Förtullning plus avgift från UK Nu

Har du hört något nytt som du vill berätta om? Här är platsen att berätta om det.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Förtullning plus avgift från UK Nu

Inlägg av Agentum »

https://www.tullverket.se/sv/privat/bre ... 915c2.html

Varning mao, tullen är ju inget anser jag men de lägger på sin egna avgift till PostNord helt privat på 75 spänn per försändelse(de har uttryckt att de tänker höja till 200kr), rena rånet på tydligen laglig väg då det alltid tycks gå genom de hör sopprötterna som jag inte hör förbättrat nånting med pengarna, tvärtom.

Det går mao inte att köpa från UK längre iaf inte för mindre summor då de pengarna orättvist fördyrar väldigt isf.

Tull kan jag så att säga svälja, det är ju lagen men inte att de tar pengar för inget som går till dem själva fast de redan fått betalt för hanteringen egentligen.

Jag åkte på det nu och var tvungen att kolla upp det då ju paketet var märkt GB.
Nu faller alltså en hel del bort som inte går att få tag i Sverige bort, för sådant finns ofta från små utgivare eller via USA internt till säg Amazon UK.
Visst kan kan köpa det, men det är inte lönt med småbeställningar pga avgiften de nyper själva.
9mm, i'm never further away than that.
Användarvisningsbild
burnout
Mint
Inlägg: 7258
Blev medlem: tis 27 sep 2005, 12:03

Re: Förtullning plus avgift från UK Nu

Inlägg av burnout »

Jahapp då har man bliv drabbad av postens konstiga grejer igen. Skickade ett kolli till U.S.A som brev (500g) i förra veckan, fick det tillbaka i brevlådan i dag med en påklistrad lapp "ej medföljande tullhandling" och alla frimärken stämplade ( 100:-) Ringer och frågar om tullgrejorna. Ny regler till U.S.a och vissa andra länder från 1/6 eller 1/7, brev måste tulldeklareras innan det skickas. Hade ett livlig samtal om varför dom stämplade brevet om dom såg att det saknades tulldek. Jo det var skickat då stämplade dom, men menade jag det var inom Sverige längre kom det inte, då hade dom tagit ut för mycket i "stämelavgift". Nejdu den finten gick inte. så det var att åka ner till ICA och nytt porto med tulldeklaration. Glömde fråga hur det var till England? är ju ute ur Eu dom med.
Användarvisningsbild
Agentum
Gem Mint
Inlägg: 13054
Blev medlem: mån 25 apr 2005, 15:20
Ort: Uppsala Län

Re: Förtullning plus avgift från UK Nu

Inlägg av Agentum »

Jo och PostNord funderar att ta ännu mer strålar vid sidan om för länder utanför EU, misstänker att det ska trasslade till så mycket det går.

När det gäller för mig mottagande av nånting utanför EU har jag typ haft 3-4 olika saker jagåg måste göra, onlinebevetalning av avgifter på fler än ett sätt, betalning av dem vid uthämtningstället osv.
Jag har försökt prata med dem och även förklara att i den frakt man ju betalar för ju PostNord sina pengar från, 75 jr som det varit är nåt de bara tar rakt av.

Me nej det är hanteringen som kostar, vilket skitsnack, monopol är vad det luktar, man betalar ju moms och tullavgifter, och sån är ju lagen.
Men att plötsligt sno folks pengar i h samtidigt gnälla hur dåligt det går för dem,Jo säkert.

Att ingen vågar utmana dem.

Jag ger fullständigt fan i om de har problem med kinesiskt skräp, det är i termin sak.
9mm, i'm never further away than that.
Skriv svar