Vilken samlartyp är du?

Här kan du skapa omröstningar. Är Kalle Anka starkare än Fantomen?

Vilken sorts samlare är du?

Komplettist, det viktigaste är att samlingen någon gång ska bli komplett.
12
29%
Nöjessamlare, det är inte så viktigt med om jag har alla nummer det får bli som det blir.
11
27%
Jag är läsare (eller något annat typ serieskapare) men egentligen ingen samlare.
18
44%
 
Antal röster: 41

Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Labrador Road 26 »

MAD skrev:När jag var liten samlade jag på stenar, bokmärken, suddgummin, frimärken, kapsyler...

Fasiken, det fick mig att minnas att jag samlade på Coca Cola-kapsyler, från glasflaskorna på en liter, det stod något på insidan av dem. Hade kanske eventuellt några få suddgummin också, har minne av några med Captain America och Spindelmannen på. Har nog betat mig igenom allt möjligt underligt i samlarväg.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Agentum »

Eftersom jag ju ändå försöker få ihop komplett läsning och inet klastar allt eller säljer när jag läst klart så måste jag väl var den där nöjessamlaren då även om jag ser mig som läsare främst, bryr mig inte mycket om skick heller får inet var trasig elelr saknas nåt så är jag oftast nöjd.

Hur kommer det sig att inget hardcore samlande fanns, nog har vi någar få såna här även om det inte direkt är forumet för dem.

Jag har samlat på allt möjligt och gör ännu, hemdatorer, klistermärken, G&W liknade spel, Luftvapen, spelböcker och rollspel tex. en del blev aldrig nåt hemdatorer tog stopp pga utrymmesbris det tar mycket utrymme, klistermärken var en typisk grej när man var barn, värdelösa blev de också haha.

Okomplett och beroende på ekonomiska tillgångar, tanken är väl att man iaf ska ha nåt att ev. sälja om man ligger risigt till nån dag, låtsas jag iaf.

Serier har jag aldrig tagit på allvar, jag vill läsa och gärna äga vissa saker men reprinter osv går finfint, digitalt når inte ända fram men är ett måste när det gäller en del som är omöjligt annars elelr som är i lösnummer so mman iaf inet orkar läsa mr än en gång tex, eller sån tso maldrig reprintats ens.
Har aldrig känt tat det måste var originalet, nästan så jag käner att har jag det i säg boksamlingar så kan jag sälja lösnummerna.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av GuestOnQuest »

Det härligaste med att ha en serie komplett är att man kan läsa allt i ett svep. Det är bland det bästa jag vet. Man befinner sig i ett rus, som i en dröm... ja, jag brukar läsa i sängen... ena albumet efter det andra utan störande tidsglapp. Skönt.

Som ni förstår anser jag inte att en komplett samling är död utan istället som något utmärkt. Jag har albumsviter där jag inte tycker allt är så fint och bra men väljer att spara de sämre albumen då jag uppenbarligen gillar kompletta samlingar. Inte heller alldeles omöjligt att man kommer att ändra sin smak längre fram.

Det kan även komma serievana besökare som har läst alla serier jag äger utom just de där jag inte gillar så mycket - liten chans men man vet aldrig. Då är det kul att bjuda på nåt de inte läst förr. Låter kanske knäppt i era öron men det är ungefär så jag tänker. Samma sak gäller allt annat jag samlar: film, tv-serier, spel, musik, böcker av olika slag...

Notera att jag inte toksamlar alla serier (eller filmer, böcker...) som någonsin producerats. Jag måste gilla åtminstone några album/tidningar/böcker för att komplettisten i mig ska kicka igång. [:)]
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Ingemar
Near Mint
Inlägg: 2434
Blev medlem: lör 12 mar 2005, 18:34

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Ingemar »

Läsare, men jag läser ofta om det jag gillar så jag samlar på mig allt jag gillar. Ja, en del jag inte gillar också, men det kan bli utrensat ibland. Vissa ovanliga och fina exemplar plastar jag så de behåller skicket, men det är undantag.
Vasp
Fair
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 26 okt 2012, 15:40

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Vasp »

Jag samlar för att läsa fast man vill ju det komplett också så man inte läser framtill en fet cliffhanger. Skicket spelar inte superstor roll jag ska ju läsa numren jag köper men jag ser till att förvara bra och är försiktig med mina tidningar.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Cadial »

Jag ar ingen samlare, men om jag gillar tecknaren stannar albumet i min lilla bokhylla; Crepax, Manara, Frank Miller, Mignola, Battaglia... (inser precis nu att alla i hyllan gor sin egen grej; inget skitmanus fran Alan Moore! Ok, vissa ar egna omarbetningar av noveller eller bocker).
Användarvisningsbild
Izzie
Very Good
Inlägg: 73
Blev medlem: mån 03 dec 2012, 16:51

Re: Vilken samlartyp är du?

Inlägg av Izzie »

Vilken samlartyp är jag? Hmm, det låter sig inte besvaras så lätt. Generellt sett samlar jag bara sånt jag faktiskt läser.

Min samling började med Fantomen under de tidiga tonåren. Fantomentidningen var enda jag samlade på. Andra tidningar som Agent X9 och Serie Magasinet samlade jag bara för att ha som bytesobjekt för att kunna få fler Fantomen tidningar. Sedan blev det svårare att bli av med överskotts tidningar, för jag redan bytt till mig de flesta fantomentidningarna av kompisar. Det gjorde att jag började läsa de andra tidningarna mer noggrant och började samla de tidningar jag tyckte om. Resten gav jag bort.

I vuxen ålder har de hållit i sig. Jag läser tidningar jag tycker om och de sparar jag. Är det så att jag kommer över baknummer av tidningar jag gillar till rimliga priser köper jag dem. Jag tycker om att ha mina tidningar så fina som möjligt, men jag läser dem alltid och igen om andan faller på. Vissa titlar har jag jagat baknummer av ganska så ordentligt, men de flesta har varit nyare Vertigotidningar, Strangers in Paradise, Love & Rockets, X-men och Spideman mfl.

För att inte falla i frestelsen att jaga för mycket av de tidningar jag tycker om, har jag börjat köpa album i stället. Det blir avsevärt mer ekonomiskt. Logiken är att har jag redan albumen så behöver jag inte köpa tidningarna, vilket gör baknummerjagandet överflödigt. Av den svenska utgivningen i dag köper jag mest grafiska samtida noveller. En favorit måste nämnas Malin Biller. En prenumeration på Utopi har jag också kostat på mig. Jag är mycket glad att den kommer väl emballerad, jag avskyr verkligen prenumerationslappar och adressuppgifter på tidningar.

Men så är det ju så att står det en serietidning i tidningshyllan på affären med ett fint omslag, så slinker det nog med. Oftast när det händer är det en Marveltidning av något slag. Jag älskar fina omslag på serietidningar och det är något speciellt att öppna en helt ny serietidning, känna motståndet från omslaget i ett oblättrat fint exemplar utan veck eller revor och så klart doften av trycket som slår emot en.

Nu funderar säkert den som orkat läsa hela vägen hit, men Fantomen då? Ja, jag gav upp Fantomen 1992-1993. Den var helt enkelt inte så bra längre, men det var svårt att sluta köpa den. Det var riktigt jobbigt och handlade mer om samlandet än om läsandet. Det var väldigt skönt sen när jag väl släppt taget om den, för den var usel på slutet och jag kunde inte försvara pengautlägget ens för mig själv. Nu blir det bara baknummer som införskaffas, om de är fina och till rimliga priser. Men jag jagar dem inte aktivt, mer om jag snubblar över dem.
Calimero är en hjälte!
Skriv svar