Cobolt Förlags utgivning

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Coppas
Fine
Inlägg: 357
Blev medlem: sön 09 mar 2008, 23:55
Ort: Solna

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Coppas »

Agentum skrev:Appropå översättnngar stör de bland, jag ve inte om jag gillar nya Gaston tex.

Sen finns extremgrjor som MAD eller skräcktidnngen CHOCK!, Jag köpte alla i ett svep av dessa utom ett par, hittade eem p en marknad.
Jag har ju originalserierna från Warren som böcker iaf många, så jag har läst engelsk och svensk variant, det är nassor av ord rimmande ch saker man säger på engelska enbart så översättaren av dessa svenska har fått hitta på själv och ofta tom är hans text roligare men möjlugen mer elaka, så fan det har inte blivit av att sälja dem, just översättarens svada räddar hela skiten, iaf tills vi fick ett efterskalv på 70talet om skräck och kriminalbkaskor, barn blev sjuka sa de och farliga, de eldade tom upp tidningarna mammor som inte begrep ett skit utan hade hört av nån hur det var.

Det tog ju död på dem iaf.

De var dock liksom MAD i magazinformat men i Sverige hade det ingen betydelse.

Uaf bland måste inte saker lversättas igen mer exakt, funkade det bra första gången ändra inte, sim sagt det dliga med Gastnsamlingarna är helt ny översättning i onödan, folk har först andra namn mer vad irginalen betyder, andra har de bara ändrat namnet till npt annat utan nån anledning, ointresse kallar jag det tyvärr.
Lär knappast sälja mer en 1 ex mer tll översättaren.

Håller [sedan tidigare] med dig i stort, men tyvärr är dåliga (mindre bra) översättningar något som vi tyvärr verkar få leva med framöver. I alla fall då vad gäller vissa produkter, som trist nog verkar betraktas som lite slit-å-släng-saker, varför man då inte satsar så mycket på dessa. Märks både i seriealbum, men även i t.ex. tv-program och annat.

Sedan Agentum en liten vädjan i all välmening... det är ofta väldigt svårt att läsa dina inlägg p.g.a. diverse felaktigt stavade ord. För att om möjligt undvika sådant så skriver jag själv ofta först i Word och klipper sedan in texten här. Skriver jag via nallen så är rättstavningen på och sedan får det ta lite extra tid.
    »Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«
      Alfred E. Neuman
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av MrKumquack »

Cobolt har fram till midnatt 31 mars, 10% rabatt på hela sitt sortiment! Dessutom bjuder de på fraktfri leverans vid order överstigande 100 riksdaler.
De skriver: Eftersom så många tvingas hålla sig hemma i dessa tider och är hänvisade till att handla via nätet, har vi valt att ta bort fraktavgiften i Webshoppen.
Jag har precis lagt de två nyutkomna svartvita Tintin-albumen Faraos cigarrer och Blå Lotus i min varukorg! Sen kommer nog även Spirou i Berlin att hamna där.
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Wakuran »

MrKumquack skrev:Cobolt har fram till midnatt 31 mars, 10% rabatt på hela sitt sortiment! Dessutom bjuder de på fraktfri leverans vid order överstigande 100 riksdaler.
De skriver: Eftersom så många tvingas hålla sig hemma i dessa tider och är hänvisade till att handla via nätet, har vi valt att ta bort fraktavgiften i Webshoppen.
Jag har precis lagt de två nyutkomna svartvita Tintin-albumen Faraos cigarrer och Blå Lotus i min varukorg! Sen kommer nog även Spirou i Berlin att hamna där.

Webshoppen bör väl vara den här länken.

http://www.coboltforlag.se/store/
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Opus
Very Good
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 30 nov 2012, 21:33
Ort: Karlstad

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Opus »

Jämfört med Bokus och Adlibris ligger Cobolt lägre i pris när man tar med rabatten så ingen anledning stödja nätjättarna.
Blir ett par svartvita album inom kort. Och resterande tidiga album ska också komma i svart-vit utgåva.
Användarvisningsbild
germund
Very Fine
Inlägg: 1332
Blev medlem: sön 27 aug 2006, 14:22

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av germund »

Att Cobolt ger ut de samlade Blacksad-albumen är enligt mig en välgärning som bör stödjas, men hur står sig utgåvan jämfört med de äldre utgåvorna? Om man som jag har svenska samlingen med 1-3 och de amerikanska 4+5, bör man införskaffa denna? Någon som redan har tankar för eller emot?
trimble
Fine
Inlägg: 270
Blev medlem: lör 09 aug 2014, 15:58
Ort: Danderyd

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av trimble »

Jag måste säga efter att ha läst Cobolts utgåva måste jag säga att Cobolts utgåva verkligen sticker ut jämfört med dom andra, extramatrialet är iofs exakt likadant så där sticker den inte ut från Dark Horse`s "Blacksad Collected stories" men den är otroligt maffig, nästan som en coffetable bok. Jag rekommendera ett köp även om du har dom andra.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

Har de engelska så det räcker ju.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av MrKumquack »

Cobolt har med anledning av Skillinge Seriefestival (17-19/9) 10% rabatt på hela sortimentet i webshopen. Gäller från fredag fram till midnatt söndag 19:e. Fraktfritt dessutom om köpesumman överskrider 300 svenska riksdaler. Ange Skillinge i kassan för rabatt!
Det finns en del nysläppta godbitar, bl.a. tredje delen av Hoppets tid med Spirou och Nicke som åtminstone jag tänker lägga vantarna på. [:)]
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Grumme »

MrKumquack skrev:Cobolt har med anledning av Skillinge Seriefestival (17-19/9) 10% rabatt på hela sortimentet i webshopen. Gäller från fredag fram till midnatt söndag 19:e. Fraktfritt dessutom om köpesumman överskrider 300 svenska riksdaler. Ange Skillinge i kassan för rabatt!
Det finns en del nysläppta godbitar, bl.a. tredje delen av Hoppets tid med Spirou och Nicke som åtminstone jag tänker lägga vantarna på. [:)]


Tack för tips! Det fick mig att äntligen göra slag i saken och köpa på mig retroutgåvorna av de fem Tintinalbum som har kommit hittills. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Grumme »

Nu har jag fått hem de fem första retroutgåvorna av Tintins äventyr. Har bara hunnit packa upp dem och beskåda dem inplastade och visst är de snygga, men det första jag noterar är att de har använt ett par olika typsnitt och layouter på framsidan. Är det i enlighet med originalutgåvorna eller finns det någon annan bakomliggande orsak?

Sedan kan jag inte begripa; varför låter man bokryggarna vara blanka istället för att skriva författare och titel som ju är brukligt?
Finns det någon från Cobolt här inne som kan kommentera? [B)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
RioGrande
Moderator
Inlägg: 4386
Blev medlem: mån 13 sep 2010, 18:28

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av RioGrande »

De blanka ryggarna var typiska för franska och belgiska album på fyrtio- och femtiotalet. Det är för att återge den ursprungliga "faksimil"-känslan. Även Faraos cigarer i Danmark gör så med exempelvis Alix.
Användarvisningsbild
Grumme
Very Fine
Inlägg: 1910
Blev medlem: mån 30 jul 2007, 00:53
Ort: Örbyhus
Kontakt:

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Grumme »

RioGrande skrev:De blanka ryggarna var typiska för franska och belgiska album på fyrtio- och femtiotalet. Det är för att återge den ursprungliga "faksimil"-känslan. Även Faraos cigarer i Danmark gör så med exempelvis Alix.


Tack för info, det förklarar den saken. [:)]
https://www.flashback.org/ - När du vill veta det som mainstream-media inte vill berätta.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

Fast just Tintin behöver man kanske inte upphovsmannen på?
9mm, i'm never further away than that.
Kattmannen
Fine
Inlägg: 337
Blev medlem: mån 18 jan 2010, 14:33
Ort: Jorden

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Kattmannen »

Jag tycker att man ska skriva författare och titel på bokryggar. Blir lättare att se i bokhyllan var böckerna/albumen står.
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av zlv »

Kom upp ett par nya titlar när jag kollade adlibris idag:

* Franka Samlade äventyr 4: Det portugisiska guldskeppet
* Millennium 1: Män som hatar kvinnor
* Tintin i Amerika (retro sv/v)
* Yoko Tsuno 7: Hoten mot Jorden
* Spirou: Hoppets tid, fjärde delen
* Blake och Mortimer: De trettio silvermyntens förbannelse, del 1 (här tycker jag att man kunde ha gjort en utgåva med båda delarna istället)
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
Användarvisningsbild
MrKumquack
Fine
Inlägg: 387
Blev medlem: tis 08 mar 2016, 14:44

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av MrKumquack »

zlv skrev:Kom upp ett par nya titlar när jag kollade adlibris idag:

* Franka Samlade äventyr 4: Det portugisiska guldskeppet
* Millennium 1: Män som hatar kvinnor...

Jag blir lite brydd vad det gäller Millenium-utgåvan. När jag läser på sidan Smakprov, står bl.a. följande:
Serieversionen gavs ursprungligen ut i sex album och har nu samlats i tre samlingsvolymer med samma titlar som Stieg Larssons ursprungliga romantrilogi. (https://www.smakprov.se/bok/kartonnage/ ... 188897848/)
I min bokhylla står det fyra album utgivna av Norstedts (https://seriekatalogen.se/title/#man_som_hatar_kvinnor). Visst borde väl dessa vara desamma som nu Cobolt – enligt Adlibris – planerar att ge ut i vår?
"Ridderligheten dog med mitt tålamod!"
- Knatte
Användarvisningsbild
zlv
Very Fine
Inlägg: 754
Blev medlem: tis 18 okt 2005, 08:43
Ort: Stockholm

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av zlv »

MrKumquack skrev:
zlv skrev:Kom upp ett par nya titlar när jag kollade adlibris idag:

* Franka Samlade äventyr 4: Det portugisiska guldskeppet
* Millennium 1: Män som hatar kvinnor...

Jag blir lite brydd vad det gäller Millenium-utgåvan. När jag läser på sidan Smakprov, står bl.a. följande:
Serieversionen gavs ursprungligen ut i sex album och har nu samlats i tre samlingsvolymer med samma titlar som Stieg Larssons ursprungliga romantrilogi. (https://www.smakprov.se/bok/kartonnage/ ... 188897848/)
I min bokhylla står det fyra album utgivna av Norstedts (https://seriekatalogen.se/title/#man_som_hatar_kvinnor). Visst borde väl dessa vara desamma som nu Cobolt – enligt Adlibris – planerar att ge ut i vår?

Inte samma, helt annan tecknare, Sylvain Runberg
Franska utgåvan på amazon, https://www.amazon.fr/dp/2800165332/
Cobolt covers | Cobolt Tintin covers (sidorna nere from 27/11-2021)
GuestOnQuest
Fine
Inlägg: 379
Blev medlem: fre 23 sep 2011, 12:08

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av GuestOnQuest »

Kattmannen skrev:Jag tycker att man ska skriva författare och titel på bokryggar. Blir lättare att se i bokhyllan var böckerna/albumen står.
Sen ska albumets siffra stå också. Man vill ha det kronologiskt.


MrKumquack skrev:Jag blir lite brydd vad det gäller Millenium-utgåvan. När jag läser på sidan Smakprov, står bl.a. följande: Serieversionen gavs ursprungligen ut i sex album och har nu samlats i tre samlingsvolymer med samma titlar som Stieg Larssons ursprungliga romantrilogi. (https://www.smakprov.se/bok/kartonnage/ ... 188897848/)
I min bokhylla står det fyra album utgivna av Norstedts (https://seriekatalogen.se/title/#man_som_hatar_kvinnor). Visst borde väl dessa vara desamma som nu Cobolt – enligt Adlibris – planerar att ge ut i vår?
Millenium av Sylvain Runberg och tecknaren José Homs har getts ut i sex album (varje album innehåller 62 sidor). Runberg har även gett ut en serie som heter Millenium Saga. Det finns tre album (54/56/62 sidor) och tecknaren heter Belén Ortega.
Jag har skakat hand med Stan Sakai.
Användarvisningsbild
Wakuran
Admin
Inlägg: 16399
Blev medlem: tor 11 jun 2009, 02:05
Ort: Sverige

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Wakuran »

Som andra har påpekat finns det två olika utgåvor, en amerikansk av Denise Mina m.fl och en fransk-belgisk av Sylvain Runberg m.fl. Runbergs version har dessutom fått en oberoende avläggare med nya äventyr.
I hate pop. And skiffle. I tell ya, this is going to be the best jazz decade ever.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Cobolt Förlags utgivning

Inlägg av Agentum »

Det hela är ju ändå väldigt övervärderat, en slags dvärgväxt ung kvinna kan allt och är supermänniska, förmodligen vad Stieg drömde om.

Visst sett som det är är det väl ingen fara men vi talar inte om nån form av verklighet, vilket man inte behöver göra, men folk beter sig så.

Kort sagt är allt lika omöjligt som vilken fantasihistoria som helst, och tala om att gnida in pengar på det för hans död.

Man får ju säga att för mig hamnar den i botten av vad de då ska ge ut.

Jo just jag störs att folk ska se det som en verklighet, det är en saga.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar