Uppsala Comix

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av UlfK »

Erik S skrev:Är det inte lite trist ändå att man känner behov av att lista alla närvarande och steg för steg gå igenom att de minsann inte har särskilt mycket kopplingar alls till såna där hemska pretentiösa insnöade alternativerserier. En rätt föraktfull inställning att det ska uppfattas som åtråvärt att vara så mainstream som möjligt, medan det är fritt fram att pissa på alternativserier hur mycket man vill. Jag vill inte vara gnällig, men på det här forumet påstås det ofta att man är så öppen för allt och alla, och då är det trist att en typ av serier regelbundet dissas.


Kan nog hålla med lite grand om det Erik säger. Jag vill gärna uppmana till att man försöker skriva något om det man själv tycker om, istället för att hacka på att andra gillar fel saker. Visst, det är mycket, mycket svårare, men betydligt roligare att läsa.

Mina egna favoriter bland alternativserierna är så klart den svartaste av de svarta - Klas Katt. Jag gillar mycket av Åsa Grennwall, nästan allt av Daniel Ahlgren, Li Österberg, Martin Kellerman (som väl knappast är alternativ-serie mer än till ursprunget) och naturligtvis Kronblom, som är Sveriges bästa och folkkäraste alternativserie genom tiderna. Visst finns det mycket skit i alternativhögen, men inte mer eller mindre än i andra genrehögar.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Wakuran »

GuestOnQuest skrev:Jag tycker att det är bra att utförligt lista vad som kommer att ske på en mässa för det kan locka in fler besökare. Det borde skrikas högt om vilka kända och okända serieskapare som kommer att närvara. Som det är nu så är det rätt lätt att missa en serieskapare man väldigt gärna skulle vilja se/träffa pga att det inte skriks tillräckligt högt. För några år sedan (2008) var Stan Sakai inbjuden till SPX och om jag inte hade läst det via Serieforum så skulle jag med största sannolikhet ha missat honom.

Tänk, jag har pratat och skakat hand med Stan Sakai. [|)] [^] [:o)]

Det brukar komma en hel del intressanta namn till SPX, är min erfarenhet. (Själv grämer jag mig fortfarande över att jag missade Jim Woodring på OCX i Oslo.) Stan Sakai känns f.ö. som en väldigt trevlig kille.

Om ni är intresserade av just SPX, håll ögonen öppna här.

http://kulturhuset.stockholm.se/-/Kalender/?kategori=21
http://kulturhuset.stockholm.se/-/Kalen ... efestival/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av GuestOnQuest »

Jag grämer mig inte direkt över att jag missade Guy Delisle (SPX 2010) men det hade varit kul att få se och prata med honom då jag både läst och uppskattat hans böcker.

Det gäller att besöka mässorna när serieskaparna kommer över för sen är det ju nästan kört. De lär inte komma över igen förrän kanske 10-20 år förflutit, om ens då. Nu snackar jag utländska serieskapare. De svenska brukar dyka upp med jämna mellanrum så man får en andra chans, så att säga. Mitt råd till alla som tvekar att gå på en seriemässa: GÅ!
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Agentum »

Jag uppfattade det inte så alltså, det är väl bra att det står vad det är, men ok om det inte stod nåt speciellt så kanske man som då i mitt fall inte tänkte som jag gjorde.

Fint tat var mainstream, jag känner att i vissa kretsar är det helt tvärtom, annars står vi på olikalinjer och tänker så om varandra iaf, och det är ju värdelöst.

Det är ju för tat jag inte är nåt evandrat i tex underground eller svanska alternativserier alls som jag känner att man skulle få skämmas för at man typ läser typ sånna grejor som superserier.

Inte för tat jag tror "fan va mycket bättre jag är än de", men hamnar det utanför så står jag ju som ett fån självklart, det var ju inte igår jag började läsa serier så jag vet ju ungefär vad jag gillar iaf.

Inget bråk nu över dne här saken, jag skrev faktikst tat jag gillade att det fanns nåt om resten av världens serier då i Uppsala ,förr var det mangakonvent med småtjejer som du inte kan direkt ställa dig och diskutera med haha
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
LJSLarsson
Very Good
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 20:50

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av LJSLarsson »

Är det bara inbjudna som visas upp på mässan, eller har de något artist corner för mindre etablerade serieskapare?
Trevliga Scenarion - behagliga serier, gemytliga rollspel och ödmjuka meningsuppbyggnader.

http://www.trevligascenarion.se
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av rkaj »

LJSLarsson skrev:Är det bara inbjudna som visas upp på mässan, eller har de något artist corner för mindre etablerade serieskapare?


"För övriga frågor, kontakta gärna Uppsala Comix ordförande, Christer Larsson på christer@uppsalacomix.se," står det längst ned på informationssidan, det där är nog en bra fråga att ställa till honom!

Annars skulle jag väl inte tro att någon har något emot om du har med en mapp med din alster som du kan visa intresserade meddeltagare eller till och med en liten bunt fanzines att sälja, men att få ett bord att stå vid kanske är besvärligare ...
Användarvisningsbild
LJSLarsson
Very Good
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 20:50

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av LJSLarsson »

rkaj skrev:
LJSLarsson skrev:Är det bara inbjudna som visas upp på mässan, eller har de något artist corner för mindre etablerade serieskapare?


"För övriga frågor, kontakta gärna Uppsala Comix ordförande, Christer Larsson på christer@uppsalacomix.se," står det längst ned på informationssidan, det där är nog en bra fråga att ställa till honom!

Annars skulle jag väl inte tro att någon har något emot om du har med en mapp med din alster som du kan visa intresserade meddeltagare eller till och med en liten bunt fanzines att sälja, men att få ett bord att stå vid kanske är besvärligare ...


Jag skulle gärna åka och visa upp min alster, men efter en fadäs på värdshuset har Uppsalas kommunalråd förklarat för mig att om jag någonsin kommer tillbaka så kommer de (han och konstapeln, antar jag att han menar) att slå mig. Med knuten näve.

Men med lite bättre planering så kanske jag kan ta mig dit nästa år istället. :)
Trevliga Scenarion - behagliga serier, gemytliga rollspel och ödmjuka meningsuppbyggnader.

http://www.trevligascenarion.se
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Agentum »

Vad menar du med det, inte fasen är nåt kommunalråd där på en seriemässa, Uppsala kanske inte är Stockholm direkt men det är ingen one horse town.

Antar att du skojar bara, har du visat nåt på forumet vad du tecknar?
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Vad menar du med det, inte fasen är nåt kommunalråd där på en seriemässa, Uppsala kanske inte är Stockholm direkt men det är ingen one horse town.

Antar att du skojar bara, har du visat nåt på forumet vad du tecknar?

Det verkar ha varit i något annat sammanhang, men om man tar på sig lösmustasch och solglasögon kanske det går bra ändå.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
LJSLarsson
Very Good
Inlägg: 60
Blev medlem: tis 17 jan 2012, 20:50

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av LJSLarsson »

Agentum skrev:har du visat nåt på forumet vad du tecknar?


Har lagt upp en tråd för reklam (viewtopic.php?f=61&t=8084), men inte lagt upp några illustrationer på själva forumet.

Har för mig att du skrivit någonstans någon gång att du sysslat med rollspel, så ta gärna en titt på mina alster (bestående av en gaming comic om just rollspel) på www.trevligascenarion.se. [:)]
Trevliga Scenarion - behagliga serier, gemytliga rollspel och ödmjuka meningsuppbyggnader.

http://www.trevligascenarion.se
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Wakuran »

LJSLarsson skrev:Har för mig att du skrivit någonstans någon gång att du sysslat med rollspel, så ta gärna en titt på mina alster (bestående av en gaming comic om just rollspel) på http://www.trevligascenarion.se. [:)]

Läste ditt inlägg om Wordfeud, och som Betapet-spelare måste jag påpeka att siffersinne är minst lika viktigt som ordsinne i Scrabble. Ser ut som du gjort ett galet upplägg för bonusrutor åt motspelaren. Sånt är livsviktigt på en slumpad spelplan. Just sayin'

(...även om "truta" är ett ganska konstigt ord...)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Agentum »

Lite svårt för din maskintextning, men jag antar att du främst vill berätta en historia.
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Kattmannen »

Wakuran skrev:Lina Neidestam hade f.ö. något nytt projekt på gång nu om ångestfyllda tonåringar i en Stockholmsförort eller något sånt.


Tror jag läste något om det i Svenska Dagbladet nyligen. Det var nått om två tjejer som tillsammans gjort en Manga-inspirerad serie om Upplands Väsby. Om det nu är samma sak vi tänker på.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Wakuran »

Kattmannen skrev:
Wakuran skrev:Lina Neidestam hade f.ö. något nytt projekt på gång nu om ångestfyllda tonåringar i en Stockholmsförort eller något sånt.


Tror jag läste något om det i Svenska Dagbladet nyligen. Det var nått om två tjejer som tillsammans gjort en Manga-inspirerad serie om Upplands Väsby. Om det nu är samma sak vi tänker på.

Nej, det där låter som Oblivion High av Johanna Koljonen och Nina von Rüdiger. Lina tecknar egentligen inte i mangastil.

http://oblivionhigh.wordpress.com/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Seriefrämjandet säljer dina serier på Uppsala Comix

Inlägg av Wakuran »

Via SeF:s forum

----

Söndagen den 1:a april, mellan kl. 10 och 18, kommer Seriefrämjandet Stockholm att medverka vid den nya seriemässan Uppsala Comix (på Grand, Trädgårdsgatan 5, Uppsala)!
Mässan kommer att bjuda på bokbord från förlag, seriebutiker, föreningar samt lokala serieskapare. På programmet finns även föreläsningar och samtal med Mats Jonsson, Göran Semb, Per Demervall, Fabian Göransson, Ola Skogäng och Daniel Thollin. Signeringar blir det med Per Demervall, Fabian Göransson, Mats Jonsson, Lina Neidestam, Lena Ackebo och Jan Stenmark. Dessutom workshops med serietema.
Seriefrämjandet kommer vara med på flera sätt. Som vanligt säljer vi Seriefrämjandets fina böcker och tidningar till förmånliga priser och värvar medlemmar. Ordförande David Haglund kommer kl. 11 att bjuda på en unik förhandsvisning av kommande serieutgivning med förlag och serieskapare. Här finns det alltså chans att vara först i Sverige! Kl. 12 presenterar David serieskaparna Per Demervall (”Röda rummet”) och Fabian Göransson (”Inferno”) när de berättar om sina seriealbum om och med August Strindberg.
Har du också gamla serietidningar eller album du vill sälja? Seriefrämjandet åtar sig att sälja dina tidningar mot en liten provision (10 % eller minst 3kr). Prata med Seriezonen (tel. 018-134320) om du har tidningar du vill lämna in till försäljning, eller lämna in hos SeF direkt på mässan, helst så tidigt på morgonen som möjligt. Vi tar ingen avgift om vi inte säljer din tidning! Tidningar och pengar MÅSTE hämtas ut hos SeF innan mässan stänger kl. 18, annars betraktas de som en donation till föreningen. Har du många serier uppskattar vi om du gör en lista på dem innan med de priser du vill ta; de får gärna också ligga i plastficka. Tips: prisvärda paket om flera tidningar/album kan vara lättare att sälja än enstaka dyrt samlarobjekt.
Biljetter kan förköpas till priset 65 kr på Seriezonen i Uppsala eller Officemakers i Stockholm. Biljett vid dörren kostar 80 kr (barn under 12 gratis i målsmans sällskap).
Hemsida: http://uppsalacomix.se/
Facebook: http://www.facebook.com/uppsalacomix
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Magnus
Near Mint
Inlägg: 3801
Blev medlem: tor 09 jun 2005, 19:26
Ort: Sverige

Re: Seriefrämjandet säljer dina serier på Uppsala Comix

Inlägg av Magnus »

Wakuran skrev:Tidningar och pengar MÅSTE hämtas ut hos SeF innan mässan stänger kl. 18, annars betraktas de som en donation till föreningen.


