Gnuttarna av Lars Mortimer

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Stora stygga vargen
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 14:53
Ort: Hackås
Kontakt:

Gnuttarna av Lars Mortimer

Inlägg av Stora stygga vargen »

Fick en riktig nostalgikick för nå'n vecka sedan när jag hittade ett gammalt nummer av Lars Mortimers "Gnutten & Co" som gavs ut under andra hälften av 80-talet. (Det hela resulterade i en Facebook-grupp http://www.facebook.com/group.php?gid=86640061381#/group.php?gid=86640061381&ref=mf )

Mortimer ritar ju som bekant numera Hälge. Min fråga är i fall någon vet om gnuttarna (eller någon annan Mortimer-figur - Bobo till exempel) någon gång har gästspelat i Hälge?
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Inlägg av Wakuran »

Var på ett antikvariat på Södermalm nyligen och berättade för ägaren som letade igenom sina serietidningar att hans "Gnutten"-tidning var en äldre serie av Hälge-tecknaren.

Han blev nyutkommen gnuttfan rätt snabbt. ;)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Gnuttarna var en total ripp-off av smurfarna, rätt kasst egentligen.
Jag tror inte han väljer att låta dem dyka upp i hans Hälge som ju faktiskt slog ordentligt still skillnad mot det där äldre materialet för barn.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stora stygga vargen
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 14:53
Ort: Hackås
Kontakt:

Inlägg av Stora stygga vargen »

Nä, det är ju väldigt stor skillnad på Hälge och gnuttarna. Så det är klart att de inte agerar tillsammans. Jag tänkte mest om de hade synts till i bakgrunden, eller så. Mortimer brukar/brukade ju ha lite lustiga bakgrundsfigurer som tyst betraktar huvudpersonerna.

Klart att gnuttarna är en ripoff på smurferna, men jag tycker inte de är kassa för det. Jag hade väldigt stor behållning av dem när jag var i "rätt ålder". Jag gillar Peyo och hans tecknarstil, men jag har också alltid varit ett stort fan av Lars Mortimer och hans stil.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Inlägg av Agentum »

Ja du menar som en cameo, dvs de kan synas i nån bakgrund som leksak eller liknade, jo det kunde han ju haft, då hade de ju inte behövt finnas i samma värld, vilket vore uteslutet då läsgruppen är en totalt annan.

Jag tycker de var kassa, MEN jag är för gammal för dem, min yngre syster prenumererade på Bobo och de där tidningarna så jag vet vad det var iaf.
Det blir nästan alltid en annan sak om man är uppväxt med serien i fråga, även om jag nog kliar mig i huvet ibland och undrar varför jag gillade vissa serier förr, de är usla helt enkelt:-)
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Stora stygga vargen
Good
Inlägg: 41
Blev medlem: sön 20 maj 2007, 14:53
Ort: Hackås
Kontakt:

Inlägg av Stora stygga vargen »

[quote="Agentum"]

Ja du menar som en cameo, dvs de kan synas i nån bakgrund som leksak eller liknade, jo det kunde han ju haft, då hade de ju inte behövt finnas i samma värld, vilket vore uteslutet då läsgruppen är en totalt annan.[/quote]

Ja, precis! En cameo. Är det någon som sett något?

[quote="Agentum"]

Jag tycker [inte?] de var kassa, MEN jag är för gammal för dem, min yngre syster prenumererade på Bobo och de där tidningarna så jag vet vad det var iaf.
Det blir nästan alltid en annan sak om man är uppväxt med serien i fråga, även om jag nog kliar mig i huvet ibland och undrar varför jag gillade vissa serier förr, de är usla helt enkelt:-)
[/quote]

Det är likadant med Bob de Moors "Johan och Stefan" för mig. Jag gillade verkligen dem när jag var yngre, men när jag läste igenom Drottning Thias cigariller för några år sedan tyckte jag inte alls den var någon speciellt. Ganska enkel och faktiskt tråkig.
Skriv svar