Artur - En serie växer fram

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av RioGrande »

Känns dock som om Stålbjörnen hittat ett sätt som verkar funka? Han kör sina (Instagramanpassade!) sidor på Instagram. Sedan trycker han album och fanzin.
Egentligen hade han bara tänkt åka runt och sälja på festivaler. Men i och med smittan fick han tänka om, och har nu sålt det mesta av upplagorna via digitala kanaler.

Funkar rimligt bra att publicera på Instagram. Jag testade med en kort serie (9 s.). Lade ut en sida om dagen. Kanske inte jättestor respons, men kanske väckte det lite intresse för min figur i ett nytt sammanhang?
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av larsa66 »

absolut. Instagram är en bra plattform. Lätt att nå ut till en bred publik. Stålbjörnen är också perfekt för det formatet, tror t.o.m. att den skapades speciellt för det.

Tekannan och betongblocket är ju också i samma stuk. fyra rutor med enkla och stilrena bilder och ganska lite text.

För en följetong passar det inte riktigt tror jag. Det ska vara en kort sida 2-4 rutor med en punchline eller poäng. Inget jag kommer att orka lägga ner tid på för att sälja fanzins på mässor, tyvärr.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av larsa66 »

sånt här är t.ex. ganska bra att publicera på instagram

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:absolut. Instagram är en bra plattform. Lätt att nå ut till en bred publik. Stålbjörnen är också perfekt för det formatet, tror t.o.m. att den skapades speciellt för det.

Tekannan och betongblocket är ju också i samma stuk. fyra rutor med enkla och stilrena bilder och ganska lite text.

För en följetong passar det inte riktigt tror jag. Det ska vara en kort sida 2-4 rutor med en punchline eller poäng. Inget jag kommer att orka lägga ner tid på för att sälja fanzins på mässor, tyvärr.

Stefan Johansson kör ju iofs oftast sina Stålbjörnenserier som följetonger, litet som en såpa med nya bilder som kommer upp efterhand. Rätt vanligt inom webbserievärlden...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
larsa66 skrev:absolut. Instagram är en bra plattform. Lätt att nå ut till en bred publik. Stålbjörnen är också perfekt för det formatet, tror t.o.m. att den skapades speciellt för det.

Tekannan och betongblocket är ju också i samma stuk. fyra rutor med enkla och stilrena bilder och ganska lite text.

För en följetong passar det inte riktigt tror jag. Det ska vara en kort sida 2-4 rutor med en punchline eller poäng. Inget jag kommer att orka lägga ner tid på för att sälja fanzins på mässor, tyvärr.

Stefan Johansson kör ju iofs oftast sina Stålbjörnenserier som följetonger, litet som en såpa med nya bilder som kommer upp efterhand. Rätt vanligt inom webbserievärlden...

okej, byt ut ordet följetong till artur i mitt inlägg, jag skrev så först men ändrade bara för att det inte skulle låta så märkvärdigt [:D]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av RioGrande »

Både Stålbjörnen och Simon Hanselmanns Megg och Mogg-serie på Instagram funkar ALLDELES UTMÄRKT som klassiska dagspresserier. Medan Fantomen med en eller två rutor till sitt förfogande i SvD släpar sig fram, ganska ospännande.... så kastar jag mig över Mobilen varje morgon för att se vad som hänt i Stålbjörnen (just nu går BRUNAR: Barbaren) och i Megg & Mogg.
Man känner sig kastad tillbaka till trettio- och fyrtiotalen, när det gavs generöst med rutor åt förljetongsserierna...
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av larsa66 »

megg&mogg?

är det den här du menar?

Bild

[:D]
tror knappast den skulle gå i DN eller SvD

Stålbjörnen däremot tror jag absolut
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av Wakuran »

Ja, det är den som avses... Jag svarar för RioGrande nu, men är rätt så säker...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av Agentum »

Jo ge inte upp det, och att du lägger in mystiska saker och humor eller liknande är ju inte fel.
Jag menar inte att nåt måste vara historiskt korrekt och inte innehålla oförklarigheter mm

Det är ju ett sätt att dra en historia helt enkelt, tror eller ej ungefär.
Det har ju folk iaf i skrift gjort väldigt länge, underhållning.

Att det sen är en viss tidsperiod från förr har jag ofta varför folk backar för, dålig fantasi bara ofta funkar det ju bra och du slipper modern teknik och resonemang.

Jag pekar inte på nån här utan att allt ska vara så nytt och idag när det gäller stripar.
Nä du kommer nog på nåt, till slut kanske du avslutar en del av detta och kan göra något av det.

Vet ju att även du förstår att stora pengar inte ramlar in, men förstår också att jobba med det av enbart ren glädje inte håller.

Dessutom är du en riktig tecknare, även om du inte jobbar professionellt med det nu.
Det är kul att du visar vad du gör, vi här är kanske få men tvärsnittet är ju från sånna som mig till
folk i branschen trots allt.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av larsa66 »

Ännu en sida klar. Nr 6 nu.
Den här sidan var nog den jag bävade inför mest. Den handlar om en vitterko. Den tog också mycket längre tid men jag känner mig ändå skapligt nöjd över resultatet.
Det firar jag med att lägga ut en ruta här.
Bild

Vittran kommer att vara med i den här serien i olika skepnader och sammanhang.
Tyvärr finns det inte mycket skrivet om dessa väsen men jag har en bok med några vitterhistorier av Edgar Nilsson. skriven på dialekt och fantastiskt inspirerande

Bild
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av larsa66 »

Sida 7 är klar, bara en sida kvar innan den första delen av mitt nya projekt går i mål. Det känns som att jag snart når den första milstolpen.
Bild
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av Sir-L »

Kan du inte vända dig till "Land", eller någon liknande tidning (med lantlig profil)?
Tycker den skulle passa bra in där.
(Fast jag vill ju ha den samlad i album sedan. Gärna med "Yxa & Klinga", som jag missade.)
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av larsa66 »

Sir-L skrev:Kan du inte vända dig till "Land", eller någon liknande tidning (med lantlig profil)?
Tycker den skulle passa bra in där.


Ja, det var lite därför jag tog kontakt med BULLS, för att genom dem nå ut till andra tidningar. Typ Land och små landsortstidningar som Mellanbygden.
Tyvärr blev det inget med det, men jag fortsätter med serien.
Idag talade jag med Mellanbygdens redaktör, problemet är fortfarande bristen på pengar(vilket var orsaken till att de slutade publicera Y&K 2015).
Men efter ett samtal med kommunen ser det ut att kunna lösa sig. Det blir dock inget förrän efter semestern.

Sir-L skrev:(Fast jag vill ju ha den samlad i album sedan. Gärna med "Yxa & Klinga", som jag missade.)


Ja, Y&K blev en liten tråkig historia. Förutom att den gick i Mellanbygden ett år blev det några episoder i enstaka publikationer. Det är dock 10 sidor som fortfarande ska tecknas innan det blir ett skapligt avslut i bokform. Den blev liksom lagd på is efter att den slutade publiceras, och det tog nog även musten ur mig. Men jag har inte lagt ner den.
Om detta projekt går i hamn (och korttidspermitteringen fortsätter) kan det nog hända att jag börjar titta på den också.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:
Sir-L skrev:(Fast jag vill ju ha den samlad i album sedan. Gärna med "Yxa & Klinga", som jag missade.)


Ja, Y&K blev en liten tråkig historia. Förutom att den gick i Mellanbygden ett år blev det några episoder i enstaka publikationer. Det är dock 10 sidor som fortfarande ska tecknas innan det blir ett skapligt avslut i bokform. Den blev liksom lagd på is efter att den slutade publiceras, och det tog nog även musten ur mig. Men jag har inte lagt ner den.
Om detta projekt går i hamn (och korttidspermitteringen fortsätter) kan det nog hända att jag börjar titta på den också.

Så manuset är färdigskrivet, det är bara lusten att teckna som har legat på is? Om det kommer ut ett album, egetutgivet eller på annat sätt, kan jag vara intresserad, och köper nog helst på en mässa, när de har börjat komma igång igen, om du eller Jan Hoff skulle ha med sig ett lager...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av larsa66 »

Wakuran skrev:
larsa66 skrev:
Sir-L skrev:(Fast jag vill ju ha den samlad i album sedan. Gärna med "Yxa & Klinga", som jag missade.)


