Vad läser ni?

Diskussioner om serier, tecknare, förlag, åsikter och allt annat som rör seriernas värld.
Användarvisningsbild
spindelmannenelektra
Near Mint
Inlägg: 2248
Blev medlem: ons 19 sep 2007, 00:25
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av spindelmannenelektra »

Exiles. De första 100 numren. Jag har precis läst de första 5 avsnitten. Det är en rätt kul serie.
Idrottsläraren

"I may not agree with what you say, but I will defend to the death your right to say it".

"We all walk a fine line between extremes the key is not to trip".
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Iaf den gamla, den var riktigt bra, det är nog den du menar kanske, många figurer blir mycket intressantare från de skilda "världarna".

Den blev sen Ned Exiles och då tog den slut i in mening.

Men alltså jag kan väl ha missat nån revolt, jag hänger inte med alls längre.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Judge Dredd vol 30 avklarad, det lite tråkiga är att serien blev allt mer allvarsam med åren än från början.

Även Al Taliaferro Kalle Bla dagstrippar,det bästa är ju hur skicklig han var, han kunde nog gjort enormt många andra strippar och serier.

Jag vet inte om han gjorde nåt annat, det känns trots att jag gillar det lite slöseri med en sån kapacitet, men allt var ju tidigt, om man var tecknare fanns pengarna här.

Usagi Yojimbo SAGA 9, Stan Saki fortsätter hålla serien intressant och berätta mer om den tidens Japan än nånting gjort av japaner, trots djurmänniskorna och det mytologiska från Japan.
Det är med alla crossivers med tonårs ninja sköldpaddorna och imo är allt Sakai gjorde bäst trots en duktig tecknare från Sköldpaddorna.

Några Groo trades, Aragones med Evanier, men även om hans hund har många roliga kommentarer och folk kring Groo som är mest helt korkad, så är texåckningarna bäst.
Sergio Aragones van att teckna utan text och ofta massor med bakgrundsgrejor smått, tar hem det mesta här, serien borde vara mer uppmärksammad.

Och nu? Sista traden på den gamla Lucifer från Vertigo, jag har läst det förr men länge sen, blev aldrig av att jag köpte sista boken.
Carey i o var väldigt bra, och även senare efter detta, jag tänker inte skriva underskattat, mer missförstått med tanke på Tv serien.

Det är ju en TV serie numera för allt sånt här och oftast inte bra nog reflekterande serien tyvärr, säg att göra Sandman hehe.

Nåja.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Läst de första sidorna i nya Asterix (och gripen). Det känns lovande!
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Kattmannen »

Läser nu Gaston den kompletta samlingen volym 5, 1971-1974. [:)]
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Judge Dredd files 30 och Nemesis the Warlock den sista boken nr 3.
Jo jag är en hel del för brittiska serier, de har sin egna stil vilket iofs kom till USA och ändrade allt där.

Brittiska serier kan manni gamla svenska tidningar identifiera rätt lätt liksom de sommar Spanska för det var vanligt, alla de skiljer sig från de belgfranskanserierna många tror ÄR Europa genom tiderna, och det var de väl under en tid efter WW2.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
K-E Lindkvist
Near Mint
Inlägg: 2173
Blev medlem: sön 01 feb 2009, 20:22
Ort: Riverdale
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av K-E Lindkvist »

Jag har läst om Blue Monday av Chynna Clugston-Flores:

Bild

För varje omläsning hittar jag nya bottnar och detaljer att förundras över i denna på ytan tämligen banala skildring av ett gäng 16-åringar i en småstad i norra Kalifornien men som vid en närmare granskning har mer gemensamt med ångestfyllda självbiografier än den manga Clugstom-Flores teckningsstil är inspirerad av (mer i början, mindre i volym 3 & 4). Den vann väldigt mycket på att koloreras av Jordie Bellaire då Clugston-Flores berättat att hon som en konsekvens av detta tog bort alla gråskalor för hand och samtidigt såg till att snygga till sina teckningar.

Hon har vid ett flertal tillfällen utlovat en fortsättning (ett nummer av den femte miniserien, "Thieves Like Us" hann komma ut men sen avstannade verksamheten) men den har blivit försenad gång på gång så när den verkligen kommer att publiceras står skrivet i stjärnorna...

Här är en intervju hon gjorde med Geekout Show för att promota den färglagda nyutgåvan:


Härnäst skall jag ta mig an hennes Scooter Girl.
"Allting kommer till den som kan vänta!"
- Alexander Lukas
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Jag har läst Spirou Noshörningens horn av Franquin. Ett gammalt klassiskt seriealbum från 1953, som ni andra säkert läste för första gången för väldigt länge sedan, men för mig var det faktiskt första gången just idag. Jag har fortfarande några riktiga godbitar kvar att avverka av Franquin, men jag håller på att beta av dom, och jag måste säga att jag bara immponeras mer och mer av denne mästare.

Efter detta varvade jag ner med lite omläsning av tysk nonsenshumor (ett nummer av det tyska fanzinet My Way Comics). Inte alls samma höga mästarklass som Franquin, men kul på sitt sätt ändå.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Kattmannen »

Häromdagen läste jag Asterix och gripen. Jag var lite skeptisk innan, men det var bättre än vad jag väntat mig. Bra, godkänt, inte så banal historia.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Jag började läsa den i... i oktober var det visst...
får väl ta och läsa klart den snart! [xx(]
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Jag har precis avslutat en av mina julklappar, det nya Berglinalbumet "Bland pannben och styrkekramar".
Som vanligt klart underhållande läsning, även om jag kan sakna alster som man verkligen skrattar högt åt. De förekom betydligt oftare på 90-talet.

Utöver det så har jag läst ut det senaste numret av Kalle Anka Klassiker, och har bara några sidor kvar av det senaste numret av Pondus.
Det senare hade av någon märklig anledning två olika sorters papperskvalitet i det här numret. Sidorna 13-3x hade matt papper, medan övriga hade glansigt. (Som det brukar vara.)

Begriper inte riktigt varför det kan ha blivit så, men jag postade frågan på Pondus Sverige:s Facebook-sida, så får vi väl se om/vad de svarar.
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

Säkert nåt misstag vid tryckningen, de är ju i te så ovanliga då mycket trycks av företag sen länge som inte ens känner till vårat alfabet eller troligen har särskilt seriös personal.

Här är det idel omläsningar av serier just nu brittiskt 2000AD och Ställde etc sånt som förekom i dem.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Wakuran »

Agentum skrev:Här är det idel omläsningar av serier just nu brittiskt 2000AD och Ställde etc sånt som förekom i dem.

Sláine?
Stalag #666?
Strontium Dog?
Stainless Steel Rat?
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Agentum »

slaine stämmer men annars sånt som Burton Man, Maze World, Dr & Quinch, ABS warriors, Ro-Busters och de här samlingarna med korta berättelser bla Alan Moores för 200AD och Thargs det ena och det andra som gjordes ofta sent 70tal eller i början av 80talet.

Men jag har det du pratar om med annars, men jag har inte återvänt till det ännu, ett tillägg där är ju Robo-Hunter tex.

Brittiska serier vidhåller jag hade sin stil skiljd mot annat, dels givet pga censur men också sci-fi som sällan var populärt annars.

Man ser en hel del man sen såg i USA när de kom över dit men de hade ofta en bättre berättande funktion än USA serier hade vid tiden, de gjorde mer av vad de fick göra ön de i USA gjorde och jag inkluderar Marvel som förvisso var typiskt såpopera men det var aldrig riktigt allvar.
Menar inte att det var fel men brittiska serierna tog ett hopp i UK där på 70talet och plötsligt levde det upp.
För kom ju en hel del hit med ska ju sägas, massor de aldrig sett i USA.

Jag menar inte att allt är bra, men det märks kom Pat Mills tex att nåt var på gång, visst mycket robotar med problem mm, troligen ett ursprung i vad människor i serier för unga fick utsättas för och beskrivas.

Tyvärr i fysisk form är en del svårt att få tag på, mycket reprintades bara en gång, det var ju bara för hemmarinaden och allt var ju inte Judge Dredd.
Alan Moore var ett geni redan här, fast mer i humor eller väldigt oväntade slut, det är lite synd att han tappade det senare, ja humorn alltså.

Det känns ju dessutom så udda med alla dessa tecknare som senare blev stora namn iom USA.
Jo jag vet få håller med mig om att UK har en serie tradition helt skiljd från USA och även belg-franskt från den tiden.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Jag har läst om klassikern Bröderna Dalton i blåsväder. "Ärkenöt-albumet". [:)] Många gapskratt blev det! [:D]
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Tardis tionde Adèle-album, på danska. Ja, det har blivit prilligare och prilligare i den här serien. De första albumen var ju mer pastischer på gamla (fantastiska) äventyrsromaner... Det är mer humor- eller undergroundbetonat i de lite senare albumen. Hur han än tecknar... vad han än berättar... så är ändå Tardi alltid bra (på något sätt)!
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Vad läser ni?

Inlägg av MrKumquack »

Den här dagen har bl.a. ägnats åt att åter läsa igenom första delen av Spirou – Hoppets tid. Då utgivningen av alla fyra delarna har tagit sin lilla tid, känns det lämpligt att resumera hela äventyret inför läsningen av den fjärde och sista delen. Denna har nu stått oläst i bokhyllan längre än vad den förtjänar, så imorgon går jag vidare och sätter händerna i del två!
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4388
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Vad läser ni?

Inlägg av RioGrande »

Ja, det är ju Serietidningens dag idag (2 mars), så någon serie måste man ju läsa! Jag har hittills bara sneglat lite i 91:an nr 9 1990.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1911
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Grumme »

Det blir inte mycket läsande alls för mig nuförtiden, men en volym som jag faktiskt har kommit en bit på är 91:ans historiska äventyr som släpptes nu i höstas. En samling av de äventyr från 30-åriga kriget, skånska kriget samt ett (ännu oläst) äventyr omkring mordet på Gustav III, som tidigare har publicerats i serietidningen.

En riktigt trevlig bekantskap, med ett antal humoristiska blinkningar till andra serier. :-)
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Rufus
Moderator
Inlägg: 4093
Blev medlem: fre 14 jul 2006, 19:35
Ort: Sverige

Re: Vad läser ni?

Inlägg av Rufus »

Grumme skrev:
sön 05 mar 2023, 00:35
Det blir inte mycket läsande alls för mig nuförtiden, men en volym som jag faktiskt har kommit en bit på är 91:ans historiska äventyr som släpptes nu i höstas. En samling av de äventyr från 30-åriga kriget, skånska kriget samt ett (ännu oläst) äventyr omkring mordet på Gustav III, som tidigare har publicerats i serietidningen.

En riktigt trevlig bekantskap, med ett antal humoristiska blinkningar till andra serier. :-)
Personligen har jag faktiskt lite svårt för de "historiska serierna" med 91:an och Åsa-Nisse etc. Jag tycker att den idén är lite väl uttjatad sedan tidigare med diverse olika figurer och av diverse olika skapare, främst då med Disney-figurerna. Framför allt italienska Disney har gjort massor med sånt, och med varierande kvalitet.

Långben, historiens mästare-serierna, tycker jag är de bäst lyckade "historiska serierna". Eller i varje fall de roligaste.
Skriv svar