Agent X9 och framtiden

Information, nyheter, på gång från små och stora serieförlag- saker som inte är rena kom-och-köp annonser.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agentum »

X9 lever på olika varianter av den ganla 60talserien Modesty, tydlugen finns köpare nog.

Jag hade önskat Serienagasinet överlevt.

Jag ser inget fantastiskt i Modesty Blasie, det ör inget fel på stripen och för sin tid och med en kvinna i huvudrollen var den säkert speciell, jag gillar gamla stripserier iofs, men kanske inte riktigt så mycket av samma.

Jag han inte heller servera nåpt de kynde göra för tidningen den tynar väl bort, jag ör förvånad att den finns kvar faktuskt.

Du ska nig unte köpa X9 om du inte vill ha en massa Midesty det borde du förstått.

Kan det vara så att gamla läsare aldrig spart sina gamla tidningar, aldrig försökt få striparna i böcker så de liksom köper dem som gamla vänner om och om igen?

Trpkigt ör dt väl rent allmänt att äventyr ibte ör säljande utan mest kortsiktigt allt modernt blaj i frpga om moderna stripserier, ju enklare och lättare att förstå ju bättre.

Inget av värde har ju kommit sen iaf sent 80 tal som är nåt och då var de redan simpla för att synas i minirutor i dagstidningarna.

Western hade hag velat haft ned, massor var så dålugt tryckt att man knappt såg ordentligt, jag menar om man nu ska upprepa nåt.

Nu drömde jag en stund hahahaha
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

larsa66 skrev:. Dom måste ju vara nöjda nu, Modestyfansen, tycker man.


Kanske en elak tanke --- men jag undrar om inte "de som köper Agent X9 för Modesty" egentligen inte tycker om serier alls. Troligen läser de INTE ENS Modesty. Det är en pose, ett statement. "Jag är en tuff och modern feminist, med läderjacka istället för Gudrun Sjödén". Ungefär som de som prenumererar på Galago för att markera att de är vänster (men aldrig nånsin skulle ta i serier ens med tång, inte ens dåligt tecknade politiska serier) eller Tintindiggarna som samlar på de 24 Tintinalbumen i olika utgåvor samt Tintinbilarna samt de raketrutiga gardinerna och de flugsvampprickiga kuddarna. Men inte ens skulle kunna tänka sig att läsa Blake & Mortimer eller Yoko Tsuno... trots att de serierna också gjordes av tecknare från Hergésfären.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Agentum »

Saken är att feminism isf finns i annat där ute i världen sen länge, om de ser det på den här nivån, jag har alltid som sagt det varit folk som förälskat sig i 60tals donnan.
Är det verklugen tjejer som köper blaskan?
Jag orkar inte med sånt dör utan ser saker så som jag ser dem, kvinnlg huvudroll eller kvinnlig skaoare/tecknare påverkar mig inte om serien är bra.

I USA är de inte som jag utan ratar serier bara för att huvudroll eller tim hela team är kvinnor,.
Lite håller det på att ändras, men tex WW har varit en förlustaffär halva tiden hon funnits.

Nu har dock tex Harley Quinn slagit till, inte min version men den moderna.

En bra serie är en bra serie, men såklart man tycker olika, men bara könet inblandat ska ju inte ge automatisk bojkott.

Specialsamlare faller utanför imo, trots allt finns Modesty i inbundna böcker.
De läser nog inte dock alltså samlarna på en snäv del av serier enbart, de har ingen nyfikenhet av vad serier kan ge mer ån säg TIntin.

Men de köper åndå nästa utgåva, medans jag har alla i en brokig albumskara ich några dubbelalbum i hårdpärm, och det käns helt ok så [:)]

De är en typ av folk de med, udda då det de samlar på sig är nytt och inte gammalt som vi ju har samlare för med som skickbedömmer enbart och fö inte rör serierna.

Förr pratade vi mycket om läsare och samlare hör på forumet när vi var många fler aktiva.
Svårigheten är ju när man inte anser sig som samlare som tex jag men har kubikmetrar ned serier kvar, en del aldrig lästa då jag samlat dem i lösnummer men aldrig fått hop alla och därför sen inte läst dem.

