Gezerds envisa matsmältningsproblem

Här postar du dina egna alster.
Kategoriregler
Varje serieskapare får skapa max en tråd per serie. Dvs användaren Herge får ha en tråd om Tintin, en om Johan, Lotta och Jocko, en om Totor osv. Användaren DC Comics får skapa en tråd för Superman och en för Batman, men inte därefter en tråd för Superman/Batman-crossover.
Tänk på att en Internet-publicering kan påverka dina möjligheter att senare sälja serien till ett förlag.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4391
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av RioGrande »

Jag tror lösningen (om en sån önskas?) skulle kunna vara att använda blyertspenna, tusch, pensel, penna, suddgummi, linjal, papper.... och sånt.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Jag tycker att jag håller mig till samma standard som de enklast ritade serietidningar

Kan vi dra en streck här och sluta tjafsa!?

Så fortsätter vi med det här.

Bild
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Looding »

Det är inget tjafs. Du ville ha feedback och fick det. Eller har vi missuppfattat? Men visst, vill du inte veta vad folk tycker så ska jag inget säga.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Looding skrev:Det är inget tjafs. Du ville ha feedback och fick det. Eller har vi missuppfattat? Men visst, vill du inte veta vad folk tycker så ska jag inget säga.


Det är inte konstruktiv kritik när folk bara är negativa. Konstruktiv kritik är att t.ex ge förslag på hur serien kunde varit uppbyggd så vitsen syns i tvetydiga förhållanden som extrem vinter. Att sen uppmana mig att träna på saken,, det är poänglöst (svepskäl ej riktigt argument) eftersom det saknar sin anknytande förslag för nånting som utgör det uppenbara.

Du har princip sagt att du inte förstår serien, inget mer än det.

När ska folk börja kommentera de senaste serier, inget knyst alls? Jag börjar tröttna på den här rundgången [:(]
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Looding »

Det är aldrig kul att få negativ kritik, det är jag helt med på. Men du har ju fått konstruktiv kritik. Folk har sagt att de inte förstår slutklämmen, där höll jag bara med och gav inte mer utan ville bara säga att den åsikten inte var unik, och att du behöver bli tydligare i dialogen och att se över helheten så det blir mer begripligt.
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Cadial »

Och nu fattar alla poangen men tycker att den ar gammal, rasistisk och billig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Wakuran »

Man kan ju tolka strippen symboliskt också, som att männen har en föråldrad världsuppfattning, och är blinda för den moderna utvecklingen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Cadial skrev:Och nu fattar alla poangen men tycker att den ar gammal, rasistisk och billig.


Det är uppfattningen för de seende,,
men har folk som alltid varit blinda den uppfattningen som saknas kännedom om färger?

Tänk vad synen ställer till det, eller hur [|)]
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Looding skrev:Det är aldrig kul att få negativ kritik, det är jag helt med på. Men du har ju fått konstruktiv kritik. Folk har sagt att de inte förstår slutklämmen, där höll jag bara med och gav inte mer utan ville bara säga att den åsikten inte var unik, och att du behöver bli tydligare i dialogen och att se över helheten så det blir mer begripligt.


Jo men. Är det tvunget att överanalysera och leta efter nåt som kanske inte finns? Antingen ska det vara poäng eller poänglöst, varför någotdera? Så fastställer andra vad serien är men inte tar något överseende om någotdera ska gälla Har du aldrig läst nån seriestrip utan att förstå varför det var skojigt,, du kan inte förklara,, men serien var OK?

När så mycket bojkott är sagd så lider hela konceptet i sig, folk kan inte se det på annat sätt
Rix o Rax behövs inte här.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Looding »

Får jag lov att fråga dig varför du postar dina alster här? Vad vill du få ut av det?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Looding skrev:Får jag lov att fråga dig varför du postar dina alster här? Vad vill du få ut av det?


Förstår inte frågan. Vill du att jag ska dra? Så är det lustiga att det var du som skrev
"Det är aldrig kul att få negativ kritik, det är jag helt med på" Nu begriper jag ingenting.
Användarvisningsbild
Looding
Mint
Inlägg: 5290
Blev medlem: lör 08 jan 2005, 12:34
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Looding »

Jag ber dig absolut inte att lämna forumet. Jag undrar helt sonika vad du förväntade dig när du postade här? Att ingen skulle svara? Att ingen skulle ifrågasätta sådant som för dem var oklart? Att du enbart skulle få positiv/negativ kritik? Att du skulle få fler uppslag? Vad var dina förhoppningar eller dina tankar när du postade dina teckningar?
Har du information som saknas eller behövs ändras i https://www.seriekatalogen.se så kontakta mig eller skicka ett mail till seriekatalogen.se[at]gmail.com
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Bild

Nu måste Gezerd förklara poängen, serien är så himla självklar? [|)]
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Sir-L »

Gezerd skrev:http://i440.photobucket.com/albums/qq125/gurking_photo/det%20var%20en%20garingng%20en%20blomma.jpg

Nu måste Gezerd förklara poängen, serien är så himla självklar? [|)]


Omdöme:
Serie - Bra, precis min tråkiga humor (påminner lite om "Egon Älg")
Medföljande kommentar - Helt onödig, du vinner inga poäng på sådant.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av jens-olof »

Som en person som gillade ursprungs-"Laban", så har jag insett att en slutpoäng
ska var enkel att begripa.
MEN om folk tycker det är roligt eller inte, är fråga om smak.

Om en poäng är svårbegriplig, så får man köpa att det är ett minskande antal
som gillar den, dessa måste vara i samma fas som skaparen, och ett stotrleksvarierande
grupp kommer "ogilla" den i brist på förståelse.

Inte så svårt egentligen, man väljer vad man tycker är roligt att skapa, sedan får man
se vilken respons man får och därefter bestämma sig för ifall det är "ok" att förändra
sig lite, för att attrahera fler.

Inte tusan tycker alla att Pontus Lundqvist eller Max Gustafson är roliga eller begripliga,
å andra sidan, så tror jag inte de tecknar för att bli älskade (eller förstådda) av alla.

Ta kritiken och försök få lite distans till den. Vi är en grupp serienördar här, med en seriekunskap
långt över genomsnittet av normalläsaren. Men vi är fortfarande unika människor med olika
smak, så om vi som kollektiv säger att vi inte begriper poängen, så har det inte med humorn
att göra, utan att vi inte... Begriper poängen!

Var det inte den kritiken som behövs för att utveckla sig? Är inte humorn viktigare än att du
ska presentera den på ett speciellt sätt. som bara de som tänker exakt som dig fattar?

(Kan den känslan, min sociala interaktion lider ibland vissa brister, har anpassat mig så mycket
så att jag fortfarande känner mig bekväm och utan att göra avkall på den jag är, men är effektivare
hur jag förhåller mig till vissa "/#&)! fåntrattar som inget begriper..! ;-) )

Jens
Gezerd
Fine
Inlägg: 230
Blev medlem: tor 06 mar 2014, 03:32

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Gezerd »

Så kör jag en koncept som folk tyckte var underhållande att följa på ett annat forum för några år sen,
men då var ja inte lika bra på att rita. Denna är nygjord.

Får se hur den ter sig här?

Bild
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Allan Kämpe »

Jag gillar verkligen strippen med älgarna/kossan! [:o)]

Du säger att du inte var lika bra på att teckna när du gjorde den - men jag tycker bilderna är helt ok!

Däremot var dina strippar med folk i djup snö väldigt otydligt tecknade. Kanske om du bearbetar snöstripparna med att tuscha tydligare och även fundera lite på om du kan ändra dialogen/pratbubblornas innehåll för att förtydliga den avsedda poängen så kan nog även dessa strippar bli lyckade! [:)]

Testa även olika varianter av den flygande kossan. När ett koncept och en figur (kossan/älgarna) fungerar så försök krama ur alla infallsvinklar med olika strippvarianter. Bud Grace kunde ju harva på med olika små varianter av Ernies missöden med ett begränsat galleri av figurer i det oändliga...mycket roligt och stor konst tycker jag! :)
Senast redigerad av 1 Allan Kämpe, redigerad totalt 0 gånger.
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Cadial »

Senaste strippen forstar man, grattis! MEN, KANSKE, hade den varit ANNU roligare om sista rutan var helt ordlos, eller bara ett fragetecken fran kossan?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Wakuran »

Allan Kämpe skrev:Du säger att du inte var lika bra på att teckna när du gjorde den - men jag tycker bilderna är helt ok!

Det är en omtecknad variant på en äldre stripp.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Allan Kämpe
Near Mint
Inlägg: 2003
Blev medlem: tor 02 jul 2009, 17:42
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Gezerds envisa matsmältningsproblem

Inlägg av Allan Kämpe »

Wakuran skrev:
Allan Kämpe skrev:Du säger att du inte var lika bra på att teckna när du gjorde den - men jag tycker bilderna är helt ok!

Det är en omtecknad variant på en äldre stripp.


Aha! Jag såg nu att jag missat att den var nygjord! Hur som helst så tycker jag du är inne på rätt väg! [^]
Låst