Seriemagasinet.se

Annonsmarknad för företagare och/eller säljare som inte går att betrakta som hobbysäljare.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Spip »

MrKumquack skrev:En liten sitthörna kanske, med en termos kaffe och några kex/kakor skulle vara trevligt. (Med risk för att hälsonämndslivsmedelsmyndigheterna kanske blir inkopplade...?)

Har faktiskt funderat på det jag med =)
Skulle kunna ha en kapselmaskin för kaffet och en hög med "läsex" av diverse serier.

MrKumquack skrev:En gästbok/önskebok, där besökarna kan skriva vad de tycker, och lämna eventuella önskemål om vad just de saknar i din butik.

Det var ingen dum idé, det ska jag skaffa en.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Wakuran »

Funderar på om du skulle kunna knyta an till föreningslivet i området på något sätt, typ med mangateckningskurser, föredrag eller något sånt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Serieguden »

Säljer du plastfickor, backerboards mm?
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Spip »

Wakuran skrev:Funderar på om du skulle kunna knyta an till föreningslivet i området på något sätt, typ med mangateckningskurser, föredrag eller något sånt...

Det kanske kan vara nåt att fundera på sen när alla är vaccinerade.

Serieguden skrev:Säljer du plastfickor, backerboards mm?

Ja det kommer att finnas i butiken, har litegrann på lager men jag har beställt mer.
Planen är att få upp det i webbshoppen under våren.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
sverre
Very Good
Inlägg: 90
Blev medlem: lör 26 jul 2008, 17:10
Ort: Uppsala

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av sverre »

Spip skrev:Men nu är min fråga till alla här:
Vad är ett absolut måste i en riktigt bra seriebutik ?

En realistisk budget :geek:
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Spip »

sverre skrev:En realistisk budget :geek:

Det är en mycket bra poäng, i mitt fall är det rätt lugnt.
Normalt sett (när det inte är pandemi i världen) så är jag runt hela Sverige på marknader och mässor, så serier har jag redan i överflöd.
Var på jakt efter en ny lagerlokal när jag kom över butikslokalen, så jag skulle haft hyran oavsett.
Nu kan jag använda halva lokalen till lager och andra halvan till butik [:)]
Tyvärr är det ju tufft för seriebutiker till och med i storstäderna så jag har väl inga jätteförhoppningar för en butik i Munkfors,
men det blir åtminstone en gammal pojkdröm (som jag hade gett upp för många år sen) som går i uppfyllelse [:o)]
Har ett "vanligt" jobb som jag överlever på, så jag kommer ha butiken öppen på kvällar och helger.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Agentum »

Shortboxes?

Du får säkert sälja nåt annat samtidigt tror jag, renodlat är nog hopplöst att driva på heltid, då för man nog ha ett annat jobb med.

Edit: såg nu att du hade jobb, isf Jan det klara sig om du har internetsidan uppdaterad mm, många vill ju enbart sälja direkt över disk, men det börjar bli svårt inom nisch områden som du skriver tom i en stad.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Spip »

Agentum skrev:Shortboxes?

Jepp, shortboxes kommer också finnas.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av MAD »

En låda med gamla/slitna tidningar som är gratis för barn för att locka in dem :-)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Agentum »

Tja Jo gamla Fantomen och sånt är ju gratis men vill några ungar ens läsa sånt idag?

Jag tycker mig märka att det är trögt, och det måste jag vara det som är modernt typ Spider-Man eller så.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av MAD »

Vet inte hur det funkar med Fantis, men jag gav bort en hög Bamse-dubletter till 8-åringens klass och det var tydligen väldigt uppskattat.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Wakuran »

MAD skrev:Vet inte hur det funkar med Fantis, men jag gav bort en hög Bamse-dubletter till 8-åringens klass och det var tydligen väldigt uppskattat.

Mina niecer mellan 5-8-årsåldern älskar närapå allt i Bamseväg, och min nevö börjar bli litet för gammal nu, men han sträckläste ju dem också när han var lika gammal. Och någon bekant i förorten ringde runt på alla Myrorna i Stockholm i förväg för att vara säker på att hitta några Bamse till sonen innan hon åkte iväg på shoppingrunda... [;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av MAD »

Precis. Nu är väl kanske min familj inte något genomsnitt med tanke på att jag är mer serieintresserad än medel men båda barnen uppskattar när jag läser högt för dem. Jag har läst alla Bamse som finns för 8-åringen (förutom några julalbum och veckoserien) och är snart halvvägs genom dem med 4-åringen. Sen har jag läst alla Fullmetal Alchemist samt de första 27 Naruto (måste skaffa resterande...) för 8-åringen medan 4-åringen istället varit inne på att jag läser Squirrel Girl och Avatar: the last airbender på sistone.

Men för att inte gå alltför mycket OT kanske det kan fungera att donera gamla serier till ex väntrum på barnsjukhus och liknande mot att du också får lämna ett visitkort eller sätta upp en reklamskylt? Lägg ut lådor med Fantomen som har fortsättningsserier och en lapp med att om du vill veta hur det slutar, besök min butik ;-)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Agentum »

Håller med om det är möjligt, för lite sånt görs och så slängs serietidningarna för att de inte har nåt ekonomiskt värde, tyvärr är det ju så ännu.

Det tråkiga är väl att vi växte upp med dassigt tryck på dåligt papper ofta svartvitt, de ser juninte direkt bättre ut idag, men de har ännu ett läsvärda men tyvärr är det ju inte per automatik längre att ungar läser serier, så det finns ett inkörningsprobkem vi saknade, vi läste det vi hittade i serieväg om det var tråkigt säg nånstans men en låda serier fanns, de äldre hade ju ofta serier som låg om så julalbum sen evigheter för de köpte de ofta mins jag.

91an, mfl, de klassiska svenska.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Spip »

Agentum skrev:vi läste det vi hittade i serieväg om det var tråkigt säg nånstans men en låda serier fanns, de äldre hade ju ofta serier som låg om så julalbum sen evigheter för de köpte de ofta mins jag.

Håller med helt fullt, det fanns inget internet, smarta telefoner eller en massa kanaler på TV:n.
Var det för dåligt väder för att vara utomhus så var man inne och läste serier.
Nu så är det bara mobilen eller datorn som gäller och de serier som finns i Sverige är endera för barn eller oss "vuxna",
det finns inget som lockar gruppen från tonåren upp till 35-40års åldern.
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av RioGrande »

MAD skrev:En låda med gamla/slitna tidningar som är gratis för barn för att locka in dem :-)

Locka VUXNA (45+) menar du väl??? Inget friskt barn vill läsa gamla serietidningar idag (än mindre köpa). I den mån barn alls läser serier så är det far- eller morföräldrar (ibland föräldrar) som köper saker som Bamse eller Kalle Anka som de vet är "bra kvalitetsserier för barn" (eftersom det var så på sjuttiotalet).

Tror f.ö. ytterst få av vår tids barn köper böcker heller, så som tio eller tolvåringar gjorde på sjuttiotalet. "Jag har fått tio kronor! Ska jag köpa en Bigglesbok eller två serietidningar?" Så skulle inte ett barn på 2020-talet tänka. Det skulle tänka: "Oj, hundra kronor... men inte köper jag ett nr av Fantomen och ett nr av X9... näää du... detta sparar jag tills jag har lite mer pengar och sen köper jag... ( Ja, vad köper illbattingarna??? Ett särskilt grafikkort till datorn så att de kan spela extra snabbt och med bättre upplösning på skärmen?) "
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Agentum »

Trist egentligen att läsa utan teknik är ju guld, hoppas en del av dem inser det en dag.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Spip »

Här kommer ett par bilder inifrån butiken:
https://www.dropbox.com/s/8sq349cjpuefu2z/IMG_20210219_192503.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/kd4nzm73bt58wwq/IMG_20210219_192735.jpg?dl=0
Det är ju inte klart än så ni får se det som ett projekt i arbete. [:)]
"At least I´m a player and not a pawn."
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Wakuran »

Spip skrev:Här kommer ett par bilder inifrån butiken:
https://www.dropbox.com/s/8sq349cjpuefu2z/IMG_20210219_192503.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/kd4nzm73bt58wwq/IMG_20210219_192735.jpg?dl=0
Det är ju inte klart än så ni får se det som ett projekt i arbete. [:)]

Jag gillar den där ostiga mangapappfiguren, jag tror sånt kan vara ett bra sätt att locka kunder... Alltså inte nödvändigtvis lättkläddheten, men uppseendeväckande skyltning.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Spip
Very Good
Inlägg: 110
Blev medlem: ons 17 aug 2005, 17:24

Re: Seriemagasinet.se

Inlägg av Spip »

Wakuran skrev:Jag gillar den där ostiga mangapappfiguren, jag tror sånt kan vara ett bra sätt att locka kunder... Alltså inte nödvändigtvis lättkläddheten, men uppseendeväckande skyltning.

Ha ha, ja visst är den hemsk. [:D]
Fattar inte hur de tänkte med ansiktsuttrycket, hittade dom verkligen ingen bättre bild.
"At least I´m a player and not a pawn."
Skriv svar