Ja, Y&K blev en liten tråkig historia. Förutom att den gick i Mellanbygden ett år blev det några episoder i enstaka publikationer. Det är dock 10 sidor som fortfarande ska tecknas innan det blir ett skapligt avslut i bokform. Den blev liksom lagd på is efter att den slutade publiceras, och det tog nog även musten ur mig. Men jag har inte lagt ner den.
Om detta projekt går i hamn (och korttidspermitteringen fortsätter) kan det nog hända att jag börjar titta på den också.

Så manuset är färdigskrivet, det är bara lusten att teckna som har legat på is? Om det kommer ut ett album, egetutgivet eller på annat sätt, kan jag vara intresserad, och köper nog helst på en mässa, när de har börjat komma igång igen, om du eller Jan Hoff skulle ha med sig ett lager...


jo, manus finns till ett tiotal sidor, samt synopsis till minst två album till. Jan Hoff låg aldrig på latsidan ;)

Tack för intresset. Det bidrog till lite inspiration :)
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av Agentum »

Jobba på barråa så länge du har nåt att berätta.
Sånt är väl krigare än man tror, förr hade folk favorittecknare men inte författare troligen ärvt från stripserierna dör ofta det var samma person som skrivit manus.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av larsa66 »

Då det har regnat några dagar roade jag mig med att färglägga.
Bild
Skriv gärna vad ni tycker om det, om det höjer eller sänker läsupplevelsen. Själv känner jag mig ganska nöjd men jag är ju färgblind så det skulle inte förvåna mig om något spårat ur eller ser grötigt ut [:D] Men för den delen behöver ni inte tveka att påpeka det. Jag tål det [;)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av Agentum »

Jag gillar det, snyggt jobb.

Jag tycker färgerna är helt rätt valda, man får ju en känsla av tid och stämning som är svårt i svartvitt även om det ju funkar så också.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av larsa66 »

Till att börja med vill jag be om ursäkt att jag varit frånvarande en tid. Det har varit lite rörigt till och från.

Nu är jag dock i startgroparna för att göra en andra del av Artur. Den första gick i seriemix nr 9 som ni kanske vet. Någon annan publicering blev det inte. Jag har ändå bestämt mig för att teckna den med samma layout som tidigare, om det skulle lossna med någon annan form känns det skoj att ha ett liggande alternativ som skulle kunna publiceras veckovis. jag har skissat ett bildmanus (som jag sen fick skriva om till ett textmanus eftersom jag kastade om lite med bilder och sidor, och några sidor försvann i röran, till slut kunde inte ens jag kunde fatta hur jag hade tänkt [:D])
Bild

Än så länge har jag bara tecknat en sida av tio, men jag har en känsla av att det här kommer att bli den bästa serie jag gjort, om jag bara får till teckningarna som jag vill. Så upprymd är jag av denna så jag bjuder på lite skisser och teckningar.

Bild


Bild

Bild

Ja, jag har skippat rimmandet också. Jag jobbar med en dialog som ska vara lite bondigt norrländskt utan att bli obegriplig. Det kan hända att jag rådfrågar er längre fram i processen.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Artur - En serie växer fram

Inlägg av Wakuran »

larsa66 skrev:Till att börja med vill jag be om ursäkt att jag varit frånvarande en tid. Det har varit lite rörigt till och från.

Nu är jag dock i startgroparna för att göra en andra del av Artur. Den första gick i seriemix nr 9 som ni kanske vet. Någon annan publicering blev det inte. Jag har ändå bestämt mig för att teckna den med samma layout som tidigare, om det skulle lossna med någon annan form känns det skoj att ha ett liggande alternativ som skulle kunna publiceras veckovis. jag har skissat ett bildmanus (som jag sen fick skriva om till ett textmanus eftersom jag kastade om lite med bilder och sidor, och några sidor försvann i röran, till slut kunde inte ens jag kunde fatta hur jag hade tänkt [:D])

Så är tanken att den ska komma med i något kommande nummer av Seriemix när den är färdigställd, eller?

larsa66 skrev:Ja, jag har skippat rimmandet också. Jag jobbar med en dialog som ska vara lite bondigt norrländskt utan att bli obegriplig. Det kan hända att jag rådfrågar er längre fram i processen.

Hmm, den franske manusförfattaren Yann var ju väldigt road av olika geografiska, historiska och dialektala varianter av franska. Ibland fick redaktionen(?) lägga till översättningar i marginalerna/ kanalerna för att det skulle bli begripligt...

Det ser ju rätt bra ut hittills, annars...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar