Stora - 91:an tråden

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Tja jo kanske, iaf är det ingen fara alls för handlingen så möjligt att sidan togs bort från början.
Och sidan 21 finns ju boken då med en uppvisad kasserad bild, så det finns inget hopp i sidnummer.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av germund »

Wakuran skrev:Jag vet inte om det eventuellt kan ha varit något redaktionellt val för att få ett bättre flyt i historien, eller för att synka albumet med att höger och vänster uppslag skulle hamna på rätt sida, eller något sånt...
Jag uppskattar engagemanget, men får tillstå att nej, det var inget medvetet val att utelämna sidan utan en vurpa precis före tryck.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av BoJustBo »

Så hur får man tag på version av denna sida om man missade den på bokmässan?
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av MrKumquack »

BoJustBo skrev:Så hur får man tag på version av denna sida om man missade den på bokmässan?

Jag tog kontakt med Egmont i torsdags med en fråga om sidan, där jag hänvisade till mässbesökarna som fick ett lösblad. Fick tillbaks ett svar där det stod att de skulle undersöka saken.
Jag återkommer när och om jag vet något mer.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Agentum »

Kan de inte lägga ut den på nätet i bra kvalitet så kan man ju bara se den eller ev. Ladda ner den o skriva ut.

Att skicka sidan till alla oss ägare av boken är ju hopplöst.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Kan de inte lägga ut den på nätet i bra kvalitet så kan man ju bara se den eller ev. Ladda ner den o skriva ut.

Att skicka sidan till alla oss ägare av boken är ju hopplöst.

Jo, det var det någon här som föreslog tidigare. På Facebook och hemsida.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av germund »

BoJustBo skrev:Så hur får man tag på version av denna sida om man missade den på bokmässan?
Maila 91:an-tidningen så kan vi skicka ut en sida. Epost: 91an@egmont.se
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sir-L »

Wakuran skrev:
Agentum skrev:Kan de inte lägga ut den på nätet i bra kvalitet så kan man ju bara se den eller ev. Ladda ner den o skriva ut.

Att skicka sidan till alla oss ägare av boken är ju hopplöst.

Jo, det var det någon här som föreslog tidigare. På Facebook och hemsida.

Vet att Agent-X9 lade ut en sida på nätet, som saknades i tidningen.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av MrKumquack »

MrKumquack skrev:
BoJustBo skrev:Så hur får man tag på version av denna sida om man missade den på bokmässan?

Jag tog kontakt med Egmont i torsdags med en fråga om sidan, där jag hänvisade till mässbesökarna som fick ett lösblad. Fick tillbaks ett svar där det stod att de skulle undersöka saken.
Jag återkommer när och om jag vet något mer.

Fick i början av veckan mitt ex av sidan 21. [:)] Tack Germund för tips om e-postaddressen som går direkt till 91:an!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av germund »

MrKumquack skrev:Tack Germund för tips om e-postaddressen som går direkt till 91:an!
Tja, adressen går just nu rakt till Joakim ,som i det här fallet vidarebefordrar till mig så att jag kan skicka ut.
Joakim Gunnarsson
Fine
Inlägg: 509
Blev medlem: tis 10 jun 2008, 22:19
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Joakim Gunnarsson »

Nu har det blivit dags att scanna samtliga veckosidor från 1962, så att vi kan publicera dem komplett och kronologiskt i tidningen.
Men vi saknar retligt nog fem stycken. Varken tryckta sidor, reprokopior eller original har dykt upp.
Finns det någon som har följande nummer av tidningen Aktuellt?

3/62 "Ska vi slå vad om en femma vem som kan kasta snöboll längst?"
19/62 "Hå, hå - ja, ja, va ja känner mej trött å förbi ida"
20/62 "Vill 91:an tvätta av min bil ty svärmor ska köras till järnvägsstationen i och för hemtransport,"
27/62 "De här må du tro, 87:an - har ja listat ut knepigt!"
28/62 "Sätt dej här ute i trädgården och ha det skönt ett tag så går ja å kokar kaffe!"

Sidorna i dessa nummer ska inte ha gått i några julalbum. (Citaten är första rutans första replik, hämtade från vårt index.)
Håller tummarna för att vi ska lyckas lokalisera även dessa svåråtkomliga sidor.
Det går bra att mejla till 91an@egmont.se eller skicka ett PM här på forumet.
Tack på förhand!

/Joakim på 91:an-redaktionen.
Användarvisningsbild
Sir-L
Near Mint
Inlägg: 2107
Blev medlem: tor 06 jan 2005, 00:26
Ort: Sweden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Sir-L »

Jag köpte ett gäng Aktuellt från 1962 för ett tag sedan. Ska kolla vilka nummer det är när jag kommer hem.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Angående 91:an och Skånska Kriget, som det pratades om tidigare, så har Smorkin scannat in* den saknade sidan på sin blogg nu, så den borde man kunna ladda ned därifrån om man inte orkar maila 91:an-redaktionen...

https://smorkin.wordpress.com/2018/01/1 ... losningar/
https://smorkin.files.wordpress.com/201 ... dan-21.jpg

*Eller eventuellt lagt upp en kopia han tidigare fått på mailen...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

"Aktuellt ur levande livet", "Aktuellt från hela världen" och "Aktuellt för män" från 1962 verkar finnas inne på KB i Stockholm, också, men osäker på hur man går till väga för att ta kopior därifrån...

https://ask.kb.se/F/ICRUMAP7IEHM3RN9NEA ... format=999
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

91:an 2018-4.

Börjar med 91:an-serie och Kronblom, helt ok, inte dåliga men inte jättebra heller. Radio Gaga är ett bra och nytt bidrag i 91:an. Trevligt med korsord och insändarsidor. Livet Hemmavid; brukar vara bättre. Ferguson känns lite uttjatat, mest lätta ordvitsar i serieform. Trevlig retro-känsla med Flygsoldat 113 Bom. Även bra med återpublicering av g:a 91:an-serier. Ga Åsa-Nisse känner jag mig inte riktigt lika bekväm med. Annars helt ok men inte jättebra med Åsa-Nisse och hans misslyckade uppfinningar. Tidningen avslutas med två bra 91:an-serier.

För övrigt så skulle jag gärna vilja ha som biserier i 91:an Hagbard Handfaste och Snake.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Kattmannen skrev:För övrigt så skulle jag gärna vilja ha som biserier i 91:an Hagbard Handfaste och Snake.

Det har tyvärr funkat rätt dåligt med utländska serier i 91:an-tidningen tidigare, men Hagbard har åtminstone vikingatema.

Snake, var det den där gamla humorserien om den deprimerade och mobbade huggormen?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

Wakuran skrev:
Kattmannen skrev:För övrigt så skulle jag gärna vilja ha som biserier i 91:an Hagbard Handfaste och Snake.

Det har tyvärr funkat rätt dåligt med utländska serier i 91:an-tidningen tidigare, men Hagbard har åtminstone vikingatema.

Snake, var det den där gamla humorserien om den deprimerade och mobbade huggormen?


Ja! Det är precis den orm-serien jag tänker på! Och han är olyckligt kär i en ormtjej också, tecknad med kvinnliga attribut.

Annars har det hänt att jag tyckt att biserier i 91:an varit bra, men inte passat in i den genren som bör vara i 91:an.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Kattmannen »

Kattmannen skrev:
Wakuran skrev:
Kattmannen skrev:För övrigt så skulle jag gärna vilja ha som biserier i 91:an Hagbard Handfaste och Snake.

Det har tyvärr funkat rätt dåligt med utländska serier i 91:an-tidningen tidigare, men Hagbard har åtminstone vikingatema.

Snake, var det den där gamla humorserien om den deprimerade och mobbade huggormen?


Ja! Det är precis den orm-serien jag tänker på! Och han är olyckligt kär i en ormtjej också, tecknad med kvinnliga attribut.

Annars har det hänt att jag tyckt att biserier i 91:an varit bra, men inte passat in i den genren som bör vara i 91:an.


En annan serie jag skulle vilja se som biserie i 91:an är Knallhatten! En gammal härligt knasig amerikansk serie! :)
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Wakuran »

Knallhatten gick väl däremot i 91:an för länge sen... För en gångs skull tror jag inte man försökt imitera den där hillbillydialekten utan bara översatt rakt av till vanlig svenska...
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Stora - 91:an tråden

Inlägg av Erik »

Wakuran skrev:Knallhatten gick väl däremot i 91:an för länge sen... För en gångs skull tror jag inte man försökt imitera den där hillbillydialekten utan bara översatt rakt av till vanlig svenska...

Jo det stämmer. Knallhatten var en av biserierna som var med i den första 91:an-årgången 1956. Serien ansågs förmodligen inte riktigt passa in i tidningen, utan ersattes istället av Torsten Bjarre-serierna Flygsoldat 113 Bom, Oskar och Lilla Fridolf.

När vi ändå snackar biserier så är jag inte särskilt imponerad av Radio Gaga. Tycker humorn känns tunn. Personligen tycker jag att strippformatet hör hemma i dagstidningarna, där man får en Hälge-stripp om dagen. Det blir liksom lite tjatigt med flera sidor strippar på rad.

De gamla 113 Bom-serierna som publicerats hittills i år tycker jag däremot är ett riktigt fynd, toppklass!
Skriv svar