Vikingaserien Kolskeggs färder

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:
Allan Kämpe skrev:Det här är en sida som jag först att tänkt skulle vara en separat kort historia
som jag nu kommer att foga in på lämpligt ställe i Kolskegg-serien...

Jag rekommenderar ju generellt folk att göra fler kortare historier än episka berättelser som kräver mycket i tid och tålamod.

(Svenska Superserier, där jag är redaktör, söker mest kortare historier med en början, mitt och slut, också.)


Jag kanske har något för Svenska Superserier...ett kortare avsnitt cirka 10 sidor. Var/hur ska jag skicka materialet för påseende av redaktören när jag är klar? [:)]
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av larsa66 »

A2-FORMAT !!?? :o
Blir det inte sänkesamt?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:
Wakuran skrev:
Allan Kämpe skrev:Det här är en sida som jag först att tänkt skulle vara en separat kort historia
som jag nu kommer att foga in på lämpligt ställe i Kolskegg-serien...

Jag rekommenderar ju generellt folk att göra fler kortare historier än episka berättelser som kräver mycket i tid och tålamod.

(Svenska Superserier, där jag är redaktör, söker mest kortare historier med en början, mitt och slut, också.)


Jag kanske har något för Svenska Superserier...ett kortare avsnitt cirka 10 sidor. Var/hur ska jag skicka materialet för påseende av redaktören när jag är klar? [:)]

Rent allmänt, formatet kan komma att ändras något, men nu är det en amerikansk standard som är ungefär B5. Du kan skicka in scans i 300 DPI till info@svenskasuperserier.se . Tidningens mått är 6¾ * 10¼ tum, vilket med 300 dpi är lika med 2025 * 3075 pixlar. Utöver det ska sidan ha ⅛ tum utfall på alla kanter. Inklusive utfall blir det alltså fråga om 2100 * 3150 pixlar.

Vi söker fiktionsserier på högst 20 sidor med en början, mitt eller slut. Tekniska krav är mindre viktigt, men berättandet ska vara tydligt både vad gäller text och bild. Tror även vi borde ha någon generell "åldersgräns"/ självcensur på Ca. PG-13/ 11-årsgräns.

larsa66 skrev:A2-FORMAT !!?? :o
Blir det inte sänkesamt?


Apropå "sänkesamt" A2-format så minns jag att Saga de Xam tecknades i väldigt stort format, och när originalen reducerades till albumformat blev texten så liten att den kunde bli närmast oläsbar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

larsa66 skrev:A2-FORMAT !!?? :o
Blir det inte sänkesamt?


Jag började teckna Kolskegg i detta stora format med avsikt för att kunna få med maximalt med fina detaljer i vikingamiljön. Även med tanke på att det kan bli en del bataljscener typ Hal Fosters "Prins Valiant", fast när det gäller stort format så tecknade väl Foster nästan i A1. [:o)]
Jag tror det ska gå bra och ibland är det bättre att ha rejält med yta att teckna på istället för att hålla på och gneta på småytor. Att jag tuschar mycket med pensel gör att det går hyfsat snabbt även om det är stora ytor.[:)]

Tecknade även några sidor Allan Kämpe i detta stora A2-format men har insett att det är onödigt stort för denna serie och nu är det A3 som gäller för Allan...
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Ok, jag ska försöka tänka på måtten och avsedd åldersgräns för Svenska Superserier... [:)]

Jag försöker texta rejält stort när jag gör A2-sidor så att det ska bli läsbart efter förminskning.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Allan Kämpe »

Bataljscen tecknad på A3, inskannad och sedan inverterad i ritprogrammet...

Bild
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vikingaserien Kolskeggs färder

Inlägg av Wakuran »

Wakuran skrev:
Allan Kämpe skrev:Jag kanske har något för Svenska Superserier...ett kortare avsnitt cirka 10 sidor. Var/hur ska jag skicka materialet för påseende av redaktören när jag är klar? [:)]

Rent allmänt, formatet kan komma att ändras något, men nu är det en amerikansk standard som är ungefär B5. Du kan skicka in scans i 300 DPI till info@svenskasuperserier.se . Tidningens mått är 6¾ * 10¼ tum, vilket med 300 dpi är lika med 2025 * 3075 pixlar. Utöver det ska sidan ha ⅛ tum utfall på alla kanter. Inklusive utfall blir det alltså fråga om 2100 * 3150 pixlar.

Vi söker fiktionsserier på högst 20 sidor med en början, mitt eller slut. Tekniska krav är mindre viktigt, men berättandet ska vara tydligt både vad gäller text och bild. Tror även vi borde ha någon generell "åldersgräns"/ självcensur på Ca. PG-13/ 11-årsgräns.

Kan även flika in att lönen för medverkande är ett friex (som vi gärna överlämnar personligen på mässa eller liknande, men om det inte skulle gå kan det postas) samt en kortare presentationstext av nya medverkande med självporträtt och länkar till webbnärvaro.

Av olika anledningar söker vi inte episka, längre serier, men har inget emot kortare spinoffserier som är kopplade till episka serier serieskaparen publicerar på annat håll.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Skriv svar