Man passar inte bland de riktiga samlarna med mylarfickor och plasthanskar men inte heller bkabd de som dubbelviker tidningen och sen kastar den i en låda eller nppt som sensre bestpr av lösa omslag och skit.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av KRax »

Tittade runt lite på dintidnings erbjudanden idag och läser att Niklos Koda räknas upp som serie i Agent X9? Har Koda varit tillbaka i tidningen sedan länge? Om det är så, någon som vet i vilka nummer?
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av germund »

KRax skrev:Tittade runt lite på dintidnings erbjudanden idag och läser att Niklos Koda räknas upp som serie i Agent X9? Har Koda varit tillbaka i tidningen sedan länge? Om det är så, någon som vet i vilka nummer?
På fråga 2 svarar jag nej, på fråga 3 inga. Fråga 1 är ett påstående, avslutat med ett förståeligt frågetecken.
Användarvisningsbild
KRax
Fine
Inlägg: 627
Blev medlem: mån 04 feb 2008, 23:42
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av KRax »

Tack Germund!

Både Niklos Koda och IRS stod med som serier i X9 och det fick mig att reagera. Just Koda gillar jag på många sätt.
Längtar du efter en lur?

http://www.kraxbb.se
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Sir-L »

Inget julalbum i år heller?
Kör ni ett tjockare "special-album" om året istället?
(Tänker på "X9 – 50 år av spänning" i fjol och "Johnny Hazard – Farligt uppdrag" i år)
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av germund »

Sir-L skrev:Inget julalbum i år heller?
Kör ni ett tjockare "special-album" om året istället?
(Tänker på "X9 – 50 år av spänning" i fjol och "Johnny Hazard – Farligt uppdrag" i år)
Jul-/specialalbumen med X9 är nedlagda. De flesta julalbumen vi på Egmont gör/gjort är beställningsuppdrag från Semic; när en titel säljer för lite i julhandeln läggs den ner, vilket så klart är förståeligt men känts lite motigt de senaste åren - X9, Kalle Ankas julbok, 47:an Löken ... Joakim Gunnarsson och jag hade sanslöst kul när vi valde något udda, överraskande tema varje år, allt från Roy Crane till nån opublicerad Johnny Hazard, Bob Lubbers Vildkatten eller den sista opublicerade The Seekers-sekvensen etc etc, men nu är det slut med det. Jubileumsboken och Hazard är våra egna "Egmont-projekt" och spånades väl fram delvis för att fylla luckan efter de klassiska X9-specialarna, men det finns ingen uttalad plan att ge ut ett X9-relaterat album varje år. Men självklart, kommer vi på något material som fungerar är det klart att vi överväger det.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

Om man önskar jula med något X9-relaterat från Egmont år 2020 är väl Silas Corey-albumen annars perfekta?

[8] [V] [:)] [:p]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Sir-L »

germund skrev:
Sir-L skrev:Inget julalbum i år heller?
Kör ni ett tjockare "special-album" om året istället?
(Tänker på "X9 – 50 år av spänning" i fjol och "Johnny Hazard – Farligt uppdrag" i år)
Jul-/specialalbumen med X9 är nedlagda. De flesta julalbumen vi på Egmont gör/gjort är beställningsuppdrag från Semic; när en titel säljer för lite i julhandeln läggs den ner, vilket så klart är förståeligt men känts lite motigt de senaste åren - X9, Kalle Ankas julbok, 47:an Löken ... Joakim Gunnarsson och jag hade sanslöst kul när vi valde något udda, överraskande tema varje år, allt från Roy Crane till nån opublicerad Johnny Hazard, Bob Lubbers Vildkatten eller den sista opublicerade The Seekers-sekvensen etc etc, men nu är det slut med det. Jubileumsboken och Hazard är våra egna "Egmont-projekt" och spånades väl fram delvis för att fylla luckan efter de klassiska X9-specialarna, men det finns ingen uttalad plan att ge ut ett X9-relaterat album varje år. Men självklart, kommer vi på något material som fungerar är det klart att vi överväger det.

Ok, det var ju synd. Jag hade tänkt föreslå en publicering av något av Agent X9 avsnitten som gick i Aftonbladet under 1930-talet i nästa års julalbum (så här efter KBs lysande grepp att öppna arkivet).
Men tack för svar, och böckerna (hoppas det kommer fler)
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av K-E Lindkvist »

När jag bläddrade förstrött i senaste numret av Agent X9 hos mitt lokala Coop Forum såg jag att Andreas Eriksson är tillträdande redaktör. Det är bara att önska "lycka till" och ännu en gång propagera för att Angel City av Janet Harvey & Megan Levens borde beredas plats i tidningen! [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

Där ser man, grattis.

Hoppas nytillskottet ska kunna bli en nystart för tidningen på flera sätt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av AndreasEriksson »

Tackar tackar [:)]
Betrakta förslaget som noterat!
Andra är också välkomna med förslag. Det här året kommer jag i princip att följa fastställda planer, men jag samlar på mig idéer som jag ska bolla med Egmont inför nästa år.

PS: Köp/prenumerera på tidningen! [:o)]
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

[:o)] Dra upp både X9 och Fa till vuxenstorlek (magasinsformat)!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Wakuran »

RioGrande skrev:[:o)] Dra upp både X9 och Fa till vuxenstorlek (magasinsformat)!

Nja. Känns litet overkill. Tar det inte mest upp massa plats i onödan?...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Sir-L »

Jag hoppas ingen har missat att Andreas har tagit tillbaks Box X9. Och i nyaste numret så presenterar han Rip Kirbys siste författare, i Box X9-artikeln med passande titeln "Rip Kirbys siste författare". :D

Och i nästa nummer, som kommer redan den 29 dec, så kommer *gasp* Agent X9 i FÄRG! (serien alltstå).
Det är specialaren från King Comics serietidning Flash Gordon som alltså publicerades i färg redan då.

Andreas lovar dessutom en hel del nytt som aldrig setts förut i tidningen, med början redan då i #1/2022.
Förutom Agent X9 i färg så börjar den franska serien "Noir Burlesque"!

Nej, nu var jag för snabb. Den franska serien "Noir Burlesque" börjar inte förrän i #2/2022, pga att materialet inte hann anlända i tid.
Men den som väntar på något gott... Och så får man njuta av ett extrainsatt Rip Kirby-äventyr, och det går ju inte av för hackor.
Senast redigerad av 1 Sir-L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Rufus »

Jag håller nu på att läsa X9 - 50 år av spänning (jubileumsserieboken om tidningen Agent X9). Vad tycker ni om den? Jag är lite kritisk till urvalet av serier. Uppenbarligen har man velat ha med så många serier som möjligt och man har då valt ut korta serier istället för de bästa serierna, som ofta är lite längre. Anmärkningsvärt är t ex att det inte finns med någon "riktig" serie med Modesty Blaise. Istället "In the beginning" som man har läst så många gånger förut. Garth och Paul Temple borde ha petats, så att det hade funnits plats för ett klassiskt Modesty Blaise-äventyr av O´Donnell och Holdaway. Finns det överhuvudtaget någon som gillar Garth eller Paul Temple? Garth har varit med ofta i Agent X9, men jag har aldrig någonsin hört någon säga att han/hon gillar den serien. Någon bra serie är det inte. Däremot hade det varit trevligt om Jeff Hawke hade varit med. Den serien har inte varit med i lika många nr som Garh, men det är en bra serie och värd att uppmärksammas.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av Coppas »

Har aldrig haft något emot Garth. Lite lagom blandning av både mera alldagligt och sci-fi. Paul Temple fastnade jag däremot aldrig för. Kändes som den serien åldrades i förtid.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Agent X9 och framtiden

Inlägg av RioGrande »

Garth är ju lite konstig. De tidiga äventyren tecknade av Dowling och Allard är fantastiska och oförutsägbara berättelser, men svagt tecknade. Sedan har vi perioden när Bellamy tecknade. Då var serien bra tecknad... men historierna var svagare (och kortare).
De första skrevs av Freeman och sedan skrev O'Donnell... Det är väl dessa två som levererar bäst manus? (1943-1966)
Skriv svar