Bokmässan 2012

Lek- och tävlingstrådar m. m. samt evenemangsinfo av alla de slag hamnar här.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Vilka fick förresten Adamson i år? Svenska Serieakademin brukar alltid vara usla på att meddela det till media och webb utanför Bokmässan. Finns det källa på nätet?.

I år gick Adamson till Terry Moore, Jonas Darnell och Liv Strömquist. Göran Semb fick ett diplom, vad det nu egentligen innebär vet jag inte.

Så du är där på plats, alltså? Jag borde väl åka någon gång, men resande, boende och inträde blir rätt dyrt som privatperson.

Tack för info, iaf, jag lägger in på Seriewikin så länge. Säg till om det finns blogginlägg eller något man kan länka till.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Så du är där på plats, alltså? Jag borde väl åka någon gång, men resande, boende och inträde blir rätt dyrt som privatperson.

Tack för info, iaf, jag lägger in på Seriewikin så länge. Säg till om det finns blogginlägg eller något man kan länka till.

Nej jag är verkligen inte på plats. Det är inte riktigt min typ av tillställning. Inte säkert att jag skulle gå på den om den var i Stockholm. Ett Comic Con däremot skulle jag gärna besöka, men Karlstad är för långt bort.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av Wakuran »

Labrador Road 26 skrev:
Wakuran skrev:Så du är där på plats, alltså? Jag borde väl åka någon gång, men resande, boende och inträde blir rätt dyrt som privatperson.

Tack för info, iaf, jag lägger in på Seriewikin så länge. Säg till om det finns blogginlägg eller något man kan länka till.

Nej jag är verkligen inte på plats. Det är inte riktigt min typ av tillställning. Inte säkert att jag skulle gå på den om den var i Stockholm. Ett Comic Con däremot skulle jag gärna besöka, men Karlstad är för långt bort.

Så hur fick du reda på Adamsonvinnarna? Du verkar uppenbarligen ha bättre informanter än mig... :oops:
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Så hur fick du reda på Adamsonvinnarna? Du verkar uppenbarligen ha bättre informanter än mig... :oops:

Om du slutar att citera dig själv ska jag berätta det.* [8D]

Under tiden kan jag även passa på och nämna att Urhunden delats ut till Sara Hansson, Lisa Wibom och Unghunden till Janne Lundström. Vilka de två första är har jag inte en aning om, men Janne är mest känd för sitt jobb med Fantomen skulle jag tro, och som manusförfattare till Johan Vilde.

* Det är inget märkvärdigt, och jag är lite förvånad över att du inte postat uppgifterna själv.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av Wakuran »

Det är litet utpressning, men får väl försöka tänka på det i framtiden då...

Anar dock att det snart kommer dyka upp något nytt du kommer störa dig på, men i alla fall...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av K-E Lindkvist »

Under lördagen blev det inte så mycket fotograferat (jag stod mest och köade till Peter Madsen kändes det som), men här är i alla fall några av de få bilder jag hann ta:

Bild

Per Demervall visar Röda Rummet 3.0, alltså den kommande pocketversionen, i sin smartphone.


Bild

Stef Gaines i Optimals monter.


Bild

Dennis Gustafsson låter Spökplumpen hemsöka hotell Vega.


Bild

Det hemliga projektet avslöjas. Det är alltså fråga om en antologi med serienoveller som kompletterar och utökar Engelsfors-trilogin: Lina Neidestam, Kim W Andersson, Karl Johnsson, Fabian Göransson, Sara Bergmark Elfgren och Mats Strandberg.


Bild

Peter Madsen tecknar en förförisk Gunnlöd. Förläggare Tegebjer ser intresserat på.

Tyvärr lämnade jag mässan så tidigt att jag missade monterminglet hos Apart, men det blir förhoppningsvis fler tillfällen. Men jag uppskattar inbjudan! [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av Labrador Road 26 »

Wakuran skrev:Anar dock att det snart kommer dyka upp något nytt du kommer störa dig på, men i alla fall...

OT.

Jag har hittills inte set någon som helst förklaring på varför man ska citera sig själv och då har jag ändå tagit upp det flera gånger. Det är ett fenomen som är relativt färskt så tanken glider på att det härstammar från något annat ställe på nätet. Jag befattar mig inte med Twitter men undrar om det kanske är där som fenomenet med att citera sig själv dykt upp, för i forumvärlden har det i alla fall aldrig varit särskilt vanligt. Det ökar dock på folks risker att få datorrelaterade skador, likt musarm, så som jag ser det är det inte bara slappt utan respektlöst mot samtliga på forumet. Att ta med mängder med onödigt icke relevant i citeringarna ger bara mycket onödigt scrollande. Men jag lyssnar gärna på förklaringar om vitsen med det, för jag ser i alla fall ingen som helst. Detta gäller förstås inte bara dig utan fler och fler har lagt sig till med ovanan att citera konstant och sig själva i tid och otid.

