara så att minivarianterna då är de som kom från glassar och de andra från kexpaket?


Nej, nu tror jag att du har missförstått. När det för det första gäller kexfigurerna, så har vi ganska bra koll på dom. De andra bör vara Musse Pigg bästisar-glassfigurer, vilka vi inte har lika bra koll på, men det finns i alla fall tecknade bilder på dom i Musse Piggs bästar-glassreklam. Sen har vi som nummer tre, de här två små Kalle-figurerna, vilka vi vet allra minst om, men det verkar som att de kommer från nåt helt annat än kex eller glass.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Mithroth »

Det var jag som misstog Långben-figuren i bilden med kexpaketet. Hade fått för mig att det var den varianten som fanns i glasspaketen också. Naturligtvis är det den vanliga kex-Långben på bilden. Så går det när hjärnan vill mer än den borde. När jag läste om de hälften så stora figurerna kopplade jag det till de här nya minivarianterna, och att våra kända glass-figurer egentligen skulle ha kommit från kex. Så det inlägget är bara att ignorera.

Jag får för mig att jag också ska ha någon minivariant i samlingen. Var tusan var det nu jag la glassfigurerna då.... :?
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Kung Orne I
Near Mint
Inlägg: 2934
Blev medlem: tis 31 okt 2006, 10:40
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Kung Orne I »

Det här är nörderi när det är som bäst! [:D]

(OBS! Inte ironi alls!)
Säljer gärna serier/grejer åt dig på Tradera. Skicka ett PM om du är intresserad!
Användarvisningsbild
bas03
Fine
Inlägg: 486
Blev medlem: fre 03 okt 2008, 00:33
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av bas03 »

Ni kan lägga till en grönaktig mini-kalle i listan. Har en som jag tänkt fota för att lägga upp här men har glömt bort det.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

bas03 skrev:Ni kan lägga till en grönaktig mini-kalle i listan. Har en som jag tänkt fota för att lägga upp här men har glömt bort det.


Tack, vore trevligt att se den.
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Monokroma figurer

Inlägg av skrangelben »

Anders1 skrev:Jag kollade igenom tråden efter tidigare foton och hittade Ornes mikro-Kalle:

Kung Orne I skrev:Bild


En blåfärgad alltså, så blå och vit färg finns av denna figur. Troligtvis finns den även i fler färger, men finns det även andra än just Kalle? Och varifrån kommer de? Förmodligen från nåt helt annat än Musse Piggs bästisar-glassen.



Den är nog från Mexico, inte Trollhättan :) Hur hög är din Kalle?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Wakuran »

Gjöts de centralt i Trollhättan? Jag trodde de importerades, hur som helst.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
skrangelben
Good
Inlägg: 33
Blev medlem: tis 26 maj 2015, 14:27

Re: Monokroma figurer

Inlägg av skrangelben »

Wakuran skrev:Gjöts de centralt i Trollhättan? Jag trodde de importerades, hur som helst.


Nej, jag var otydlig. Den vita Kalle som diskuterades lite längre tillbaka ser inte ut som en figur som förekommit i Trollhätte-glass. Jag har en del små Heimo-liknande figurer(vita) o de är tydligen tillverkade i Mexico. Glass figurerna har mer mjuka, behagliga former.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Monokroma figurer

Inlägg av Rufus »

skrangelben skrev:Nej, jag var otydlig. Den vita Kalle som diskuterades lite längre tillbaka ser inte ut som en figur som förekommit i Trollhätte-glass. Jag har en del små Heimo-liknande figurer(vita) o de är tydligen tillverkade i Mexico. Glass figurerna har mer mjuka, behagliga former.


I så fall är det såsom jag misstänkte. Nu misstror jag dig inte, men jag skulle gärna vilja veta varför (ur forskningssynpunkt) som du vet/tror att de har tillverkats i Mexiko? Om det finns någon dokumentation i form av reklam eller annat. Har de medföljt nånting, tuggummi, mat eller nåt annat? Och har du möjlighet att lägga upp ett foto på de figurer som du har? Har du köpt dom i Sverige?

Välkommen till forumet förövrigt!
Skriv svar