SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

Aha! Du ville teckna den... Jag tänkte så här: när hjälteduon ser angriparen som en silhuett ser det ut som om denna är beväpnad med en påk, men när Juanita fångat in den chockade kvinnan och antagligen tagit fram henne i ljuset (någon punkt i ravinen där solljuset förmår belysa henne bättre) ser man ganska tydligt att den urhandenskjutna "påken" i själva verket var en vanlig gren eller någon lossliten detalj från diligensen, kanske en tistelstång.

(jag tänkte mer på en klassisk, "europeisk" knölpåk: http://www.familyunited.co.uk/modules.p ... cle&sid=15 )
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

[S. 36.]
[Fyra rutor fördelade över sidan.]
[r1] Textplatta: "Det visade sig att det fanns en intakt vattenbehållare i väskan. Bland den utspridda packningen hittade de även några konserver. Juanita gjorde upp en eld och medan de åt och drack berättade Jill Salisbury sin historia." Rutan föreställer de tre kvinnorna sittande runt elden. Jill Salisbury har fått bandage på de skadade ställena.
[r2] Pratruta med Jill Salisbury. Min morbror, Ted Blaceiyre, har fått problem på sin ranch. Alla han anställda har givit sig av, för att de tror att det spökar på ranchen. Nu har jag tagit diligensen hit från Kansas City för att hjälpa honom.
[r3] Pratruta med Svetlana. Men vad hände egentligen, varför hamnade diligensen i ravinen?
[r4] Lite större ruta, alla tre syns. Jill: Tre maskerade ryttare kom ifatt vagnen, en av dem tvingade kusken att hoppa av. Sedan tog den maskerade ryttaren över kommandot av vagnen och körde den hit, och såg till att den for utför stupet. Jag hade tur som överlevde, men det var ett regelrätt mordförsök! Maskerat som ett misslyckat diligensrån...
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

[S. 37.]
[Sex rutor av varierande storlek.]
[r1] Närbild Svetlana. Svetlana: Vilka uslingar!
[r2] Alla tre syns som halvfigurer. Juanita: Men vem skulle kunna tänkas vilja skada dig?
[r3] Närbild Jills ansikte. Jill: Jag vet inte!
[r4] Närbild tankfull Svetlana. Svetlana: Det kanske är en ond liga som vill komma åt någonting på ranchen, exempelvis en silvergruva. Det var de som klädde ut sig till spöken och skrämde bort alla rancharbetarna. De ville inte att du skulle komma hit och snoka i deras skumma byk.
[r5] Juanita och Jill. Juanita: Det låter som en sannolik teori.
[r6] Närbild Jill, med oroligt ansikte. Jill: Åh! Morbror Ted... Hans liv är kanske i fara! Vad ska jag göra?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

Fem rutor väldigt lika, alla sträcker sig över hela sidan, Präreibild med Oxkärran i fjärran dragen av de två strävsamma oxarna. På sidorna infällda ansikts bilder av Jill, Svetlana och Juanita
Svetlana: Onkel Ted, det är inte en idi...Herre med en Oxkärra?!
Jill:Känner ni honom, då vet ni att Piff och Puff, hans oxar är hans ögonstenar, han tål inte att någon säger ett ont ord om dem!
Juanita: Då är det han som jagar oss!
Jill: Jagar er?! Säg inte att ni förolämpade hans oxar, det är hans svaga punkt!
Juanita: Hrm...Inte bara hans oxar!
Svetlana: Så allt är mitt fel nu!?
Juanita: Hrm!
Svetlana: Okej, låt oss gå och tala med honom!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

S. 39.
Helsida.
I förgrunden sitter en präriehund och kliar sig (sitter faktiskt så nära betraktaren/läsaren att denne/denna dels nästan inte alls ser vad som händer i helsidesrutan, dels riskerar att få bli ofrivillig gästvärd åt några av däggdjurets parasiter). Långt borta ser man siluetten av en oxkärra och tre fruntimmer. En pratbubbla med ett svårtolkat "Men..." hänger över scenen.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

Jag gör denna också! Men sedan får du, eller någon annan, ta vid!
[S. 40]
[Fyra rutor]
[R1, stor ruta, kärran + Svetlana + Ted + Jill syns] Textplatta: Efter några minuters livlig diskussion har man rett ut allt och man övergår till att diskutera det aktuella problemet.
Svetlana: Du är alltså tveksam till teorin om silvergruvan?
Ted: Ja.
[R2, liten ruta, Svetlana i närbild] Svetlana: Det kan inte vara en koppargruva istället?
[R3, liten ruta, Ted i extremt grodperspektiv] Ted: Jo.
[R4, halvstor ruta. Ted och Svetlana i halvfigur] Svetlana: Men i övrigt stämmer alltså min teori, om att bovarna klädde ut sig till spöken och så vidare?
Ted: Ja.
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

[S. 41]
[8 rutor]
[R1][Gruppbild, alla syns + kärran] Juanita: Det här fixar vi. Vi hjälper er. Vi gör pulpmassa av skurkarna.
Svetlana: Köttfärs menar du väl?
Juanita: Eller också kastar vi dem till valarna.
Svelana: Eller till gamarna.
Juanita: Eller överlämnar dem till rättvisan.
[R2][Landskap.] Textplatta: "Det blåser upp till storm". Man ser hur molnen hopar sig på himlen.
[R3]Landskap och moln, läget intensifieras ytterligare.
[R4]Landskap och moln, läget intensifieras ytterligare.
[R5]Landskap och moln, läget intensifieras ytterligare.
[R6]Landskap och moln, läget intensifieras ytterligare.
[R7]Landskap och moln, läget intensifieras ytterligare.
[R8]Människorna springer i panik, djuren bölar. Egentligen är ingenting skönjbart genom allt damm som yr.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

s.42 6 rutor lika stora
[rad 1 ruta 1] fortfarande uppe på Oxkärran Svetlana: Du säger inte mycket du Ted
Ted: Jag kan inte låta bli att tänka på vad du sa om mig, Piff och Puff
[rad 1 ruta 2] Svetlana: Jag trodde vi hade rett ut allt det där!?
Ted: Det gick lite väl snabbt, du verkade inte speciellt ledsen!
[rad 2 uta 1] Närbild på Juanita och Jill som sitter bakom Svetlana och Ted. Juanita himlar med ögona och Jill ser oroad ut över det uppblossade grälet
Pratbubblorna går till Svetlana Ted utanför bilden
Svetlana: Hör jag ett ord till om de där dj.. Oxarna
Ted: Jag visste det, du tycker inte om...
[rad 2 ruta 2) Juanita knockar Svetlana vars hand rör sig mot pistolhölstret, valfri chockad uttryck på övrigas ansikten

[rad 3 ruta 1] Juanita lägger försiktigt ned den medvetslösa Svetlana i halmen bak i kärran
Jill:Men varför gjorde du så där?
Juanita:För att rädda livet på din fabror Ted
[rad 3 ruta 2] Kärran rör sig bort mot solnedgången som en siluett
Jill: Nu börjar äventyret
Juanita: Ja vänta bara till Svetlana vaknar upp!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

Haha!
Där paginerade vi lite korsvis... Men det gör inget.
Ska vi låta nästa sidan bli 41C, 42 eller 43?
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

Ändrat! Det var ren sifferblindhet
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

43.
[Tolv små rutor, utspridda över en sida]
R1.Textplatta: Rattlesnake River 1912.
En mörk gestalt rör sig mot skymningsblå fond.
R2. Gestalten tycks ha något i ena handen.
R3. Man ser nu tydligt att det det är en ålderdomlig dunk.
R4. Ett oljeborrtorn.
R5. En (tydligen av misstag) inklippt ruta från Det svarta guldet där gestalter i mörkret saboterar en oljeledning.
R6. En närbild på en hand som stryker eld på en tändsticka.
R7. En svordomsbubbla i mörkret.
R8. En brinnande man.
R9. En brinnande man närmar sig en å.
R10. En brinnande man hoppar ner i en å.
R11. En å. Ur ån stiger ånga. Tankebubbla: Aaaaah.
R12. Textplatta: "Några minuter senare". Bilden föreställer ett brinnande oljeborrtorn.
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Peral »

sidan 44
Scen litet sovrum, Svetlana ligger i sängen, Juanita sitter på sängkanten och baddar hennes panna. Jill står på andra sidan sängen, tydligt oroad, biter på sin ena tumnagel.
[rad 1, ruta 1](Fågelperspektiv) Jill: kommer hon bli okej
Juanita: Jag tror hon vaknar till nu!
[R1 R2] (suddiga bilder av Juanita och Jill, som hos ngn som just vaknar upp och inte hunnit fokusera blicken) Svetlana: Ouh! Vad hände?
Juanita: Stackare du ramlade baklänges och slog dig själv medvetslös i kärran!
[R1 R3](Svetlana försöker sätta sig upp)Svetlana. De djävla Oxarna, var är min pistol?!
[R2 R1](Juanita trycker ned henne i sängen) Juanita: Ta det lungt min barn, du kan ha hjärnskakning
Svetlana: Hjärnskakning?! Var fallet så illa
[R2 R2] (Ted slänger upp dörren till rummet, mycket upprörd) Ted: Kom fort! Någon galning har tänt på mitt borrtorn
[R3 R1](Juanita reser sig från sängen och drar samtidigt Svetlana i armen) Juanita: Kom igen Svetja, Vi måste kolla upp det här
Svetlana: Men mitt huvud...hjärnskakningen
[R3 R2]Juanita: Sluta sjåpa dig! Kom nu!
Användarvisningsbild
Zara Hero
Very Fine
Inlägg: 1355
Blev medlem: fre 05 mar 2010, 15:15

Re: SERIEFORUMS långa seriemanus (som alla får skriva!)

Inlägg av Zara Hero »

Nu går tidsplanen korsvis. Men det funkar det också!
1874 års kopparfyndighet och 1912 års svartguldfyndighet. Det blir fyndigt. [^]
Skriv svar