Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av mikaelbergkvist »

Låter mera som Smurferna.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Köpte nr.3 igår. Ett på det stora hela bra nummer tycker jag och med en ny 91:an tecknare, Alan Kamieniarczyk (eller har han varit med tidigare?). Jag tycker att han har fått till figurerna ganska bra, även om det ser lite stelt ut. Verkar vara Gissberg som är den tecknare som han vill lägga sig närmast i stil. Men manuset av Jesper Karlsson kände jag igen. Idén är ju mer eller mindre tagen rakt av från ett avsnitt som gjordes för några år sedan där Översten låtsas ha tappat en plånbok full med pengar i snön på kaserngården vilket då gör tidigare motvilliga bassar pigga på att skotta. Kan inte säga exakt vilket år eller i vilket nummer den här serien publicerades. Någon som vet?
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Mithroth »

Det där känner jag också igen från 91:an, och jag har inte läst tidningar nyare än 20 år. Så det känns som om det är ett återkommande manus.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Varför ska man ha nya manus? Det finns ju rockband som kör sina gamla låtar på varje gig.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Jag tror min kompis berättade att han kände någon som grävde in sig i en igloo under vinterhalvåret och bara tog med sig två stk. serietidningar - 91:an 18/1977 och Åsa-Nisse 11/1982, typ, och nu hade han just läst de numren ett hundratal gånger.

Min kompis var imponerad över hans hängivenhet.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

Fast det var väl inte en igloo han satt i, utan en gammal volvo. I två månader utan mat och vatten på en enslig skogsväg i Norrland. Med en Åsa-Nisse och en 91:an som enda sällskap. Det var ju i nyheterna också.
Användarvisningsbild
Labrador Road 26
Gem Mint
Inlägg: 12270
Blev medlem: tis 13 dec 2005, 05:53
Ort: Stockholm

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Labrador Road 26 »

Två månader utan vatten, det överlever väl ingen?
With great collections comes great responsibility.
larsa66 till mig: Ibland tror jag att du skulle bli en bra seriefigur med dina starka åsikter och kommentarer.
E Dahlén: Mycket klokt - så sant! (Lägger till Sallander i raden av epokgörande filosofer)
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Jan Milou skrev: [...] en ny 91:an tecknare, Alan Kamieniarczyk (eller har han varit med tidigare?).

Stämmer att det är Alans debutnummer.
Därmed har vi i årets tre första nummer introducerat tre nya kreatörer,
två nya serier och en ny konstellation på Åsa-Nisse. Nu tar vi det lite lugnare ett tag, va? [;)]
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Som jag hörde det var det här någon annan kille som utsatte sig för det här frivilligt. Det var inte killen som fastnade i bilen.

(Jag antar f.ö. att han fick vatten från snön/isen på något sätt...)

Jag känner igen namnet på Alan Kamienarczyk, jag tror jag hört om något av hans fanzin eller liknande, tidigare...
Användarvisningsbild
Peral
Moderator
Inlägg: 5357
Blev medlem: fre 18 aug 2006, 01:34
Ort: Örebro

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Peral »

Är man insnöad i en Volvo så är väl den enorma tillgången av fruset vatten det stora problemet?!
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Mithroth »

Nu specificerades det aldrig att det var pga snö/is han satt fast i bilen så det är inte så lätt att veta om man inte har vetskap om nyheten sedan tidigare.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sir-L »

Jan Milou skrev:Köpte nr.3 igår. Ett på det stora hela bra nummer tycker jag och med en ny 91:an tecknare, Alan Kamieniarczyk (eller har han varit med tidigare?). Jag tycker att han har fått till figurerna ganska bra, även om det ser lite stelt ut. Verkar vara Gissberg som är den tecknare som han vill lägga sig närmast i stil. Men manuset av Jesper Karlsson kände jag igen. Idén är ju mer eller mindre tagen rakt av från ett avsnitt som gjordes för några år sedan där Översten låtsas ha tappat en plånbok full med pengar i snön på kaserngården vilket då gör tidigare motvilliga bassar pigga på att skotta. Kan inte säga exakt vilket år eller i vilket nummer den här serien publicerades. Någon som vet?


Mithroth skrev:Det där känner jag också igen från 91:an, och jag har inte läst tidningar nyare än 20 år. Så det känns som om det är ett återkommande manus.


Nu har jag inte läst nyaste numret men om det rör sig om en "en-sidare" där 91:an har straffkommendering att skotta vägen och sedan lurar i 87:an att det ska ligga en plånbok "mellan grinden å kanslihuset" så rör det ju sig om en "vecko-sida" av Egerbrandt. (Den går f.ö. också att läsa i Äventyrens Värld #3/1973.) Skulle då tro (utan att veta) att serien där Översten låtsas tappa en plånbok kanske då är den som återanvänt idéen.
Användarvisningsbild
Mithroth
Very Fine
Inlägg: 1769
Blev medlem: ons 29 aug 2007, 16:56
Ort: Simrishamn
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Mithroth »

Konceptet är samma som i Tom Sawyers Äventyr när Tom lurar sina kamrater att måla ett plank. Har säkert förekommit i litteraturen tidigare än så också.
Jag säger inte att du har fel, bara att jag har mer rätt än dig.
Användarvisningsbild
Jan Milou
Good
Inlägg: 34
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 15:04

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Jan Milou »

Läste precis nr 5 och reagerade på avsnittet "Snabba stålar" skrivet av Ulf Eliasson och tecknat av Alan Kamienaiarczyk. I början av avsnittet stjäl 87:an pengar ur 91:ans skåp. 87:an har ju alltid varit en fifflare som försökt lura pengar av folk men att här framställa honom som en simpel tjuv är att göra våld på karaktären tycker jag. Det verkar som de nya manusförfattarna inte har riktig koll på figurerna alltid. Bäst var avsnitten av Tobias Sjölund, som jag tycker har blivit en väldigt driven tecknare.
http://www.91an.net är förresten igång igen såg jag.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Jan Milou skrev:Läste precis nr 5 och reagerade på avsnittet "Snabba stålar" skrivet av Ulf Eliasson och tecknat av Alan Kamienaiarczyk. I början av avsnittet stjäl 87:an pengar ur 91:ans skåp. 87:an har ju alltid varit en fifflare som försökt lura pengar av folk men att här framställa honom som en simpel tjuv är att göra våld på karaktären tycker jag. Det verkar som de nya manusförfattarna inte har riktig koll på figurerna alltid. Bäst var avsnitten av Tobias Sjölund, som jag tycker har blivit en väldigt driven tecknare.
http://www.91an.net är förresten igång igen såg jag.

Tack för att du uppmärksammar att sidan är tillbaka. Det är mer eller mindre en uppfräschning för att sidan ska få stå kvar som info-sida.

Jag har nämligen inte köpt nya 91:an-tidningar sedan 2010, utan gottat mig i gamla tidningar från 70- och 80-talet de senaste åren. Jag blev less på tidningens nedgående kvalitet, där finurliga slutklämmar och traditionella "ett skratt per sida" ersattes i allt större grad med långtråkiga serier som slutar med ett skämt som alla redan hört förut. Att dessutom en av seriens tecknare började effektivisera sitt tecknande med att använda färdiga mallar gjorde att jag tappade känslan helt.

Genom att läsa igenom den här tråden lite snabbt verkar det som att trenden inte vänt, även om en hel del förändringar skett. Jag har sneglat mot 91:an-tidningarna på matbutiken en längre tid, men än så länge har det stannat där.

Hur ser det ut annars? Delar far och son Persson fortfarande på Kronblom? Har Norberg fått upp takten till minst en Åsa-Nisse per tidning? Och vilka 91:an-tecknare är kvar? Senast jag kollade var Anders Skoglind ganska färsk, Lozell och Gissberg var bäst, Sjölund hade en spännande stil och Nordlund, ja, han tecknade genom kopiatorn...
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Erik skrev:Att dessutom en av seriens tecknare började effektivisera sitt tecknande med att använda färdiga mallar gjorde att jag tappade känslan helt.
[...]
och Nordlund, ja, han tecknade genom kopiatorn...

Är det bekräftat att det är så? Min uppfattning är att Jonny helt enkelt är väldigt snabb och att det möjligen delvis beror på att han håller sig till liknande ansiktsuttryck/poser, men inte att han de facto skulle använda färdiga mallar eller kopiator.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

AndreasEriksson skrev:
Erik skrev:Att dessutom en av seriens tecknare började effektivisera sitt tecknande med att använda färdiga mallar gjorde att jag tappade känslan helt.
[...]
och Nordlund, ja, han tecknade genom kopiatorn...

Är det bekräftat att det är så? Min uppfattning är att Jonny helt enkelt är väldigt snabb och att det möjligen delvis beror på att han håller sig till liknande ansiktsuttryck/poser, men inte att han de facto skulle använda färdiga mallar eller kopiator.

Nej, inte alls, jag borde egentligen ha påpekat det. Det är varken bekräftat eller dementerat. Jag har aldrig hört att någon frågat honom heller.

Jag har dock själv jämfört figurer från olika serier - och de ser exakt likadana ut. Tror även någon medlem visade upp bilder med detta på 91:an-forumet. En gång hade han lyckats med att ha precis samma ansiktsuttryck och kroppsställning i samma serie! Oavsett hur han gör så gillar jag det inte, det blir på tok för stelt. Det är synd då Nordlund är en oerhört skicklig tecknare, det visade han inte minst i sin tidiga karriär, med såväl 91:an som sina egna sportserier.
mikaelbergkvist
Near Mint
Inlägg: 2366
Blev medlem: lör 20 feb 2010, 16:32

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av mikaelbergkvist »

Det är snarare med photoshop. Det är ett otyg som börjat dyka upp.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Jonny har ingen dator - eller hade åtminstone ingen när han medverkade i en Fantomen-bok som jag var med om att sätta ihop 2010. Jag tvivlar på att han har någon nu, och Eriks åsikt verkar hursomhelst bygga på observationer från 2010 och tidigare. Jonny var också otroligt snabb med att svara - i form av en tuschteckning på papper per post. Vilket innebär att jag tvivlar på att han använder sig av varken Photoshop eller kopieringsapparat utan helt enkelt är väldigt snabb, men tyvärr på bekostnad av variation.
Senast redigerad av 1 AndreasEriksson, redigerad totalt 0 gånger.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

AndreasEriksson skrev:och Eriks åsikt verkar hursomhelst bygga på observationer från 2010 och tidigare.

Korrekt. Inget annat.
Skriv svar