Omnibus

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Omnibus

Inlägg av Agentum »

Ni kanske känner till de enorma omnibus serieböcker som ges ut i usa av tex DC comics.

Det kan vara långt över 1000 sidor numera, och gissa!? Det är inte inbundna böcker utan limmade.

Betönk i mitt fall Doom Patrol 1200 sidor, jäkligt tunga sidor blir det om man lutar boken, så vad hände?
Jo eländet släppte het på ena sidan, obegriplugt att de snålar så här, jag menar en del kostar de ju och sög att man får minsta lösa sidor, då är det ju godnatt.

Limma om böcker och album har jag gjort förr, så det blev så igen, och sen lägga lite tryck på boken.

Nu såg jag att en intressant omnibus närnar sig Morrisons JLA...............1500 sidor [}:)]

Jag förstår att två böcker blir dyrare, men jösss vad ska detta sluta, dels är de svårlästa och som sagt vikten av sidorna sliter loss limmet då de inte kommit upp med nån vettig bindning, limmat kartonage på 1500 sidor och det är ju sidor för bra tryck osv, vilket det är.
Käns så dåligt att sen göra en sån här bok billigast möjligt i övrigt.

När tycker man att man ska dela upp det egentligen?

Nä blaha för kvaliteten på bokfan just limmad i pärmen i ändarna, tål inte ett skit.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av smorkin »

Tror min största Omnibus är Kirbys "Fourth World" på drygt 1500 sidor, men den har (hittills) hållit ihop. Men visst är det egentligen för tjockt! Jag skulle säga att för Omnibus i den här storleken, dvs lite större än serietidningar, är runt 400 sidor nog max.

Sen har jag iofs en "Death Note"-samling på sisådär 2400 sidor, i manga-storlek, men den fungerar fint för vad den är: Ett mycket billigt sätt att läsa en utmärkt serie för en riktigt billig penning, dvs motsatta målet med Omnibusarna som istället är rätt dyra / sida :-)
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av Wakuran »

Det känns ju också som att om de inte är dåligt limmade, så är de svåra att slå upp så att de inre kanterna försvinner i läsningen.

Kan vara en fördom, dock...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av Agentum »

Nä då de ju är så tjocka så så uppstår visst gutteroroblem.

Man vill ju inte bryta upp dem heller, nen som sagt denna höll inte för sidornas egna vkt då släppte ena limmade sidan.

Tycker det ör kasst med tanke på pris, kartonage är en sak på sög 500sidor max men iom att detta är sidor för tryck av färg på rätt tjockt glansigt papper i serietidningsformat inte som en romans tunna nmatta mindre sidor, dvs det blir en jäkla viktskilnad.

En tanke ör att jag kan ge mig sjutton att dåligt ch för lite lim används på en del så när man öppnar dem 20 år senare brakar allt ur som i en del svenskutgivna album och serieböcker.

Jag har fått limma om mängder, limmet ska ju inte vara stenhårt utan lätt flexande, ok inget är väl det i evighet men ibland är det mycket uppenbart att limmet de använt varit ren skit bara.

Inget kul att laga sånt här nytt, käns ju som att nu är den defekt, de gamla svenska grejirna struntar jag i att jag får laga dock.
Det är inte precis att jag limmar hop KA nr1 48.

Vissa jkan minsan ge ut inbundna serieböcker, men kanske finns en begränsning i antal sidor?
För dem kan man räkna med att de håller väldigt länge.
Fasen en del amerikanska trades jag köpt nya, nen de har väl legaråt npgra år på ett lager har tappat omslaget direkt man öppnat boken.
Skräcken är ju när nåt delar sig nånstans inuti mellan sidorna, jan hända, även de är limmade och med stenhprt lim så spricker det, sidor kan falla ur osv, då är det kört.

Ej ivanlugt heller i svenska utgivnngar av album.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av burnout »

Då kan jag meddela att det gäller inte bara bibelformatet på böcker, fick hem Agent x9 50 år. efter att ha kommit en 3:e del började sidor släppa, halvvägs var det bara att limma om den. Nu håller den? i H-T heller släppte sidor mot slutet igen. Då hade jag inte ens brutit uppsidorna 180 grader utan strax under 90 grader, tyvärr kändes det billigt från början.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av Agentum »

Jo de har använt lim sim blir hårt nör det torkat direkt, det funkar inte, vet inte hur de kan missa spnt.

Jag har vanligt papperslim och det är gummiaktigt när det torkat, jag menar den kronan fpr de gärna lägga extra på på boken eller albumet när det sker så fort.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Serieguden
Fine
Inlägg: 234
Blev medlem: sön 26 jul 2009, 11:48
Ort: Sverige

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av Serieguden »

Ja, man kan ju undra hur mycket extra varje bok skulle kosta om man limmade dem med ett bra lim istället för skitlim, och om de verkligen tror att folk inte skulle köpa dem om priset gick upp 1%.
Användarvisningsbild
Sy Barry
Fine
Inlägg: 217
Blev medlem: ons 16 nov 2005, 23:03
Ort: Morristown

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av Sy Barry »

burnout skrev:Då kan jag meddela att det gäller inte bara bibelformatet på böcker, fick hem Agent x9 50 år. efter att ha kommit en 3:e del började sidor släppa, halvvägs var det bara att limma om den. Nu håller den? i H-T heller släppte sidor mot slutet igen. Då hade jag inte ens brutit uppsidorna 180 grader utan strax under 90 grader, tyvärr kändes det billigt från början.


Samma sak här men jag kom i alla fall till sista tredjedelen innan sidorna släppte.
Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av AndreasEriksson »

Som redaktör för X9-boken tycker jag såklart att det är trist att så många drabbats av dåligt limmade böcker. Det är i alla fall inte Egmont som snålat; såvitt jag vet har samma tryckeri levererat bra limmade böcker vid alla andra tillfällen så det är förhoppningsvis en engångsföreteelse. Om man har köpt en sönderfallande bok tycker jag att man ska kontakta X9-redaktionen på x9@egmont.se
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av burnout »

AndreasEriksson skrev:Som redaktör för X9-boken tycker jag såklart att det är trist att så många drabbats av dåligt limmade böcker. Det är i alla fall inte Egmont som snålat; såvitt jag vet har samma tryckeri levererat bra limmade böcker vid alla andra tillfällen så det är förhoppningsvis en engångsföreteelse. Om man har köpt en sönderfallande bok tycker jag att man ska kontakta X9-redaktionen på x9@egmont.se


Jag funderade på det, men vad händer med nästa bok som kommer? man kanske tar fram den om några månader och läser om den och den faller isär igen, Nu vet jag att mitt ex håller för en framtida läsning då är jag nöjd.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av Agentum »

Händer det gen så är det ju sklart nån som snålar eller gör fel, om inte Egmont själva så är det ju de som limmar böckerna det kan man inte neka till om det upprepas.

En Omnbus har ju problemet att de är för tunga för kotruktionen, det håller säkert ok för 4-500 sidor men är; identiskt limmat på en med 1200 sidor.

Sen har man ju de som med tiden ger upp, vissa album vet vi ju är hopplösa, men de är gamla så man får ta det och laga, men visst undrar man hur vissa håller ihop utan problem trots alla år.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av AndreasEriksson »

Agentum skrev:Händer det gen så är det ju sklart nån som snålar eller gör fel, om inte Egmont själva så är det ju de som limmar böckerna det kan man inte neka till om det upprepas.

Det är ju självklart tryckeriets fel om boken inte håller den kvalitet som beställts och det är det nog ingen – inte ens tryckeriet – som nekar till. Samtidigt kan fel uppstå ibland och man kan inte heller leveranskontrollera alla exemplar. En gång tryckte jag en Dylan Dog-bok som fick premiär på Uppsala Comix. Tryckeriet hade skickat en handfull böcker direkt till mässan och resten av upplagan till lagret. Några av böckerna i Uppsala hade riktigt dålig limning, så jag sålde inte dessa på mässan och började göra lite stickprover. Att kontrollera hela upplagan var dock inte möjligt, eller rättare sagt så ville personalen på lagret ha betalt för att göra det och det hade inte jag råd med. Till slut kunde jag övertyga tryckeriet om att det var för många dåligt limmade böcker för att jag skulle kunna lita på att resten var okej. Istället för att betala lagerpersonalens timpenning valde tryckeriet att transportera tillbaka upplagan och själva kontrollera, för att sedan trycka nya böcker som kompensation för de felaktiga.

I fallet med X9-boken är problemet att så många dåliga exemplar redan nått ut till fysiska butiker och slutkunder. Det ska dock vara möjligt att reklamera och få korrekta exemplar. Mailar man till adressen jag angav så når man redaktionen, inte någon anonym kundtjänstmedarbetare som inte känner till problemet.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av GuestOnQuest »

Varför köper man omnibus? Fler nackdelar än fördelar med såna om ni frågar mig.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av trimble »

Vilken är den tjockaste Omnibus utgåva som ni har stött på? Min är "Big Damn- Sin City", 1354 sidor, omöjlig att läsa men jag köpte den bara som ren kuriosa.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av Agentum »

OK jag tänkte lämna forumet pga gnäll.

Men folk köper Omnibus pga priset, de får en iofs kartonage Hardcover att ställa i hyllan, ofta är det klassiska "runs" samlade.

Min mening är att de blir för stora ör EN bok.

trimble jag äger den jag med men större är ute nu runt 1500 sidor och ändå vanliga limmade HC.

fa är det väl så att när man rört sig kring superserier eller närligande vill man äga en bok inte lösnummer även om man redan gör det.

Vissa gör det bättre tex Dark Horse utgivnig av allt Hellboy imo.
Även Eras Goon funkar de är lagom utn att på nåt sätt vara hejdlöst dyra.

jag anser 1500 sidor är vansinnigt av DC när de ju inte håller för läsning.
Marvel har jag ingen koll på , de började det här men de gav inte ut hur stora Omnibus som helst
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av Wakuran »

trimble skrev:Vilken är den tjockaste Omnibus utgåva som ni har stött på? Min är "Big Damn- Sin City", 1354 sidor, omöjlig att läsa men jag köpte den bara som ren kuriosa.

Hmm, såg att i Belgien fanns det en Gastonsamling med alla 19 albumen, 936 sidor, men å andra sidan i litet större format än Sin City...

https://www.bedetheque.com/BD-Gaston-20 ... 51709.html
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av GuestOnQuest »

Agentum skrev:OK jag tänkte lämna forumet pga gnäll.

Men folk köper Omnibus pga priset, de får en iofs kartonage Hardcover att ställa i hyllan, ofta är det klassiska "runs" samlade.

Min mening är att de blir för stora ör EN bok.

trimble jag äger den jag med men större är ute nu runt 1500 sidor och ändå vanliga limmade HC.

fa är det väl så att när man rört sig kring superserier eller närligande vill man äga en bok inte lösnummer även om man redan gör det.

Vissa gör det bättre tex Dark Horse utgivnig av allt Hellboy imo.
Även Eras Goon funkar de är lagom utn att på nåt sätt vara hejdlöst dyra.

jag anser 1500 sidor är vansinnigt av DC när de ju inte håller för läsning.
Marvel har jag ingen koll på , de började det här men de gav inte ut hur stora Omnibus som helst
Jag borde ha varit tydligare. Självklart är det fint att äga någonting samlat - gärna med bonusmaterial. Oftast är det dessutom lättare att hålla efter en omnibus än en massa lösnummer. Det går dock för långt när böckerna väger ett par kilo och pappersbladen inte sällan är så tunna att de blir lite genomskinliga så att bilderna från nästa sida lyser igenom. Man tappar ju sugen att läsa då.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av Agentum »

Jo eller när boken är för tung för att läsa på sängen som sagt, och eftersom de är limmade håller de inte för sidornas vikt då har det gått för långt.

Big damn Sin City boken är fasen hopplös där, läsning för ske med boken liggandes på nånting.

Så ja man dras mellan att få allt komplett i en bok och inte mängder med lösnummer och att det blir för otympligt,vissa serier har inte samlats förr eller så har de gjort det men finns inte att få tag på längre.

Så ja risken för en rejäl hyllvärmare finns ju där.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av smorkin »

trimble skrev:Vilken är den tjockaste Omnibus utgåva som ni har stött på? Min är "Big Damn- Sin City", 1354 sidor, omöjlig att läsa men jag köpte den bara som ren kuriosa.

Tror samlingen med Kirbys Fourth World-serier är den tjockaste Omnibusutgåvan jag har med sina 1536 sidor. Men jag har andra tjockare seriealbum, som l'Associations Comix 2000 som kom ut det året och även är på (drygt) 2000 sidor, och den kompletta Death Note-utgåvan som klockar in på 2400 sidor [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Omnibus! Så har det hänt.

Inlägg av Agentum »

Men det blir tyngre när det är färg och dyligt, manga i mindre format kan de väl mata med sidor i.

Sin City är större än Omnibusen så det är främst vikten i sig av att den är unghefär så stor som en DC Absolute.

Men ok det är inte krig i vem som har tjockaste samlingsboken, utan kort sagt ibland har de fasen inte tänkt färdigt när d limmar dem som vilken 400 sidig bok som helst bara.
De är dessutom skitkänsliga för skador.

Så varför köper man eller då jag, ibland för att jag aldrig riktigt läst det samlat men vill, eller jag har lösnummren men en samling i hyllan käns bättre än i en låda i källaren.

Tyvärr ger de ju inte så ofta alternativ, visst ibland kan inbundna lyxytgåvor tryckts tidigare eller även trades, MEN de har nu blivit skitdyra eller obefintliga och så är man där igen.

Och Marvel ger inte sällan ut saker som barra funnits i svartvitt samlat förr Dracula eller Werewolf by Night tex.

DC ger dock iband även softcovers vilket håller bättre men givetvis inte är lika imponerande kanske, mne alla Golden asge serier mm har de först givit ut i HC sen sofcovers tex, eller Knightfall mfl, så ok om man kan se in i framtiden eller gissa atyt det kommer hända är det väl ok.

Trot eller ej men ofta håller de bättre iaf nya, det är väl att omslaget kan ge sig lite om mna lutar boken eller så.

Men gutterproblemet kommer man aldrig ifrån tyvärr.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar