Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Jag tycker iaf final incal var helt ok och knöt ihop en del från incal helt enkelt.

Before är inte så nödvändig men ok man får veta lite mer om incalvärlden.

Men visst det är mest lyckat med föreningen mellan författare och tecknare i incal såklart, svårt för nån annan att ta upp.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

BoJustBo skrev:Läser just nu Mean Team skapad av John "Judge Dredd" Wagner, Alan Grant och Massimo Belardinelli för 2000ad. Kul framtids sport serie.

smorkin skrev:Läser också "The Final Incal" och herrejösses vilken smörja. Innan den läste jag om "The Incal" och "Before the Incal" där den senare också är riktigt usel; måste erkänna att just nu är jag inte ens så glad i "The Incal" eftersom de andra två är så tråååkiga.

Hah, och jag som just köpte Before the Incal och Final Incal under gårdagens rea, ska bli kul att se om jag tycker likadant ;)

Jag hoppas verkligen du gillar dem mer än jag gjorde :-) Brasklapp dock: Är smått allergisk mot Jodorowsky när han skriver manus där han inte koncentrerar sig utan bara öser på med nya saker hela tiden, plus stora doser flum av trist sort. Så inte alls säkert du kommer tycka samma sak!
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

oj, läs inte Metabarons eller Technopriests hha, då skulel du avlida då det bara är nytt hela tiden och det tar aldrig slut.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Hmm jo, jag tenderar ju gilla just det i hans serier (och det är ju ganska vanligt i hans serier om man räknar just hans sci-fi epos.)
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Japp i mindre doser är det ok, läser man rubbet rakt igenom blir man omtöcknad och orkar inte med mer ny information.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
rkaj
Near Mint
Inlägg: 3546
Blev medlem: ons 05 jan 2005, 20:18
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av rkaj »

Jag läste just ut ElfQuest, the final quest vol 2. Det här är riktigt bra! Wendy Pini lyckas kombinera att göra en fortsättning där det händer och avslöjas stora saker med att det verkligen känns som ElfQuest. Antingen är hon en mästare på att tolka om saker i sina egna gamla serier så de passar in i hennes nya idéer eller så är det här faktiskt den avslutning hon hade planerat från början.

Väntar otåligt på volym 3 ... [8D]
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Läser Nemesis the Warlock book 1 av Pat Mills och Kevin O'Neill. Utflippad sci-fi från 2000AD precis som det skall vara.
Bild
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Just klar med Harley's Little Black Book #4.

Bild

Tydligen är jag ensam i läsekretsen (!) om att ha identifierat storyn som en en parafras på Alistair MacLeans Where Eagles Dare, något som har bekräftats av Jimmy Palmiottitwitter... (Tydligen en av hans favoritthrillers.) Bombshell-Harley skall troligen föreställa major Smith och vår tids Harley är naturligtvis löjtnant Schaffer.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
larsa66
Moderator
Inlägg: 2353
Blev medlem: ons 13 jun 2012, 20:50
Ort: Robertsfors
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av larsa66 »

Agent X9 julalbum, eller specialalbum 2016 som det heter. Jag har bara läst Modesty än men det var en riktigt fin historia om utspelar sig i Venedig. Den har allt som en julhistora behöver. En bortglömd skatt, föräldralösa ungar, och elaka, samvetslösa tjuvar. Håller resten av urvalet samma klass är jag nöjd. Holdaway som tecknare förresten, den bäste.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läser Luc Orient på norska. I Norge heter figuren Kim West. Det är ett roligt namn, eftersom L'orient egentligen är östern. Serien återutges i de ambitiösa Tempovolymerna (varje volym samlar tre gamla fransk-belgiska album som gick i serietidningen Tempo på 60- och 70-talen (samma som svenska Banggg/Champion och danska Fart og Tempo)).
Detta är kul. Äntligen får man läsa denna serie som man hört så mycket om, men ALDRIG fått läsa...
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik »

Läser just nu Marcus Ivarssons tolkning av Selma Lagerlöfs "En herrgårdssägen". Det är en bildberättelse med ovanligt mycket text, för en som är mer van vid humorserier. Det är färglagd som gulnat papper, antagligen för att få den rätta feelingen (utspelar sig på 1830-talet). Jag gillar verkligen Ivarssons stil och ska se till att läsa något mer av honom. Boken handlar om kärlek och hopplöshet mellan olika klasser och bjuder på en hel del dramatik. Jag har bara sista kapitlet kvar nu och boken har verkligen stegrat hela vägen.

Innan detta läste jag Eisner-beprisade "Egendomen" av israeliska serieskaparen Rutu Modan. En fantastiskt bra bok och berättelse om en judisk familj som återvänder till Polen, långt efter krigen, för att återta familjens rättmätiga egendom. Redan tidigt i boken anar man dock att det finns en twist, och Modan lägger skickligt in flera ledtrådar längs vägen. Oerhört spännande historia. Teckningarna påminner mig mer om tecknade tv-serier än albumserier/humorserier och de är i det stora hela detaljerade med snygga stadsmiljöer från Warszawa och naturmiljöer.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Denna! Blake og Mortimer... DEN ska jag läsa nu! Bild
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik »

Bild

Like a velvet glove cast in iron av Daniel Clowes.

Bara läst första kapitlet än så länge. Förmodligen den sjukaste serie jag läst. Men den är inte dålig för det, tvärtom.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Jag har ju inte läst hela serien än, även om albumet borde ligga i någon hög...

...men mitt intryck är att det verkar ha litet David Lynch-vibbar...(?)
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
BoJustBo
Moderator
Inlägg: 1444
Blev medlem: tor 30 jul 2015, 10:23

Re: Vad läser ni?

Inlägg av BoJustBo »

Bild

Lite för mycket popkultur referenser. Fast de stripparna som håller sig undan från sådana fällor är riktigt skoj.
Läser den på engelska, men spanska omslaget var första jag hittade på google.
Mina serier
Mer skimrande än guld viewtopic.php?f=61&t=10853
De skrev fred med vårt blod viewtopic.php?f=61&t=10624
In I Dimman viewtopic.php?f=61&t=10725
Användarvisningsbild
smorkin
Very Fine
Inlägg: 1170
Blev medlem: ons 25 feb 2009, 14:41
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av smorkin »

BoJustBo skrev:Lite för mycket popkultur referenser. Fast de stripparna som håller sig undan från sådana fällor är riktigt skoj.
Läser den på engelska, men spanska omslaget var första jag hittade på google.

Jag gillade båda samlingarna med ungefär samma invändningar som du; längre recensioner av båda böckerna här (inklusive en scan av engelska omslagen):

https://smorkin.wordpress.com/tag/bobby-london/

Kul att IDW samlade ihop dem! [:)]
Simon säger: Serierecensioner på http://smorkin.wordpress.com
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Dock var Popeye så totalt utvattnat så jag förstår ändringarna även om de ju fick honom sparkad från stripen, men betänk att sen dess kördes bar Sagendofs strippar om i repris, det här var mao slutet för figuren tyvärr.

Sagendorf var ju bra först men som sagt samma samma samma och även glidande ifrån Segar till ingenting gjorde att strippen var helt slut på 80talet.

Jag tycker de här båda böckerna var ok, men kan hålla med er att de käns väldigt tidsplacerade annar gör han ju en bra spinn på Segar.

Jag har läst brittiska strippserien Johnny Red, en ww2 flygare i Ryssland, riktigt bra jämför det mesta i genren, kanske inte lika vass som Charley's War, men samma tecknare iaf.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Erik
Very Good
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 26 jul 2005, 13:05
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Erik »

Wakuran skrev:Jag har ju inte läst hela serien än, även om albumet borde ligga i någon hög...

...men mitt intryck är att det verkar ha litet David Lynch-vibbar...(?)

Jag är ingen expert på David Lynch, har bara sett ett par Twin Peaks-avsnitt, men nog verkar det stämma bra. Har läst hela albumet nu och det är i allra högsta grad en surrealistisk historia fyllt av "sjuka" scener.

Albumet i sig var värd läsningen, men varken Daniel Clowes eller genren är någon ny favorit för mig.

Nu ska jag börja läsa Den Maskerade Proggaren av David Nessle. Har tidigare bara skummat igenom en av Nessles Kapten Stofil-tidningar, så det ska bli spännande att bekanta sig lite mer med hans verk.
Göran Semb
Fine
Inlägg: 618
Blev medlem: lör 16 jun 2007, 16:36
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Göran Semb »

Wonder Woman av Azzarello respektive Straczynski, litet för mycket "vi måste ha massor av död och tortyr för att det verkligen ska kännas allvarligt och drabbande", men Straczynski reder i alla fall upp det på slutet.

Swamp Thing av Muth och Vaughn; Muth inte jätteoriginell historia egentligen men han är en utmärkt bildmakare; Vaughn har jag läst för lite av än men det känns lite oskarpt än så länge.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Återupptagit läsandet av mina norska Kapten Miki-böcker, som jag köpte på SerieCentrum i Trelleborg i somras.
Skriv svar