Rim i serier? Mm

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Rim i serier? Mm

Inlägg av Agentum »

Hur kommer det sig att ett bra tag kunde serier i Sverige ha rullande i sig, tom i hela texten först under rutorna, senare mer kanske ett rim övers på en ensida?.

Jag kan gissa att sådant ansågs mer kulturellt på tiden, som limerickar som ingennå orkar med idag.

Jag har ju sett hur enrutingfolket gärna kunde omfamlåna det här om inte alla såklart.

Det har åldrats dåligt iaf, men tiderna har förändrats med såklart, idag känns välninget värt att rimma om direkt.
Jag menar tom skämten är ju döda, de fanns ju kvar längre men existerar inte samma där, vem har lust att skämta längre?

Jag fick tag i en mjukpärmsbok från 1977 Pratbubblan om serier och kan märke till en del av detta igen.

Sture Hegerfors tar upp sina favoriter iaf så en hel del svensk och danskt bla, hittade den på loppisen lokalt.
Han nämner inte så mycket om hur serier och strippar designades, men så var det ju 1977 med ännu.

Jag menar bara att vissa saker är så ålderdomligt idag jämfört annat trots att inte just mer än säg ett decennium skiljer.

Gillar ni stilen?

Han kallar dem fyndiga iaf, och klart man mins Kronblom bla i liknande stil om än inte under var ruta.

Såklart är Crumb med och imo kan jag flr mitt liv inte se det bra i Fritz THE Cat.

Nu har han ju knappast alla fel på nåt sätt, utan Gaston, Asterix , Jan Lööf mm är ju med här, en lustig grej ingen skulle ta upp idag är Walt Disney dock.
Han har just inte gjort nåt för serierna, han anka och mus skulle väl ingen vetat nåt om med de simpla kortfilmer som han gjorde, det var serier av andra som skapade dessa imo.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Rim i serier? Mm

Inlägg av Wakuran »

Det verkar ha varit rätt vanligt i europeiska serier runt tidigt 1900-tal att man tog bort pratbubblorna och istället hade en förklarande text under serien, och då kunde väl rim kännas litet roligare än ren prosatext...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Rim i serier? Mm

Inlägg av Agentum »

Jo det är väl sant men det blir utpräglat i en del serier, och det känns som att det hade med tex att man var univeritetsutbildad.

Förr kunde ju folk heta säg kandidaten eller tom studenten och flera var så kallade överliggare, de hade egentligen slut på ev studier.

Förr var ju den världen skild från andras verklighet kan man säga, att rimma en hel serie påvisar att man vill uppvisa en högre grad av finess tror jag.

Inte för att det alltid var så givetvis, det finns ju svenska serier där de pratar tex gammal stockholmsdialekt om ej söderslang som väl ansågs väl lågt.

Det sägs ju att mycket svenskt enrutingar eller seruemässigt har anor från Tyskland i grunden, kanske kom detta den vägen.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar