Första världskriget i serier.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Första världskriget i serier.

Inlägg av Agentum »

Vi diskuterad bästa ww1 serie tidigare.

Och folk vet ju bar om just Tardis variant, jag framhöll den brittiska Charley's War till vissas förskräckelse.

Jag har hittat en fransk som gör en liknade sak den heter 14-18 och följer ett lokalt kompani särskilt då vissa personer från när de går ut i kriget förväntandes att komma hem på några veckor och hur det förhåller sig även där med att soldaten hamnar mellan officerarna och fienden.
Den har översatts till Engelska och är klart värd att läsas, här kommer det fram mer av vad jag känner är viktigt.

Det är inte tekniskt sett som den brittiska men har då i stället tecknandet och färgen av det franska i stil och hur det säkerligen kunde vara när verkligheten slog dem.

ww1 avgjordes ju på havet på land kom ingen någonstans, millioner döda för ingenting egentligen, omöjligt för den enskilde att förstå när det bröt ut.

/Tydligare rubrik. Admin
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Första världskriget i serier.

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Vi diskuterad bästa ww1 serie tidigare.

Och folk vet ju bar om just Tardis variant, jag framhöll den brittiska Charley's War till vissas förskräckelse.

Jag har hittat en fransk som gör en liknade sak den heter 14-18 och följer ett lokalt kompani särskilt då vissa personer från när de går ut i kriget förväntandes att komma hem på några veckor och hur det förhåller sig även där med att soldaten hamnar mellan officerarna och fienden.
Den har översatts till Engelska och är klart värd att läsas, här kommer det fram mer av vad jag känner är viktigt.

Det är inte tekniskt sett som den brittiska men har då i stället tecknandet och färgen av det franska i stil och hur det säkerligen kunde vara när verkligheten slog dem.

ww1 avgjordes ju på havet på land kom ingen någonstans, millioner döda för ingenting egentligen, omöjligt för den enskilde att förstå när det bröt ut.

/Tydligare rubrik. Admin

Har du förlag och serieskapare?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Första världskriget i serier.

Inlägg av Agentum »

Förlag Delcourt

Författare Corbeyran

Tecknare Le Roux

Känner inte till dem sen förr, översättningen är bra men tyvärr felstavat i form av missade bokstäver hör och där annars känd det genuint även på engelska då jag ju inte kan säga nåt om originalet.
Gissar att det är enbart digitalt tyvärr utom den franska då, det handlar om 10 album vad jag förstår.

Inte lika omfattande som Charleys War men mer om hur det är hemma i byn under tiden hos de 8 soldater vi främst följer och deras familjer som alla växt upp i samma by, vi får se en del då och efter kriget eftersom serien löper, det är ju inte så att alla kommer hem eller om de gör det fungerar normalt längre.
De har alla sina personligheter på gott och ont.

Det är nog som något en serie som nog beskriver hur det var, hur de tänkte, misstänker att mycket är taget tex från äkta brev hem från fronten och berättelser, få ville nog säga nåt efter det här kriget dock och många skrev nog inget om hur de tänkte i verkligheten.

Det är en misserabel berättelse på många sätt om de åtta små soldaterna.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Första världskriget i serier.

Inlägg av Rufus »

Nu har jag bara läst Tardis serie om WW1, den som är i slutet av albumet "Den ödesdigra resan", men det är en bra serie som handlar om krigets meningslöshet.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Första världskriget i serier.

Inlägg av Agentum »

Han gjorde två stycken album, jag har jag två på engelska, och de är bra men inte så personliga som de andra jag nämner.

Mest om männuskan är ju den här 14-18, men så är den gjord i modern tid med, den brittiska är personlig men beskriver även en del historiskt och tekniskt, och mer av allt som förekom på den brittiska sidan i form av kroppsstraff mm, den är från 80talet tror jag och är en hel del sidor i svartvit illustrationstil.

Så de franska är ju mer av färg och teckningsmässiga vilket ju ger en extra känsla.

14-18 är inte om historia eller strategier på hög nivå, det är inga lögner men koncentrationen är på de här personerna liksom Charleys war ju handlar om honom och de närmast honom även om det där blir att han får vara med om allt vara för att visa hur det var på den brittiska sidan.

Och ja ww1 på land var en slakt, meningslös så sätt att ingen kom nånstans egentligen, och inga val fanns, fienden eller en avrättning av dina egna om du opponerade dig högt, mycket prestige för högre befäl än egentligen vettiga planer.

Efter gogling på författaren så har han gjort mängder ned serier men allt är franskt, möjligen på tyska och spanska, inte ovanligt ska jag tillägga.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4091
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Första världskriget i serier.

Inlägg av Rufus »

En kul grej med Tardis WW1-serier, tycker jag är att de har utgjort inspiration till ett kortspel: https://boardgamegeek.com/image/2911858 ... our-orders
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Första världskriget i serier.

Inlägg av Wakuran »

Rufus skrev:En kul grej med Tardis WW1-serier, tycker jag är att de har utgjort inspiration till ett kortspel: https://boardgamegeek.com/image/2911858 ... our-orders

Det är ju iofs inte Tardi som har tecknat, utan Tignous. En av tecknarna som dog i Charlie Hebdo-attacken...
(Expansionerna har kommit ut efter hans död. Vet inte om det var något han hann jobba med innan han dog, eller om tillverkarna fick utgå från olika skisser och liknande...)

https://www.lambiek.net/artists/t/tignous.htm

Det är visserligen möjligt att man varit inspirerad av Tardis serier ändå, bara att han varit upptagen, eller att han kan ha känt att ett spel varit för romantiserande eller något sånt. Typ att hans moral hindrade honom från att göra "underhållning" av historien.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Första världskriget i serier.

Inlägg av Agentum »

Jo Tardi menade nog allvar med sina serier där, man läser dem ju inte och missförstår tanken.

Men jag kan förstå ett kortspel med, på hög nivå var det ju ett spel.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar