Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Sudden skrev:Jag har tidigare berömt Jesper Karlsson som författare och det fortsätter jag med här. Bra korta serier med klara skämt i sista rutan så som det ska vara. Hoppas han får fortsatt förtroende hos redaktören.

Det hoppas jag också [;)]

Sudden skrev:Saknar dock skämten i förstarutan Jesper.


Mitt fokus har legat på att försöka få till riktigt bra serier med tydliga poänger.
Jag har väl känt att jag inte har fått till några bra skämt i första rutan. När jag har försökt har det mest blivit halvmesyrer och då har jag valt att inte har några alls. Men kanske i framtiden jag kan få till den biten också.
/JK
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

AndreasEriksson skrev:
Sudden skrev:Intressant info om Strindholt och Lundgren! Antar att det om Strindholt har nämnts i 91:an mot väggen om han nu aldrig fick namnet utsatt i serien? Vem tecknade avsnitten som Lundgren skrev? Jag minns inte att det var någon nyproduktion av Frisk&Rask under samma period som han skrev LF (tidigt 90-tal).


Visst är det så att Leif tog upp Strindholds gärningar på Bom-serien i 91:an mot väggen när läsarna hörde av sig och inte kände igen teckningsstilen. Han visade till och med upp en provsida som Tommy hade gjort. Det här borde ha varit någon gång under 1980-82 har jag för mig.
Det var ju några tecknare som fick teckna 113 Bom från mitten av 70-talet fram till Anders Persson idag men som aldrig fick sina namn utsatta. Vissa signerade dock sina sidor själva. Andra namn som jag känner till på serien Förutom Tommy Strindholt, Bertil Wilhelmsson och Anders Persson är: Lasse Persson, Istvan Fellner, Lasse Mortimer, Bertil Wilhelmsson.

Angående Frisk & Rask så var det under den senare delen av nyproduktionen som Bertil Wilhelmsson stod för som han hade hjälp av "spökförfattare" som aldrig fick sina namn utsatt. Johnny Lundgren var en och Kjell E Genberg var en annan Bl.a. Ingen av dessa herrar hade någon större produktion utan det handlade väl snarare om något enstaka manus vardera.
Bertil brukade skriva in deras namn bredvid sitt eget på seriesidorna.

Du har rätt i att Lundgren inte skrev LF manus samtidigt som F&R utan det blev senare. Fel av mig.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Tack för feedbacken Sudden!

Åsa-Nisse serien av Patrik var egentligen ett test han gjorde innan han gjorde julalbumet.
Jag tyckte manuset var rätt kul så jag föreslog Karin att vi kunde köra den i tidningen.
När det gäller Jonnys insats på Åsa-Nisse så kan jag säga att vi också gillade det vi såg.
Han har tecknat upp ytterligare en ÅN och har manus till ett par till liggande. Så det blir mer av den varan framöver. [:)]

Intressant info om Tommy Strundholt och Johnny Lundgren. Jag vidarebefordrar till Karin!
Kollade i våra lägg och såg att det var en ny tecknare from 6/81. Osäker om det är Tommy, men serien i nummer 7/81 ser helt klart ut att vara av honom.

I nummer 15 kommer förresten Toftaligan tillbaka. Ett 18 sidigt äventyr signerat Reimerthi och Gissberg.
I övrigt tuffar tidningen på som vanligt. I alla fall fram till nummer 19-20. Då har vi en grej på gång ...

/Joakim på 91:an redax
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Egmont skrev:Tack för feedbacken Sudden!

Intressant info om Tommy Strundholt och Johnny Lundgren. Jag vidarebefordrar till Karin!
Kollade i våra lägg och såg att det var en ny tecknare from 6/81. Osäker om det är Tommy, men serien i nummer 7/81 ser helt klart ut att vara av honom.

I nummer 15 kommer förresten Toftaligan tillbaka. Ett 18 sidigt äventyr signerat Reimerthi och Gissberg.
I övrigt tuffar tidningen på som vanligt. I alla fall fram till nummer 19-20. Då har vi en grej på gång ...

/Joakim på 91:an redax

Jag har inte dessa nummer som du räknar upp hemma, men jag har några dubbletter här av två andra nummer.
I nummer 9/81 är det Tommy som har tecknat 4 sidor och i nummer 10/81 är det Lasse Persson som har 5 sidor med om du vill jämföra.

Toftaligan! Härligt! [:)]

Sudden
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Jag har en fråga till 91:an-experterna på forumet.
I en kommande serie ska 87:ans morbror medverka. Frågan är om det finns två morbröder i serien eller bara en.
I 87:an 3/96 finns en reprisserie där morbror Axel medverkar. Han är lastbilschaffis och har en "Adolf Hitler"-mustasch.
Och i 87:an 2/94 ser vi 87:an meka med en bil som tillhört hans morbror Adolf.
Kan det vara så att det är en och samma morbror? Axel Axelsson, även kallad "Adolf" pga sin mustasch?
Någon forumit som har ytterligare kunskap eller åsikter i ämnet?

När jag ändå har 87:ans familj i tankarna.
I 91:an 2/91 finns ett läsarbrev om att 87:an ska ha en syster och en systerson.
Någon som vet vilket nummer de skulle ha medverkat i?

/Joakim på 91:an redaktionen.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Egmont skrev:Jag har en fråga till 91:an-experterna på forumet.
I en kommande serie ska 87:ans morbror medverka. Frågan är om det finns två morbröder i serien eller bara en.
I 87:an 3/96 finns en reprisserie där morbror Axel medverkar. Han är lastbilschaffis och har en "Adolf Hitler"-mustasch.
Och i 87:an 2/94 ser vi 87:an meka med en bil som tillhört hans morbror Adolf.
Kan det vara så att det är en och samma morbror? Axel Axelsson, även kallad "Adolf" pga sin mustasch?
Någon forumit som har ytterligare kunskap eller åsikter i ämnet?

När jag ändå har 87:ans familj i tankarna.
I 91:an 2/91 finns ett läsarbrev om att 87:an ska ha en syster och en systerson.
Någon som vet vilket nummer de skulle ha medverkat i?

/Joakim på 91:an redaktionen.

Hej Joakim.
Lars Smedberg, som ofta skickar in läsarbrev till 91:an gjorde ett stort projekt om 87:an och hans släkttavla på 91:an.net's forum. Jag har försökt hitta inlägget i den rejält trasiga databas som forumet använde. Dessvärre utan framgång. Jag tror tyvärr inte heller att Lars besöker det här forumet. Men är det någon som har koll på det där är det Lars.

http://91an.net/old/forum/ <--- Här ligger forumet, tråden hette något i stil med "87:ans släktträd". Oftast blir det bara felmeddelanden när man försöker besöka forumet, men ibland, knepigt nog, fungerar det hur bra som helst.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sir-L »

Erik skrev:[...]
Lars Smedberg, som ofta skickar in läsarbrev till 91:an gjorde ett stort projekt om 87:an och hans släkttavla på 91:an.net's forum. Jag har försökt hitta inlägget i den rejält trasiga databas som forumet använde. Dessvärre utan framgång. Jag tror tyvärr inte heller att Lars besöker det här forumet. Men är det någon som har koll på det där är det Lars.

http://91an.net/old/forum/ <--- Här ligger forumet, tråden hette något i stil med "87:ans släktträd". Oftast blir det bara felmeddelanden när man försöker besöka forumet, men ibland, knepigt nog, fungerar det hur bra som helst.


Kollade på archive.org och lyckades hitta forumet, och två trådar ("87:ans och majorens släkttavla ?" av Lars_Smedberg och "87:ans systerson & Rosemarie..." av Lars_Smedberg"), men när jag klickade på dessa så blev jag bara vidarebefodrad till något webbhotell, eller liknande. Tyvärr!
Kennet
Good
Inlägg: 14
Blev medlem: fre 22 mar 2013, 22:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kennet »

Jag läste nyss nr 14/2013. Bra nummer!
Bra huvudserie av Boström och Sjölund. Sen var Jonas Olssons kortisar helt okej också! Hade gärna sett mer av Livet hemmavid, så skön serie ju! :D
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Tack för infon, Erik och Sir-L!
Sökte på trådnamnen på nätet men hittade bara följande
"Jag tror inte att 87:an är son till major Morgonkröök - observera att majoren själv ... Lars Fjodor Selma Knopp. Krister Sträng "87:an" Axelsson En dotter"
All info om 87:ans släkt är hjärtligt välkommen kan jag berätta. Hur obskyr den än må vara.
Vet inte hur mycket jag kan avslöja i nuläget. Men vi kan väl säga såhär: 2014 års årgång av 91:an är under planering. [;)]

Kenneth: Det blir mer av Tobias historier i tidningen framöver!
Inte i form av fler sidor av "Livet hemmavid", men han har kommit igång och börjat skriva sina egna 91:an-serier på reguljär basis!

/Joakim.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

Läste nyss nr 15/2013.

Att börja tidningen med 18 sidor med Toftaligan kan ju aldrig slå fel. När det är tecknat av Gissberg och skrivet av Reimerthi så vet man att man får en stunds god njutning.
Jag bara älskar Gissbergs detaljer i allt han tecknar. Och Pavan finns med i en ruta igen, det var ett tag sedan sist.
Måste säga att jag blir mer och mer övertygad om att Toftaligan borde få en ny chans som egen serie.

Johnny Nordlund fortsätter att imponera på mig vad det gäller hans teckningar på Åsa-Nisse. 7 nya sidor av honom i detta nummer. Låt honom fortsätta med den serien för det här gör han riktigt bra.

Nykomlingen Jesper Karlsson levererar bra manus och har två kortisar med här tecknade av Skoglind och Jonas Olsson.

På det stora hela så tycker jag att det här är ett bra sommarnummer!
Bra betyg till redaktionen!
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Egmont skrev:Tack för infon, Erik och Sir-L!
Sökte på trådnamnen på nätet men hittade bara följande
"Jag tror inte att 87:an är son till major Morgonkröök - observera att majoren själv ... Lars Fjodor Selma Knopp. Krister Sträng "87:an" Axelsson En dotter"
All info om 87:ans släkt är hjärtligt välkommen kan jag berätta. Hur obskyr den än må vara.
Vet inte hur mycket jag kan avslöja i nuläget. Men vi kan väl säga såhär: 2014 års årgång av 91:an är under planering. [;)]

/Joakim.

Jag lyckades ta mig in i tråden via bakvägen och upptäckte att jag hade fel. Släkttavlan Lars gjorde var inte baserad på tidningarna, utan var påhittad av Lars själv. Så ingen klarhet i det hela därifrån.

Men som du säkert vet, Joakim, persongalleriet har många gånger varit en enda röra utöver de vanliga karaktärerna, särskilt innan Peter Nilsson kom med sin kaninbibel. 87:an själv har ju hetat både Lars och Fjodor innan man kom överens om dubbelnamnet.

Jag känner i vilket fall inte till något mer om 87:ans morbror och det är ju givetvis fullt möjligt att du har rätt i att det är samma person. I vilket fall som helst tror jag att morbrodern skapats som en tillfällig karaktär och inte härstammar från Rudolfs tid bakom serien.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Erik: Tack för hjälpen! Vad det hela mynnar ut i får ni se 2014. Förmodligen redan i början av året.

Sudden! Tack för berömmet! [:)]

Kan nämna att det ser ut att bli ett par 91:an-aktiviteter under årets bokmässa. Men jag får återkomma till det när allt är spikat.

/Joakim på 91:an-red.
Användarvisningsbild
Sudden
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: lör 08 dec 2007, 10:30
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sudden »

I nr 16/2013 på Reveljsidorna så är jag ganska säker på att det är Ola Nyberg som har tecknat Frisk och Rask-serien som redaktör Karin tar upp.
Han tecknade den serien i början av 70-talet. Han gjorde även Rudolf Peterssons "Hjälpsamma Jönsson" vid den här tidpunkten till Åsa-Nisse tidningen.
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Finns det någon mer än jag som bara älskar omslagen på 91:an.
Jag tycker gamla omslag kunde vara en ersättare till bilsalongen. Det är synd och skam att de bara visas en gång och får vara i rampljuset i två veckor tills nästa nummer kommer.
Två av mina favoriter är "Karl XII:s likfärd" (6/2010) och den när 87:an och 91:an varit och pinkat när strålen frusit till is och man möter furiren nummer okänt (Gissberg tror jag).
Krister hade ju en del helt underbara i slutet på 80-talet oxå.
Vilket/vilka är era favoriter.
Användarvisningsbild
Egmont
Very Good
Inlägg: 93
Blev medlem: mån 06 okt 2008, 09:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Egmont »

Sudden: Tack för info. Ja, jag tror också att det är Ola som ligger bakom.

När det gäller en omslagssalong så låter det som en rätt kul idé. Vad säger ni andra?
Förslag på klassiska favoritomslag som skulle kunna ingå mottages gärna.

/Joakim.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JonasO »

Gillar snygga omslag.
Dock kanske man bör välja ut de som är extra roliga med tanke på att de flesta läsare är just läsare.
Kanske kan ha 4 st (roliga) på en sida.
Skulle såklart gärna se KP´s otroliga omslag igen. Gärna på insidan där pappret är blankt.

/JonasO
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Sant, många 91:an-omslag funkar ju som skämtteckningar. Det kanske är så man ska tänka vid urvalet. Det blir lite som en "biserie" á la Larson (fast en annan typ av humor).

Vill för övrigt bättre sent än aldrig säga att det var kul att läsa Lilla Fridolf-följetongen, men att det var lite väl långt. Det blev alldeles för många nummer med bara 6 sidor LF innan man kommit igenom hela äventyret. Att köra ett helt julalbum som specialare i Humorklassiker eller 91:an kavalkad kanske vore bättre?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Låter som att det är dags att ta upp "Årets snyggaste omslag"-omröstningen igen? Var en ganska kul grej och roligast blev det när affischen kom med som bilaga.

Vykort ligger visserligen lite ur tiden, men det vore ett ganska trevligt format som "samlarbilder" på några av de fyndigaste omslagen genom tiderna. Skulle kunna vara något att sätta upp på väggen.
Användarvisningsbild
Gissberg
Good
Inlägg: 27
Blev medlem: tor 04 okt 2007, 23:12
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Gissberg »

JKarlsson skrev:Finns det någon mer än jag som bara älskar omslagen på 91:an.
Jag tycker gamla omslag kunde vara en ersättare till bilsalongen. Det är synd och skam att de bara visas en gång och får vara i rampljuset i två veckor tills nästa nummer kommer.
Två av mina favoriter är "Karl XII:s likfärd" (6/2010) och den när 87:an och 91:an varit och pinkat när strålen frusit till is och man möter furiren nummer okänt (Gissberg tror jag).

Omslaget med frusna strålarna var ett tag sen - 11 år!
Bild
JKarlsson
Good
Inlägg: 26
Blev medlem: tor 16 maj 2013, 08:36

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JKarlsson »

Gissberg skrev:
JKarlsson skrev:Finns det någon mer än jag som bara älskar omslagen på 91:an.
Jag tycker gamla omslag kunde vara en ersättare till bilsalongen. Det är synd och skam att de bara visas en gång och får vara i rampljuset i två veckor tills nästa nummer kommer.
Två av mina favoriter är "Karl XII:s likfärd" (6/2010) och den när 87:an och 91:an varit och pinkat när strålen frusit till is och man möter furiren nummer okänt (Gissberg tror jag).

Omslaget med frusna strålarna var ett tag sen - 11 år!
[BILD]


Som sagt underbar!
En personlig favorit
Skriv svar