Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av Ellingen »

Labrador Road 26 skrev:
ingvarj skrev:Serier i Sverige / Seriekatalogen 2011 är nu under produktion och förväntas färdig i augusti.
Boken är resultatet av samarbete mellan Alvglans och SerieSam för att ge så bred och korrekt information som möjligt.

Detta tyder ju dock på att det var ett samarbete, eftersom det står resultatet, alltså efter att det skett, inte innan. Varför ingvarj/Alvglans kallar det gamla uppgifter på annat ställe på forumet kan bara han svara på.


Det enda Seriesam fått från Avlglans är namnet.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av ingvarj »

Det där är riktigt. Det är en Seriesam produkt.
Alvglans har inget med det att göra utom namnet.

En historia som jag inte vill gå in på här justnu.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av Ellingen »

ingvarj skrev:Det där är riktigt. Det är en Seriesam produkt.
Alvglans har inget med det att göra utom namnet.



Tack Ingvar. Det är trots allt en mycket viktig information.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
ingvarj
Good
Inlägg: 49
Blev medlem: ons 30 jan 2008, 21:06

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av ingvarj »

MEN för att förtydliga det hela var att Alvglans och Seriesam skulle göra en gemensam katalog.
Så blev det inte. Seriesam gjorde den.

Rent personligt tycker jag att det blev en snygg bok.
Katalogdelen, som ju bygger på alla tidigare kataloger, är uppdaterad och priserna är ju inget att säga om.
Jag upplever det som att den är mest relevant och det är ett bra jobb.

Men det är ingen Alvglans-produkt. Då hade den haft mer kärlek till det hela. Glädjen....

Men det där är borta.
Seriesam fortsätter sin väg och vad Alvglans gör kommer att uppenbara sig.
Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av Nitro74 »

Jag är absolut inte seriesams största fan, men jag kan ändå tycka att det vore bättre om Alvglans representant(?) berättade vad som hände med samarbetet istället för att komma med insinuationer. Sådant leder bara till ryktesspridning och spekulation och det skadar alla inblandade.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av jedi tomas »

Man ser att Albulm förlaget hamnat i onåder hos seriesam,kolla in alla albulm ifrån Albulm förlaget ,vad ned värderade dom är .
30 kr mint, då flera har man sålt för 80 kr st i near mint
Användarvisningsbild
jedi tomas
Fine
Inlägg: 563
Blev medlem: fre 20 mar 2009, 21:49
Ort: Trelleborg sweden

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av jedi tomas »

Det blir svårt att hitta den ,det beror på flera grossister och seriebutiker bojkottar den.
En av anledningen var att en annons kostade för ca 1000-1500 kr att ha i katalogen.
I denna katalog ifrån seriesam så kostade ca 9000 kr att annonsera i den .
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av Wakuran »

Det är ju alltid svårt att bedöma priser, och när albumen säljs fortfarande från förlaget kan de rimligen inte ligga fullt så högt när de är begagnade. Albumförlaget måste hålla högre priser än någon som säljer albumet begagnat.

Jag tycker väl annars att för någon som arbetar professionellt med serieförsäljning så borde angivna priser vara baserade på någon typ av erfarenhet, och har svårt att se honom sänka priserna för varor han själv tillhandahåller p.g.a. personligt agg. Det låter litet konspiratoriskt.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av rkaj »

Alla albumförlagets album finns ju fortfarande till nypris, så det vore ju löjligt med en värdestegring på dem. Men så långt under nypris? Vem skulle köpa album för 125:- för att sedan sälja dem för 30? Å andra sidan, vem skulle köpa ett album av seriesam på tradera för 120:- när det kan köpas från förlaget får 125?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av Wakuran »

rkaj skrev:Alla albumförlagets album finns ju fortfarande till nypris, så det vore ju löjligt med en värdestegring på dem. Men så långt under nypris? Vem skulle köpa album för 125:- för att sedan sälja dem för 30? Å andra sidan, vem skulle köpa ett album av seriesam på tradera för 120:- när det kan köpas från förlaget får 125?

Jag drar mig till minnes att t.ex. "Inkalen" brukade ha ett löjligt lågt värde, men det ser rimligare ut nu. Svårt att spekulera om resonerandet, annars.

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Inkalen
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av Ellingen »

Wakuran skrev:Jag tycker väl annars att för någon som arbetar professionellt med serieförsäljning så borde angivna priser vara baserade på någon typ av erfarenhet, och har svårt att se honom sänka priserna för varor han själv tillhandahåller p.g.a. personligt agg. Det låter litet konspiratoriskt.


Så BORDE det vara. Men ÄR inte.
På många plan är Seriesam allt annat än professionell.

Ligger oerhört mycket personligt bakom mycket av Thomas Eliassons "riktvärde".

Känns som du skriver om något du inte vet något om Wakuran.
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av Ellingen »

Wakuran skrev:
rkaj skrev:Alla albumförlagets album finns ju fortfarande till nypris, så det vore ju löjligt med en värdestegring på dem. Men så långt under nypris? Vem skulle köpa album för 125:- för att sedan sälja dem för 30? Å andra sidan, vem skulle köpa ett album av seriesam på tradera för 120:- när det kan köpas från förlaget får 125?

Jag drar mig till minnes att t.ex. "Inkalen" brukade ha ett löjligt lågt värde, men det ser rimligare ut nu. Svårt att spekulera om resonerandet, annars.

http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s=Inkalen


Tycker du 200 i nyskick är rimligt?
http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=90747
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
Nitro74
Fine
Inlägg: 418
Blev medlem: ons 26 okt 2005, 08:52
Ort: Westeros
Kontakt:

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av Nitro74 »

Ellingen skrev:Tycker du 200 i nyskick är rimligt?
http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=90747


Nu håller ju iofs SF-bokhandeln överpriser. Denna är "bara" 30 kr dyrare än Bokus, men de kan ligga upp till hundralappen dyrare.
"Det är min uppfattning och den delar jag" -Dupond i "Det sönderslagna örat"
Användarvisningsbild
Ellingen
Moderator
Inlägg: 4062
Blev medlem: ons 01 nov 2006, 19:16
Ort: Sverige

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av Ellingen »

Nitro74 skrev:
Ellingen skrev:Tycker du 200 i nyskick är rimligt?
http://www.sfbok.se/asp/artikel.asp?VolumeID=90747


Nu håller ju iofs SF-bokhandeln överpriser. Denna är "bara" 30 kr dyrare än Bokus, men de kan ligga upp till hundralappen dyrare.


Kanske inte det bästa försäljningsstället att jämföra med men har inte sett Inkalen under 350 kr någonstans.
(kan iof ha letat på fel ställe men 200 kr i nyskick känns löjligt lågt)
"ask not what your forum can do for you - ask what you can do for your forum.."


Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av rkaj »

350:- är vad Albumförlaget har tagit för Inkalen på SPX och sci-fi-mäsan, och det uppfattar jag som ett bra mässpris, dvs ganska billigt (och ett pris som jag själv var klart nöjd med att köpa den för). Jag har aldrig sett den billigare.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av smorkin »

rkaj skrev:350:- är vad Albumförlaget har tagit för Inkalen på SPX och sci-fi-mäsan, och det uppfattar jag som ett bra mässpris, dvs ganska billigt (och ett pris som jag själv var klart nöjd med att köpa den för). Jag har aldrig sett den billigare.


291:- på http://www.kulturbutik.se/ och den var t o m några kronor billigare när den var nyutkommen. [;)]

Men egentligen är väl katalogpriser för böcker som fortfarande finns i tryck helt irrelevanta: Antingen köper man dem nya för vad nu priset är, eller så köper man dem begagnade och får därför en ganska saftig prisrabatt eftersom det helt enkelt inte är en ny vara man får. Dvs samlarintresse osv har ingenting med priserna att göra, det är från ett rent "Köpa nytt eller begagnat"-perspektiv, och då är väl en rabatt på det begagnade runt 50% rätt normalt. Samma sak med böcker, filmer, spel.
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
AndersL_
Very Fine
Inlägg: 1100
Blev medlem: sön 04 dec 2005, 22:30
Ort: Christmas Island
Kontakt:

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av AndersL_ »

Jag har inte köpt den nya katalogen och kommer antagligen inte att göra det eftersom jag har både Seriesams förra guide och Alvglans 2008, vilka är tillräckligt aktuella för mig nu när jag inte håller på lika mycket med serier.. men en sak som jag undrar över är hur pass uppdaterade priserna är i den nya katalogen?

I hans webbguide har det i alla fall inte gjorts några uppdateringar av vare sig priser eller titlar de senaste 4 åren (sedan förra guiden kom ut), och många titlar efter 2007 saknas helt, t.ex. Valhall 15. Så är det samma sak med den nya pappersguiden, eller finns det plötsligt två helt olika Seriesam-prisguider nu - en på nätet och en på papper?

Det är hursomhelst lite av en besvikelse med webbguiden när man t.ex. har bidragit med bilder till den, om han låter den dö långsamt för att bara satsa på pappersguiden. [:(] Om han ändå har nya uppgifter om titlar och priser till pappersguiden så borde det inte finnas någon anledning att inte även hålla webbguiden uppdaterad med dem.
- - AndersL - -
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av Magnus »

AndersL_ skrev:Jag har inte köpt den nya katalogen och kommer antagligen inte att göra det eftersom jag har både Seriesams förra guide och Alvglans 2008, vilka är tillräckligt aktuella för mig nu när jag inte håller på lika mycket med serier.. men en sak som jag undrar över är hur pass uppdaterade priserna är i den nya katalogen?

I hans webbguide har det i alla fall inte gjorts några uppdateringar av vare sig priser eller titlar de senaste 4 åren (sedan förra guiden kom ut), och många titlar efter 2007 saknas helt, t.ex. Valhall 15. Så är det samma sak med den nya pappersguiden, eller finns det plötsligt två helt olika Seriesam-prisguider nu - en på nätet och en på papper?

Det är hursomhelst lite av en besvikelse med webbguiden när man t.ex. har bidragit med bilder till den, om han låter den dö långsamt för att bara satsa på pappersguiden. [:(] Om han ändå har nya uppgifter om titlar och priser till pappersguiden så borde det inte finnas någon anledning att inte även hålla webbguiden uppdaterad med dem.


Enl. de som läst den så varierar det från titel till titel. Det syns vilka titlar som seriesam helst handlar med.

Andra frågan kan egentligen bara seriesam svara på. Men han är avstängd från forumet sedan flera år tillbaka.
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Seriekatalogen 2011 / Alvglans och Seriesam

Inlägg av burnout »

AndersL_ skrev: Många titlar efter 2007 saknas helt, t.ex. Valhall 15. Så är det samma sak med den nya pappersguiden,


Nr 15 finns med. Men 2:a och 3:e upplagorna av albumen ligger efter nr 15 så det tycker jag är lite konstigt för jag vill ha dom inskrivna i listan på sin plats. för har nr 3 kommit i 2 utgåvor så ska dom vara på samma ställe.
Användarvisningsbild
jens-olof
Very Fine
Inlägg: 1727
Blev medlem: tor 28 sep 2006, 19:34
Ort: Norrköping
Kontakt:

Seriekatalogen

Inlägg av jens-olof »

Det här var någor nytt;
http://www.seriesam.com/cgi-bin/guide?s ... %281992%29

Har ingen åsikt om detta, antar att man vill ha betalt för sitt jobb och sälja katalogen
(Vilken måste vara en förutsättning för att göra en senare...)

Men vad säger ni andra?

Jens
Skriv svar