Saker som jag stör mig på som det finns en logisk förklaring på tar jag inte upp. Men här finns det vad jag kan se ingen logisk förklaring och fast jag bett om det otal gånger så har ingen annan heller bidragit med vad som är så bra med dessa självciteringar. Utom då som jag själv tagit upp i yttersta undantagsfall där hela citeringen i sig blir obegriplig utan att också att inkludera tidigare inlägg från sig själv. Detta är ju ett forum, inte en chatt där tidigare inlägg försvinner så det är inte svårt att gå tillbaka och läsa om man inte förstår innebörden i samtalet. Över lag har chattsymptomen ökat också på sistone, och det kanske är därför självciteringarna ökat, jag vet inte. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av tfels »

Måste man inte klicka och skrolla mer för att läsa om självciteringen är borttagen? Jag förstår inte vad som är problemet. Kanske missuppfattar er diskussion fullständigt.

Edit: tack för alla rapporter och foton från mässan förresten!
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av Labrador Road 26 »

tfels skrev:Måste man inte klicka och skrolla mer för att läsa om självciteringen är borttagen?

OT.

Nu förstår jag verkligen inte hur du menar.

Bild
(Minskade webbläsaren för att bilden inte skulle överstiga 800 px bredd, vilket då ökar höjden något förstås, men detta är mest för att illustrera hur mycket extra som tillkommer, inte exakta mått.)

Som bilden ovan visar blir det i alla fall ytterligare några centimeter, hela området innanför det röda ökar på höjden utan att egentligen tillföra något. På min skärm, 19 tum med upplösniningen 1280*1024 ger det ungefär fyra centimeters ytterligare scrollning. Det blir förstås ännu mer om egna inlägget som man citerar är längre eller om man tar med desto fler tidigare inlägg, det finns exempel här där folk citerar upp till 10-talet tidigare inlägg som bildar en rejält lång citeringsslinga utan något som helst syfte utan bara visar hur infernaliskt slappa folk är.

EDIT: Ta några hundra inlägg per vecka och lägg på dessa extra centimeter så har du snart flera meter eller tiotals skärmsidor extra i onödig scrollning. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av tfels »

Men om man tar bort självciteringen så tvingas ju läsaren att klicka tillbaka till sidan innan för att läsa där och blir då tvungen att skrolla där. Då blir det ännu mer skrollande och klickande.

Men det hänger väl egentligen på hur viktigt det tidigare sagda är. Ibland behövs det för tydlighets skull och ibland inte. Och behövs det inte så är det väl bra om det inte finns och vice versa.

Som sagt, jag kanske missuppfattar er diskussion helt. Det känns som om en del inte blivit sagt.
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av Labrador Road 26 »

OT.

Tfels, så här kan det tyvärr se ut på forumet rätt ofta nu för tiden, och ja det är relativt nytt med det här fenomenet i så överdriven form.
http://forumbilder.se/images/e00201224713P7aa1.jpg
(Detta är som ren illustration för resonemanget jag för inget annat. Det är inte meningen att peka ut någon utan det är för att visa hur det ser ut på Serieforum oftare och oftare på senare tid. Bilden är inte justerad över huvud taget.)

Hur mycket av de medtagna citeringarna behövs egentligen enligt dig för att inlägget ska bli begripligt, om man följt tråden under dessa utveckling? En och halv sida ungefär bara i tidigare citering, för tre rader ny text. Jag ser ingen som helst rimlighet i det, här ingår två tidigare självciteringar förutom de övriga som egentligen inte besvaras med just det här inlägget. Jag tycker det är ett jäkla ofog som sprider sig på forumet och jag gör vad jag kan för att bekämpa det, bland annat genom att ta upp det när det händer.

Skulle faktaböcker börja köra med den här typen av upplägg skulle det garanterat tas upp på bokmässan som exempel på utveckling som gått åt pipan. Slut OT.
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
tfels
Very Fine
Inlägg: 1921
Blev medlem: sön 27 maj 2007, 15:43
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av tfels »

OT. Det var ju ett praktexempel! Lite får vi ju förstås se till att rensa i citeringen, bara det blir lättbegripligt. Men i den här tråden har jag bara sett en självcitering och jag la inte ens märke till den från början. SOT

(lägg märke till att jag besparade er lite skroll genom att inte skriva OT här ovan på egen rad) [;)] [8)]
Thomas Fels
www.svenskasuperserier.se
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av K-E Lindkvist »

Nu finns de bilder från mina tre dagar på bokmässan som jag är någorlunda nöjd med uppe i ett galleri på flickr.com:

Bild
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
MagnusR
Very Fine
Inlägg: 1138
Blev medlem: lör 08 nov 2008, 17:34
Ort: Sverige

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av MagnusR »

K-E Lindkvist skrev:Nu finns de bilder från mina tre dagar på bokmässan som jag är någorlunda nöjd med uppe i ett galleri på flickr.com


Tack från en som inte kunde gå själv men som nu fick en liten känsla av hur det var.

/Magnus
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Bokmässan 2012

Inlägg av K-E Lindkvist »

MagnusR skrev:Tack från en som inte kunde gå själv men som nu fick en liten känsla av hur det var.

Försök gärna ta dig dit ett annat år om tillfälle ges. Bokmässan är en helt annorlunda upplevelse än SIS/SPX. [:)]
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Skriv svar