Diverse seriealster

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Diverse seriealster

Inlägg av DanielSchenström »

Hej!

Jag gör inte bara nya serier till Nordens hjältar. Här kommer till exempel ett smakprov på en gammal serie som jag håller på att putsa upp för att kunna användas i Svenska superserier ifall behovet uppstår. Det är en kort sak men väldigt lös julanknytning och kommer troligen heta Julsaga som följd. Den är tecknad och tuschat analogt och sen digitalt bearbetad. Stilen valdes för att jag ville testa nåt med mycket svart och vitt men som inte liknar Död för Nordens stjärnor för mycket och funkar bra mot originalteckningarna. Jag tänkte använda denna tråd för alla serier som faller utanför nån av serierna där jag hjälper till.

Uppskattar både konstruktiv kritik och annat.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Diverse seriealster

Inlägg av Wakuran »

Gillar det där knepet att använda ljus som negativ skuggning, eller hur man ska klassificera det... Påminner litet om Frank Miller eller Hugo Pratt...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Diverse seriealster

Inlägg av DanielSchenström »

Jag är också en fan av starka kontraster mellan ljus och skugga. Är inte så inne på Frank Millers svartvita stil. Min ledstjärna är rollspelsillustratören Steven Bagatzky. Hugo Pratt har jag bara sett enstaka bilder och seriesidor av, var tvungen att googla vem han var.

Det här då är ett färgningstest av en sida från Golden Gangs andra album. Jag har flummat runt med olika stilar på olika sidor i ett av avsnitten så färgläggningen får bli densamma för att få lite likriktning på den. Den här sidan med text lär man få läsa om 2 år eller så när resten är klart.

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Diverse seriealster

Inlägg av Wakuran »

Hmmm, gillar utseendet på figurerna, men färgläggningen känns litet för konstlad, tycker jag. Det ser ut litet som något Sierra-datorspel från tidigt 90-tal, om du förstår vad jag menar.

Är allt gjort digitalt, eller? Om man lyckades göra linjerna tydligare och fick en mer naturalistisk färgläggning, så tror jag det skulle kunna se bättre ut...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Diverse seriealster

Inlägg av DanielSchenström »

Bara färgläggning och retuschering är digitalt, som med nästan allt jag gör. Så det är papper och blyerts och sen bläck med pennor och/eller pensel.

Processen jag håller på med nu är att sampla färgerna som första albumets färgläggare använde, och sen använda dem på liknande sätt. Mitt mål är att efterlikna det amerikanska datorfärglagda som man kan se i moderna superhjälteserier så jag försöker fastställa antalet nyanser som behövs, vilka nyanser osv.

Linjerna kommer jag inte ändra, utan det är en del av utforskningen av stilar jag håller på med. Men om det är så att fler anmärker på det så vet jag att det är en stil jag ska sluta använda när jag publicerar saker som folk ska gilla.

Mycket uppskattat med kommentarerna, dock. Även om de specifika exemplen inte kommer använda sig av råd och förslag, så kanske det kommer till användning på andra sidor.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Diverse seriealster

Inlägg av Wakuran »

Vad det gäller själva färgkontrasterna så funkar de väl överlag okej, annars.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
DanielSchenström
Fine
Inlägg: 273
Blev medlem: tor 08 feb 2007, 17:04
Ort: Enköping
Kontakt:

Re: Diverse seriealster

Inlägg av DanielSchenström »

Det här är från Golden Gangs första avsnitt som hålls på att översättas för svenska. I samband med det så har små grafiska saker korrigerats från den engelska versionen.

Bild
Skriv svar