Oj, oj, oj. Tvivlar på att det ens är lagligt?
Tänk om någon t ex får fel på bilen när de skall dit...
Simma lugnt!
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Seriefrämjandet säljer dina serier på Uppsala Comix

Inlägg av Wakuran »

Hmm, jag kan vänta på svar från officiellt håll, men det är väl ett sätt att hålla ryggen fri antar jag. Det här är ju inte SeF:s huvudsysselsättning utan något sorts inofficiellt goodwill-projekt (som jag tror genomförts förut). Jag tror att det kommer vara mer 91:an från 80-talet än Fantomen från 50-talet där, om man säger så, samt kanske en del udda grejer SeF:are passar på att sälja själva.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
luckylök
Fine
Inlägg: 220
Blev medlem: tis 05 jan 2010, 14:17
Ort: Knivsta

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av luckylök »

Var inte på seriemässan, utan hade annat för mig. Men var det någon som var där? Kan ni berätta lite om hur det var?

UNT skrev annars om seriemässan idag.
http://www.unt.se/kultur/mersmak-for-seriemassan-1710066.aspx
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Agentum »

Ett jävla oväder har det varit i trakten kan jag omtala så det var nog bättre att stanna hemma, det var vår ett tag nu är det total vinter.

Jag såg det i tidningen, det såg ut att man hade det bättre hemma, allt som togs upp var inget jag visste nåt om eller vad jag vil ha i serieväg, sen får svanska serier må bra eller vad det stod, emn alltså så hyperinriktat det är, jag känner inget land där serier börjat gå bar pga att man försöker ta det till finkultur.

Serier är underhållning och bar so mdet kan det överleva.

Snack om malplacerad man hade varoit hehehe.

Visa nördsidan i stället helt enkelt, det är det vi behöver.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Bufkin
Very Fine
Inlägg: 875
Blev medlem: sön 07 sep 2008, 06:01

Re: Seriemässa i Uppsala 1 april

Inlägg av Bufkin »

Agentum skrev: jag känner inget land där serier börjat gå bar pga att man försöker ta det till finkultur.

Från Unt: En chans att bli porträtterad som zombie, ett överflöd av Tintin-prylar, den lokala stoltheten 1000- ögons Uppsala-trilogi, en liten hyllning till den nyss bortgångna eldsjälen Kristiina Kolehmainen, som startade Serieteket i Stockholm, superhjältar, skräck, manga, humor, satir, självbiografi, grafiska romaner och korta strippar, Strindberg, Jane Austen, Stephen King, alla i serieform, och till och med Kalle Ankas pocket.
Är det någonting som utmärker serien av i dag så är det anslående bredden av genrer, stilar och personliga uttryck. Det svåra och utmanande kan gå bredvid det mer lättviktiga och populära.


Jag var där, det var trevligt, jag shoppade en bunt albumförlaget serier, pratade med folk, övertygade en polare att köpa valhall albumen och hade det trevligt. Det var inte jättestort men allt måste börja nånstans. För mig är det självklart att man stödjer sin "local community" och köper serier från Uppsala, besöker mässor i Uppsala och handlar en stor del av sina serier i Uppsala om man just bor i Uppsala. Den här gången var det en mässa så då fick det bli det. Om man inte försöker vara med och göra skillnad har man förverkat sin rätt att gnälla.
Senast redigerad av 1 Bufkin, redigerad totalt 0 gånger.
Skriv svar