Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Indexeringen av serietidningen som påbörjades för något år sedan görs av en frilans. Som givetvis får ersättning. [:)] Där finns det ett behov, så att vi ska kunna undvika att reprisera samma serie för tätt inpå. (Tidigare har en del av materialet funnits listat i handskrivna listor. Men inte alla årgångar.)
Ska kolla med Karin nästa gång jag träffar henne hur det är på julalbumsfronten, samtidigt som jag kollar med henne om det finns intresse/budget för att göra nåt med innehållet i dem.
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kajan »

Hur många här är det som gillar "En brat i skogen" då?

I mina ögon är det en serie som sällan eller aldrig har nån rolig poäng samt att den är riktigt uselt tecknad. Passar inte in i tidningen helt enkelt.
Skulle hellre se en sida till med "Viltliv" istället.
Användarvisningsbild
JonasO
Very Good
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 27 feb 2013, 18:02
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av JonasO »

Satt och tittade på "91:an i skånska kriget" av Claes Reimerthi och Gert Lozell (Facebook).Wow [|)] , vad snyggt. Har sett dem klara delarna men att även se skisser mm. är riktigt skoj.
Hoppas Gert forsätter att lägga upp bilder typ "bakom serien" bilder, skisser mm även från andra delar . Det är nog inte bara jag som kan lära sig ett och annat.

Hoppas verkligen det kommer mer likt detta.

Tack för sidan. [:)]
https://www.facebook.com/91aniskanskakr ... e_internal

/JonasO
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Serieankan »

Kajan skrev:Hur många här är det som gillar "En brat i skogen" då?

I mina ögon är det en serie som sällan eller aldrig har nån rolig poäng samt att den är riktigt uselt tecknad. Passar inte in i tidningen helt enkelt.
Skulle hellre se en sida till med "Viltliv" istället.

I början var jag helt emot ''En brat i skogen'', både manus och teckningar. Men jag har lärt mig att uppskatta den mer och mer eftersom. Ibland kan den faktiskt vara lite rolig, men det väldigt sällan. Och då den inte är rolig är det också bra på ett vis, då känner man att resten av serierna i tidningen är extra bra. [:o)] Den piggar på något konstigt sett upp hela tidningen fast den inte är så bra...vilket är bra.

Jag håller med, ''Viltliv'' är en jättebra serie, 2 sidor är lagomt, men varför bara en sida ibland, och ibland två?
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4392
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av RioGrande »

JonasO skrev:Satt och tittade på "91:an i skånska kriget" av Claes Reimerthi och Gert Lozell (Facebook).Wow [|)] , vad snyggt. Har sett dem klara delarna men att även se skisser mm. är riktigt skoj.
Hoppas Gert forsätter att lägga upp bilder typ "bakom serien" bilder, skisser mm även från andra delar . Det är nog inte bara jag som kan lära sig ett och annat.

Hoppas verkligen det kommer mer likt detta.

Tack för sidan. [:)]
https://www.facebook.com/91aniskanskakr ... e_internal

/JonasO


Kan bara hålla med. Vet inte om du skaffat "91:an Presentbok 1: 30-åriga kriget`"? Annars kan den rekommenderas! Jag köpte den genom Bokus. Trots att den har några år på nacken finns den fortfarande att köpa. [^]
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Serieankan skrev:Jag håller med, ''Viltliv'' är en jättebra serie, 2 sidor är lagomt, men varför bara en sida ibland, och ibland två?

Tanken är att vartannat nummer ska ha två sidor Viltliv. Men ibland kan det bli nån seriesida för mycket när tidningen planerats klart, av en eller annan orsak. (Felräkning eller byte av innehåll i sista minuten tex.) Då är det lätt att ta en av de ensidorna och lägga i ett kommande nummer istället. Lättare att flytta en ensida än att byta ut en längre serie mot nån som är en sida kortare.
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kajan »

Serieankan skrev:
Kajan skrev:Hur många här är det som gillar "En brat i skogen" då?


I början var jag helt emot ''En brat i skogen'', både manus och teckningar. Men jag har lärt mig att uppskatta den mer och mer eftersom. Ibland kan den faktiskt vara lite rolig, men det väldigt sällan. Och då den inte är rolig är det också bra på ett vis, då känner man att resten av serierna i tidningen är extra bra. [:o)] Den piggar på något konstigt sett upp hela tidningen fast den inte är så bra...vilket är bra.


Inget vidare bra betyg för tidningen om du tycker att det är bra om "En brat i skogen" är med bara för att lyfta det övriga materialet. [:I]

Ingen i min bekantskapskrets som läser 91:an gillar den serien. Wanloo har ingen humor och kan inte teckna, är omdömet. Skulle vara intressant att få veta vad läsarna tycker om den egentligen. Men numera finns det inga insändarsidor där läsarna låter sig höras längre tyvärr.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Kajan skrev:Ingen i min bekantskapskrets som läser 91:an gillar den serien. Wanloo har ingen humor och kan inte teckna, är omdömet.
Läser dessa personer några andra serier/serietidningar alls förutom 91:an?
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Cadial
Very Fine
Inlägg: 970
Blev medlem: fre 04 sep 2009, 18:37

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Cadial »

AndreasEriksson skrev:
Kajan skrev:Ingen i min bekantskapskrets som läser 91:an gillar den serien. Wanloo har ingen humor och kan inte teckna, är omdsom jag minns soömet.
Läser dessa personer några andra serier/serietidningar alls förutom 91:an?

Intressant att ha en hel bekantskapskrets som laser 91:an! Sjalv kanner jag bara en enda person som laser den, om nagon fornyar prenumerationen varje ar. Kollade pa natet efter Wanloos serie; platsar ju latt humormassigt i 91:an, inte minst for att det ar en ganska trakig tidning:
http://johanwanloo.blogspot.co.il/2013/ ... kogen.html
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av rkaj »

Kajan skrev:Ingen i min bekantskapskrets som läser 91:an gillar den serien. Wanloo har ingen humor och kan inte teckna, är omdömet.


Jag tycker En Brat i Skogen är riktigt kul ibland och lite trevligt småfånig ibland ... Är nog över medel för 91:an-tidningen ...

Men då är jag ju inte trogen 91:an-läsare, så det kanske helt enkelt inte är i den tidningen Wanloo passar bäst?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

AndreasEriksson skrev:
Kajan skrev:Ingen i min bekantskapskrets som läser 91:an gillar den serien. Wanloo har ingen humor och kan inte teckna, är omdömet.
Läser dessa personer några andra serier/serietidningar alls förutom 91:an?

Kan iofs kännas litet irrelevant. Huvudfrågan är om serien gör att tidningen säljer bättre eller sämre...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kajan »

AndreasEriksson skrev:
Kajan skrev:Ingen i min bekantskapskrets som läser 91:an gillar den serien. Wanloo har ingen humor och kan inte teckna, är omdömet.
Läser dessa personer några andra serier/serietidningar alls förutom 91:an?



Ja. Gör du?
Kajan
Very Good
Inlägg: 68
Blev medlem: ons 14 jan 2015, 11:14

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kajan »

rkaj skrev:
Kajan skrev:Ingen i min bekantskapskrets som läser 91:an gillar den serien. Wanloo har ingen humor och kan inte teckna, är omdömet.


Jag tycker En Brat i Skogen är riktigt kul ibland och lite trevligt småfånig ibland ... Är nog över medel för 91:an-tidningen ...

Men då är jag ju inte trogen 91:an-läsare, så det kanske helt enkelt inte är i den tidningen Wanloo passar bäst?



Kan kanske vara en generationsfråga om man gillar "Bratten" eller inte. De som jag ovan kallar för min 91:an-läsande bekantskapskrets återfinns både bland arbetskamrater och vänner privat, men det vi har gemensamt är att vi är mellan 40 och 45 år och läser mycket serier och har gjort så sedan urminnes tider. Men jag ska inte blanda in de andras tycke och smak vidare utan bara komma med mina egna åsikter.

Det låter kanske som att jag bara gnäller här men så är det inte egentligen. Redaktionen gör ett fint jobb med tidningen och blandningen av serier är bra förutom just "Bratten" då.
Jättekul med de nya tecknarna på 91:an för övrigt, de gör bra ifrån sig. Kul också med lite olika tecknare på Åsa-Nisse. Är riktigt imponerad av både Grahn och Nordlund på den serien, mindre imponerad av Olle Nilsson som jag gillade så mycket när han tecknade 91:an på 80-talet.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sir-L »

Kajan skrev:[...]
Kan kanske vara en generationsfråga om man gillar "Bratten" eller inte. De som jag ovan kallar för min 91:an-läsande bekantskapskrets återfinns både bland arbetskamrater och vänner privat, men det vi har gemensamt är att vi är mellan 40 och 45 år och läser mycket serier och har gjort så sedan urminnes tider. Men jag ska inte blanda in de andras tycke och smak vidare utan bara komma med mina egna åsikter.
[...]

Jag tror det bara är tycke och smak. Jag tillhör generationen du nämner (40-45), och det gör väl dessutom Wanloo har jag för mig. Vi om några är ju uppväxta med Wanloos serier, inte för att man behöver gilla det för det. (Fast jag gör oftast det)
[Tillägg]
Vad jag skulle komma fram till, innan jag var tvungen att gå av tåget, var att Andreas fråga "om de läser mycket serier" var i mitt tycke befogat. Bland mina kompisar är det de som läser just 91:an, Knasen och dylika tidningar de som inte gärna läser några andra sorters serier än just av den typen. De är nog kanske inte så förtjusta i just Wanloos stil. Så 91:an kanske inte är den bästa tidningen för Wanloos serie (nu vet jag iof inget om serien, då jag sällan köper 91:an)
(Fast Wanloo är som bäst när han gör äventyrsserier som "Kapten Klara", "De äventyrslystna karlakarlarna", "Guldankan" och "Rocky Manlyfist".)
Senast redigerad av 1 Sir-L, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
AndreasEriksson
Near Mint
Inlägg: 2224
Blev medlem: fre 21 okt 2005, 13:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av AndreasEriksson »

Kajan skrev:
AndreasEriksson skrev:
Kajan skrev:Ingen i min bekantskapskrets som läser 91:an gillar den serien. Wanloo har ingen humor och kan inte teckna, är omdömet.
Läser dessa personer några andra serier/serietidningar alls förutom 91:an?

Ja. Gör du?

Jo, jag läser lite annat också. Men om man tycker att Wanloo, en av Sveriges populäraste och mest hyllade serieskapare, både saknar humor och teckningstalang så tänker jag mig att det kanske beror på att man är ovan vid/ogillar annat än "91:an-normen". EBIS sticker ut i 91:an-tidningen, det kan jag hålla med om. Jag kan tänka mig att den skulle tas emot med öppnare armar av t.ex. Herman Hedning-tidningens läsare.
Ger ut DYLAN DOG och SONS OF ANARCHY på svenska! http://www.adesmedia.se + http://www.facebook.com/DylanDogSweden
Användarvisningsbild
Serieankan
Very Good
Inlägg: 56
Blev medlem: ons 09 apr 2014, 13:08

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Serieankan »

Kajan skrev:
Serieankan skrev:
Kajan skrev:Hur många här är det som gillar "En brat i skogen" då?


I början var jag helt emot ''En brat i skogen'', både manus och teckningar. Men jag har lärt mig att uppskatta den mer och mer eftersom. Ibland kan den faktiskt vara lite rolig, men det väldigt sällan. Och då den inte är rolig är det också bra på ett vis, då känner man att resten av serierna i tidningen är extra bra. [:o)] Den piggar på något konstigt sett upp hela tidningen fast den inte är så bra...vilket är bra.


Inget vidare bra betyg för tidningen om du tycker att det är bra om "En brat i skogen" är med bara för att lyfta det övriga materialet. [:I]

Det var inte så jag menade, även om man kan tro det. Jag menar att då känner man verkligen hur bra det andra är. Mycket bättre, alltså menar jag inte att det andra är tråkigt. Och jag tycker faktiskt att "En brat i skogen" kan vara bra ibland, men då den inte är det så är den bra på det sättet. Det var inget jag riktigt menade allvarligt.
Användarvisningsbild
UlfK
Tekniker och TF Admin
Inlägg: 4249
Blev medlem: tis 12 maj 2009, 10:48
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av UlfK »

Wakuran skrev:
AndreasEriksson skrev:
Kajan skrev:Ingen i min bekantskapskrets som läser 91:an gillar den serien. Wanloo har ingen humor och kan inte teckna, är omdömet.
Läser dessa personer några andra serier/serietidningar alls förutom 91:an?

Kan iofs kännas litet irrelevant. Huvudfrågan är om serien gör att tidningen säljer bättre eller sämre...


Jag är ju nästintill fanboy vad gäller Wanloo, och hör faktiskt till de människor som emellanåt (4-5 gånger per år, när jag räknar ordentligt) köper lösnummer av såväl 91:an som Herman Hedning enbart för Wanloos medverkan. Resten av 91:an håller kvalité, så jag skulle läsa den men inte köpa den. (Herman Hedning skulle jag däremot varken läsa eller köpa utan JW.)

Som alltid i en titel som blandar flera serier, finns det alltid någon som uppskattar även de udda bitarna.
Läs om serier på alla möjliga sätt:
Serieforum.seSerienytt.seSeriekatalogen.seNearmint.se
Serieforum.se på Facebook
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Serieankan skrev:Det var inte så jag menade, även om man kan tro det. Jag menar att då känner man verkligen hur bra det andra är. Mycket bättre, alltså menar jag inte att det andra är tråkigt. Och jag tycker faktiskt att "En brat i skogen" kan vara bra ibland, men då den inte är det så är den bra på det sättet. Det var inget jag riktigt menade allvarligt.


Beavis & Butthead skrev:Beavis: Hey Butt-Head, how come like, some stuff sucks, but then like, some stuff is pretty cool? Heh heh…
Butt-Head: Uh… huh huh… well, huh huh… If nothing sucked, and like, everything was cool all the time, then it’s like, how would you know it was cool? Huh huh…
Beavis: Heh heh, I would know. Heh heh… you just said, everything would be cool. Heh heh…
Butt-Head: I mean like, if I wasn’t here. Huh huh…
Beavis: Oh yeah, yeah. Heh heh… that would be cool. Heh heh..
Butt-Head: No, butt-munch. I mean like, let’s say someone came up and just hit you upside the head.
Beavis: Yeah. Heh heh…
Butt-Head: Well, huh huh… that would be cool. Huh huh…
Beavis: No it wouldn’t, that would suck!
Butt-Head: Yeah. Uh! (smack)
Beavis: Ahhh! cut it out, butt-hole.
Butt-Head: Uh! (smack)
Beavis: Ahh! Heh heh…
Butt-Head: Huh huh… now that was cool! Huh huh…
Beavis: No it wasn’t, that sucked! Heh heh…
Butt-Head: Huh huh.. Yeah, but like, huh huh… ya know after it’s over, huh huh… doesn’t it like, feel pretty cool? Huh huh…
Beavis: Heh heh… oh yeah, yeah, heh heh, yeah, heh heh…
Butt-Head: See, it’s like, you need stuff that sucks to have stuff that’s cool. Huh huh…
[;)]
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Kajan skrev:Men numera finns det inga insändarsidor där läsarna låter sig höras längre tyvärr.


Åjo! Visst finns det en insändarsida i 91:an. "Kontakt" heter den. Men för att sidan ska finnas med så behöver det komma in läsarbrev. Med andra ord är det bara att skriva. [:)]
wombat1000
Good
Inlägg: 46
Blev medlem: mån 28 maj 2012, 14:41

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av wombat1000 »

Kajan skrev:Hur många här är det som gillar "En brat i skogen" då?

I mina ögon är det en serie som sällan eller aldrig har nån rolig poäng samt att den är riktigt uselt tecknad. Passar inte in i tidningen helt enkelt.
Skulle hellre se en sida till med "Viltliv" istället.

Jag tycker att En brat är rolig, och definitivt bättre än Viltliv.
Skriv svar