Serier från Indien och Kina.

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Serier från Indien och Kina.

Inlägg av GuestOnQuest »

Jag har läst serier, massor av serier, i nästan hela mitt liv. Märkligt nog kan jag inte minnas att jag någonsin har läst någon endaste serie från Indien eller Kina. Länder vars populationer är över en miljard och inget har kommit min väg. Hur är det möjligt? Dessa länder med stor kultur och historia borde väl ändå ha nåt att erbjuda inom den nionde konsten? Kan någon vänlig själ förklara detta för mig?

Har ni läst någon serie från dessa två länder eller kanske från något annat asiatiskt land (förutom Japan)? Om ja, var det bra?

Det finns en serie från Malaysia som heter "Kampung Boy" och som jag uppskattade att läsa. Det är det enda jag har läst från Asien, om man inte räknar in manga. Det är illa.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier från Indien och Kina.

Inlägg av Wakuran »

Hmm, de serier jag framför allt känner till från Indien är tunna och billigt tryckta Illustrerade Klassiker-liknande tidningar om karaktärer från Indiens mytologi eller historiska gestalter tryckta på de flesta av indiens större språk i massupplagor som tryckts om i precis samma utförande utan pris på omslaget massor av gånger, så det är omöjligt för samlare att ha koll på de olika upplagorna. Numera tror jag moderna indiska serier är mest inspirerade av amerikanska superhjältar.

Jag tror Kina producerade en del serier inspirerade av kinesiska träsnitt och så, som kändes litet som bilderböcker. På senare tid har de varit mer inspirerade av manga.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serier från Indien och Kina.

Inlägg av Agentum »

Indien för körde väl en hel del Fantomen, men det var nog reprinter.
Kina är en kommunistisk diktatur jag har svårtt att trpo att nåt av vikt kan komma därifrån mer än propagandamässigt.

Det tycks som att serier hr varit nåt i västvärlden, och utvecklats här när andra befann sig bakom järnridåer mm, de växte inte upp med det och därför är det mycket ovanligt.

Wakuran pratar om äldre saker före MAO, men det har länge gömts undan, den mördaren är en hjälte ännu där, man beräknar tat han tog livet av 50 miljoner kineser, nåt vi inte får höra pga att folk i vårt land trodde på honom på den tiden.

Men som sagt Indien har haft en del reprintat men på sitt språk det vet jag, en hel del brittiskt såklart.

Jag har inte sett det Wakuran pratar om, dvs inhemsk produktion i Indien, även om jag tror honom, dock är det ju oftast västerlänska personer som kommit in där med Grant Morrison gjord eje ju en serie om en av deras viktiga legender tex.

Kina och Manga? jag kan nog mest se det som nåt kopierat för sitt folk knappast nåt annat.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MAD
Fine
Inlägg: 426
Blev medlem: mån 28 feb 2011, 14:45

Re: Serier från Indien och Kina.

Inlägg av MAD »

Jag såg att det är någon på Tradera som lagt ut mängder av indiska serier, ex:

https://www.tradera.com/item/112903/450 ... tra-katha-

Kinesiska serier verkar ha funnits länge men jag antar att de inte varit intressanta att importera till väst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Manhua

Tror att jag sett en del tecknade filmer från Kina, typ om apkungen eller liknande :-)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Serier från Indien och Kina.

Inlägg av Wakuran »

MAD skrev:Jag såg att det är någon på Tradera som lagt ut mängder av indiska serier, ex:

https://www.tradera.com/item/112903/450 ... tra-katha-

De där Amar Chitra Katha borde typ vara Indiens Semic eller Egmont om jag minns rätt. Finns drösvis av de där tidningarna.

MAD skrev:Kinesiska serier verkar ha funnits länge men jag antar att de inte varit intressanta att importera till väst.
https://en.wikipedia.org/wiki/Manhua

Tror att jag sett en del tecknade filmer från Kina, typ om apkungen eller liknande :-)

Jag har sett några kommunistiska typ bildberättelseserier som översatts till engelska under 60-70-talet, men det kanske var export snarare än import, om ni fattar...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 380
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Serier från Indien och Kina.

Inlägg av GuestOnQuest »

MAD skrev:Tror att jag sett en del tecknade filmer från Kina, typ om apkungen eller liknande :-)
Ja, den tecknade filmen (Apkungen eller Kung Markatta) har jag också sett. De har duktiga tecknare, vilket Indien också har, så de borde kunna producera massor av serier som även är intressanta och/eller underhållande. Jag är förvånad att de inte redan är igång.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Serier från Indien och Kina.

Inlägg av Agentum »

Kina är en kommunistisk Diktatur, många glömmer det, även om de av nån anledning är Kapitalistiska med så är det ju mycket mot västvärlden, de vill nog inte ha serier som på något sätt stör systemet i landet, de r övervakade totalt och har även medborgarpoäng för hur ba de anses följa indoktrin.

Nu har det ju tom en ny ledare på livstid som ska var en ny Mao, otrevligt för oss men givetviss upskattat i landet.

Indien kan man undra mer över isf, de ar haft serier utifrån som reprintats där förr, dt är möjligt att inte den typ av underhållning längre anses värt att använda.

Vi upplever ju seriedöd här i väst med, folk blir allt mer sällan öht uppväxta med serier och därför finns e inte, inte sällan över nivå småbarn.
Serier blev inte igen massmedia, även om det på vår tid kanske tom gjorde at vi ville kunna läsa är det inte så längre.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar