Serierelaterat i media

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av GuestOnQuest »

Liv Strömquist är med i Babel 18:25.

https://www.svtplay.se/video/32626027/b ... id=8YXX62k

Kanske man skulle byta rubriken till "Serierelaterat i media"? Baka in allt i en tråd. Det är ju ändå inte så ofta det skrivs om serieskapare eller att de får komma till tals.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:Kanske man skulle byta rubriken till "Serierelaterat i media"? Baka in allt i en tråd. Det är ju ändå inte så ofta det skrivs om serieskapare eller att de får komma till tals.

Det är ju ett förslag att överväga...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

Babel är det kultur?

Har inte TV sen 10 år och saknar inte skräpet.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av GuestOnQuest »

Agentum skrev:Babel är det kultur? Har inte TV sen 10 år och saknar inte skräpet.
Babel är ett TV-program där man pratar om litteratur. Författare intervjuas och ibland dyker det upp en serieskapare. De jag minns som gäster är Mats Jonsson och Liv Strömquist. Serieskaparna syns alltså sällan i programmet. De hade förr ett inslag som hette "Boken som förvandlade mig". Författaren Mikael Niemi valde då en Tintin-bok. Alltid nåt.

Har du internet så har du tillgång till TV. Vi tvingas ju alla att betala via skattsedeln numera.

Mikael Niemi läser ur sitt favoritalbum bland Tintin-titlarna:
https://ms-my.facebook.com/svtbabel/vid ... 055099781/

"Riksdagen har beslutat att radio- och tv-avgiften ska avskaffas och ersättas med en individuell public service-avgift som tas in via skattsedeln. Den nya avgiften införs 1 januari 2019."
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nicola Scott intervjuades i australiensisk morgon-tv inatt med anledning av att Wonder Woman fyller 80 i oktober. Jag hittade tyvärr ingen direktlänk till klippet men det kan ses i TV-programmets twitterflöde.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av MrKumquack »

Jag läser på SVT-Nyheter, att för första gången någonsin är en serieroman nominerad till Augustpriset i den skönlitterära kategorin. Det är den samiska släkthistorien När vi var samer av Mats Jonsson. (Länk till Bokus: https://www.bokus.com/bok/9789177751519 ... var-samer/)
Detta är enligt SVT-Kultur hans sjunde serieroman, och den handlar om hans egen samiska släkthistoria.
Jag har själv aldrig tidigare hört talas om Mats, och än mindre läst något av honom. Finns det någon här på forumet som kan berätta mer?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

Hmm, Seriewikin och Wikipedia kan nog ge mer info. Kortfattat är han väl en fixstjärna inom självbiografiska serier och den typen av serier som gärna har förts fram i Galago där budskapet känns överordnat de tekniska teckningskunskaperna.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:Jag läser på SVT-Nyheter, att för första gången någonsin är en serieroman nominerad till Augustpriset i den skönlitterära kategorin. Det är den samiska släkthistorien När vi var samer av Mats Jonsson. (Länk till Bokus: https://www.bokus.com/bok/9789177751519 ... var-samer/)

Förresten har folk noterat att det enbart är för vuxenkategorin, som det bara är första gången en tecknad serie är nominerad.
Hittar via Augustprisets hemsida, i kronologisk ordning för nomineringsår;

Elin under havet, Sofia Malmberg (2012)
Iggy 4-ever, Hanna Gustavsson (2015)
Vi kommer snart hem igen, Peter Bergting och Jessica Bab Bonde (2018)
Alltid hejdå, Alma Thörn (2020)

I övrigt hittar jag

Kråkorna, Anders Fager och Peter Bergting (2020)

men fastän den marknadsförs som en "grafisk roman" känns den mer som en illustrerad barnbok.

(Edit. Alla Seriewikinlänkarna funkade tyvärr inte. Seriewikin har en del luckor, men jag orkar ändå inte ändra nu. Får hoppas att någon märker och orkar skriva något.)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av Agentum »

Det är uppenbart varför det känns viktigt.

Inte mycket att tala om, egentligen, vill de ge pris för det så ok.
9mm, i'm never further away than that.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Serierelaterat i pressen.

Inlägg av GuestOnQuest »

MrKumquack skrev:Jag läser på SVT-Nyheter, att för första gången någonsin är en serieroman nominerad till Augustpriset i den skönlitterära kategorin. Det är den samiska släkthistorien När vi var samer av Mats Jonsson. (Länk till Bokus: https://www.bokus.com/bok/9789177751519 ... var-samer/)
Detta är enligt SVT-Kultur hans sjunde serieroman, och den handlar om hans egen samiska släkthistoria.
Jag har själv aldrig tidigare hört talas om Mats, och än mindre läst något av honom. Finns det någon här på forumet som kan berätta mer?
Nu kommer jag dragandes med Babel igen:
https://www.svtplay.se/video/32709891/b ... ?info=visa

Mats Jonsson intervjuas 00:45 till 12:50 och är även med lite senare i programmet, när Julia Ravanis intervjuas.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i media

Inlägg av K-E Lindkvist »

Hm, undrar om detta kan vara anledningen till att Elizabeth Breitweiser inte längre färglägger Ed Brubaker & Sean Phillips serier utan denna syssla numera utförs av Phillips son Jacob? Hade ingen aning om att hon hade kopplingar till comicsgate men om det är sant (och hon dessutom stöttade Donald Trump) ligger det nära till hands att anta att så är fallet. Jag har alltid uppfattat Brubaker som en mycket principfast herre med bestämda åsikter...
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serierelaterat i media

Inlägg av Agentum »

Isf har han helt rätt, att krossa de okratin, riva sönder antal mm månimponera på hillbillys i USA, men vi har en värld här ute, vakna.
9mm, i'm never further away than that.
super85
Very Fine
Inlägg: 1388
Blev medlem: mån 20 feb 2012, 14:14

Re: Serierelaterat i media

Inlägg av super85 »

Går nog ingen nöd på paret Breitweiser. Gillar att de satsar på något nytt och egna grejer.

Brukar själv undvika serieskapare som har tourettes över att "folk röstar fel". Detta har sparat mig bra mycket pengar de senaste 4-5 åren [:D]
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Serierelaterat i media

Inlägg av MrKumquack »

https://www.svt.se/kultur/bamsetidningen-fyller-50-ar
Fredrik Strömberg berättar lite kort hos SVT-nyheter om Bamsetidningen som fyller 50 år i år.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Serierelaterat i media

Inlägg av MrKumquack »

https://www.svt.se/kultur/kalle-anka-tecknare-disney-stoppar-farbror-joakims-liv
Fick precis reda på att SVT idag har några rader om att Disney förbjudit två kapitel ur Farbror Joakims Liv. Detta konstaterade kollusor 538 Karl-Erik Lindkvist redan den 15 februari i Don Rosa-tråden. Här ser man att Serieforum ligger i bräschen. Bra jobbat där K-E!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serierelaterat i media

Inlägg av RioGrande »

Idag (Serietidningens dag, 2 mars)... var det en essä om Tintin i DN, skriven av Björn Wahlberg.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i media

Inlägg av K-E Lindkvist »

Kulturlivet med Gunnar Bohlin är en underhållande och informativ radioserie "där en kulturpersonlighet berättar om sin fixstjärna och hur den inspirerar och påverkar det egna skapandet."
I senaste avsnittet är det komikern och skådespelaren Barbro "Babben" Larsson som avhandlar sitt förhållandet till seriehjältinnan Modesty Blaise.
https://sverigesradio.se/avsnitt/babben-larsson-modesty-blaise-finns-inom-mig
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Serierelaterat i media

Inlägg av RioGrande »

Den 5 aug skrev Jack Werner om det extraordinära Lucky Lukealbumet Maskrosdalen (av Ralf König) i Svenska dagbladet.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Serierelaterat i media

Inlägg av MrKumquack »

RioGrande skrev:
mån 14 aug 2023, 11:04
Den 5 aug skrev Jack Werner om det extraordinära Lucky Lukealbumet Maskrosdalen (av Ralf König) i Svenska dagbladet.
Kan kort flika in att albumet recenseras i Seriepodden både i avsnitt 284 (9:40 in i programmet) och direkt i början av nr 285.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Serierelaterat i media

Inlägg av K-E Lindkvist »

I veckans avsnitt av Forskarliv i P1 intervjuas Starlet-forskaren Kristina Öhman. "Tidningen Starlet, som hade låg status bland vuxna, var ett socialt medium innan internet fanns. Här skrev läsarna till varandra och stöttade och gav råd om föräldrarna skulle skiljas eller om pappa drack för mycket."

https://sverigesradio.se/avsnitt/starlet-lasarna-stottade-varandra
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar